109
گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث

شواهد نقلى و تاريخى ديدگاه نخست

۱ . قرآن در زمان پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله تدريس و حفظ و بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله عرضه مى‏شد ۱ و جمعى مانند ابن مسعود و اُبَىّ بن كعب و ديگران ، آن را چندين بار بر پيامبر صلى اللَّه عليه وآله خوانده‏اند . ۲
۲ . روايات فراوانى وجود دارد كه اصحاب پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله قرآن را ختم مى‏كردند ، يا اين كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ، آنان را به ختم قرآن تشويق مى‏كرد . بنا بر اين ، قرآن در زمان پيامبر صلى اللَّه عليه وآله آغاز و پايانى داشته است . ۳
۳ . بنا به روايتى كه نزد اهل سنّت ، «صحيح» شمرده شده ، ۴ زيد بن ثابت مى‏گويد كه نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله بوديم و قرآن را از برگه‏ها جمع مى‏كرديم . ۵ پس معناى تأليف قرآن ، مرتّب كردن آيات و سوره‏هاى آن با نظارت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله است ، نه نگارش محض . ۶
۴ . در روايات ، نام عده‏اى (چهار يا شش نفر يا بيشتر) ۷ از صحابه آمده است كه قرآن را در زمان رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله جمع كرده‏اند ۸ و اين كار زير نظر آن حضرت بوده است . ۹ حمل «جمع» در اين روايات بر «حفظ» - آن‏گونه كه بعضى پنداشته‏اند - ۱۰ بى‏دليل به نظر مى‏رسد ، ۱۱ ضمن آن كه حافظان قرآن در عصر رسالت ، به مراتب ، بيش از اين عدّه بوده‏اند . ۱۲
۵ . بر پايه روايتى ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله فرمود : «لا صَلاةَ إلّا بِفاتِحَةِ الكِتابِ» و چون سوره حمد نخستين سوره نازل شده نيست ، وصف آن به «فاتحة الكتاب» ، دليل چينش سوره‏هاى قرآن در زمان آن حضرت است . ۱۳
۶ . بر اساس روايتى ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله قرآن را به چهار قسمت (طُوَال ، مِئين ، مَثانى و مفصّلات) تقسيم كرده است . ۱۴ هماهنگى چينش سورها دربخش‏هاى چهارگانه مذكور با چينش كنونى ، بيانگر وجود همين نظم و ترتيب فعلى قرآن در آن زمان است .
۷ . بر اساس نقلى ، سوره‏هاى بنى اسرائيل ، كهف ، مريم ، طه و انبيا را از سوره‏هاى نخستين (العتاق الاُوَل) مى‏شمارند . ۱۵ نيز بنا به روايتى ، قرآن در زمان رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله به هفت جزء تقسيم شده بود . ترتيب سوره‏ها در اين دو روايت ، با ترتيب كنونى قرآن ، همسان است . ۱۶ ابن حجر پس از نقل روايت اخير ، آن را دليل توقيفى بودن ترتيب سوره‏ها مى‏داند . ۱۷
۸ . رواياتى كه بر پايه آنها پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله «تلاوت قرآن از روى مصحف» را تشويق مى‏كند ، ۱۸ تأييدى بر جمع قرآن در زمان آن حضرت اند . ۱۹

1.لباب التأويل: ج‏۱ ص‏۹؛ مجمع البيان: ج‏۱ ص‏۴۳.

2.متشابه القرآن: ج‏۲ ص‏۷۷.

3.مقدمتان فى علوم القرآن: ص‏۲۷؛ دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن): ص‏۷۷-۷۹.

4.جمع القرآن دراسة تحليلية: ص‏۸۶- ۸۹.

5.مسند ابن حنبل: ج‏۵ ص‏۱۸۵؛ سنن الترمذى: ج‏۵ ص‏۳۹؛ البيان: ص‏۲۵۴.

6.دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن): ص‏۷۶؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۷۰؛ تاريخ قرآن، حجتى: ص ۲۲۱.

7.ر.ك : حقائق هامة: ص‏۹۰ - ۱۰۰.

8.المحبّر، ص‏۲۸۶؛ صحيح البخارى، ج‏۶، ص‏۱۰۳؛ مجمع الزوائد: ج‏۱۰ ص‏۴۱-۴۲.

9.لباب التأويل: ج‏۱ ص‏۹؛ حقائق هامّة: ص‏۹۰-۱۰۰ .

10.ر . ك : التمهيد : ج ۱ ص ۲۸۵ .

11.البيان: ص‏۲۴۹-۲۵۰ ؛ دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن): ص‏۷۵-۷۶ .

12.دراسات قرآنيه ( تاريخ قرآن): ص‏۷۵؛ مباحث فى علوم القرآن: ص‏۶۵ - ۶۸.

13.مقدمتان فى علوم القرآن: ص‏۴۱؛ تفسير نمونه: ج‏۱ ص‏۸ - ۹.

14.الكافى: ج‏۲ ص‏۶۰۱ ح ۱۰؛ مسند ابن حنبل: ج‏۴ ص‏۱۰۷. نيز، ر.ك: البرهان فى علوم قرآن: ج‏۱، ص‏۲۴۴ (پانوشت).

15.البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۲۵۸.

16.ر.ك: مسند ابن حنبل: ج‏۴ ص‏۳۴۳؛ البرهان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۲۵۸؛ مناهل العرفان: ج‏۱ ص‏۳۵۵.

17.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۳۶.

18.ر.ك: وسايل الشيعة: ج‏۶ ص‏۲۰۴.

19.دراسات قرآنية (تاريخ قرآن): ص‏۸۴.


گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
108

ديدگاه نخست : توقيفى بودن ترتيب سوره‏ها

جمع فراوانى از جمله ابن اشته اصفهانى (م ۲۳۶ق) ، ۱ حارث بن اسد محاسبى (م ۲۴۳ ق) ، ۲ بلخى (م ۳۱۹ ق) ، ۳ ابن انبارى (م ۳۲۸ ق) ، ۴ سيد مرتضى (م ۴۳۶ ق) ، ۵ حاكم جِشَمى (م ۴۹۴ ق) ، ۶ كرمانى (م ۵۰۰ ق) ، ۷ طَبْرِسى (م ۵۴۸ ق) ، ۸ ابن‏شهر آشوب (م قرن‏۶ ق) ، ۹ ابن‏حصار (م ۶۱۱ ق) ، ۱۰ نيشابورى (م ۸۲۷ ق) ، ۱۱ ابوشامه مَقدِسى (م ۶۶۵ق) ۱۲ و جمع زيادى از معاصران ، ۱۳ معتقدند كه جمع قرآن با ترتيب كنونى ، در زمان پيامبر خدا و با اشراف ايشان انجام گرفته است . ۱۴
برخى ادّعاى اجماع كرده ، ۱۵ مدّعى‏اند كه روايات صحيح فراوانى دلالت دارند كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله و صحابه ، قرآن را به ترتيب كنونى تلاوت مى‏كردند . ۱۶ برخى به ادلّه عقلى نيز استناد كرده‏اند . ۱۷ قاضى ابوبكر (م ۴۰۳ ق) اين نظر را ترجيح داده ۱۸ و قُرطُبى آن را مقبول‏تر دانسته است . ۱۹ شواهد اين ديدگاه به شرح زير است :

1.الإتقان فى علوم القرآن : ج ۱ ص ۱۶۷ .

2.سعد السعود: ص‏۱۹۲.

3.فتح البارى: ج‏۹ ص‏۳۸؛ الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۷۱.

4.مجمع البيان: ج‏۱ ص‏۴۲ - ۴۳.

5.كاوشى در تاريخ جمع قرآن: ص‏۱۶.

6.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱، ص‏۱۶۵.

7.مجمع البيان: ج‏۱، ص‏۴۲ - ۴۳.

8.متشابه القرآن: ج‏۲ ص‏۷۷.

9.الإتقان فى علوم القرآن: ج‏۱ ص‏۱۶۴.

10.غرائب القرآن: ج‏۱ ص‏۲۸.

11.المرشد الوجيز: ص‏۶۷ ح‏۷۰.

12.ر.ك : كاوشى در تاريخ جمع قرآن: ص‏۱۶-۱۷.

13.روح المعانى: ج‏۱ص ۴۷غ‏۴۶ ؛ متى جمع القرآن: ص‏۱۶؛ البيان، ص‏۲۴۰.

14.متى جمع القرآن: ص‏۱۷.

15.جمع القرآن دراسة تحليليه: ص‏۲۸.

16.دراسات قرآنيه (تاريخ قرآن) : ص‏۷۶.

17.ر.ك : فتح البارى: ج‏۹ ص‏۳۸.

18.تفسير القرطبى: ج‏۱ ص‏۴۳.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه قرآن بر پایه قرآن و حدیث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری‌شهری، با همکاری: جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24572
صفحه از 597
پرینت  ارسال به