سخنى در باره اوقات نمازهاى پنجگانه ۱
نمازهاى پنجگانه شبانهروزى، اوقات خاصى دارند كه در آن وقت خاص، به نيّت ادا و خارج از آن ، به نيّت قضا انجام مىشوند .
قرآن كريم به صورت اجمالى به اين زمانها اشاره نموده است و پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام آنها را به تفصيل بيان كردهاند. اين زمانها بر پايه پديدهها و وقايع طبيعىِ هميشگى و قابل مشاهده در هر شبانهروز (مانند طلوع و غروب خورشيد) تنظيم شده و به جز ساعاتى از طلوع آفتاب تا ظهر كه به طور ويژه فرصت كار و تلاش است، ۲ در بقيه اوقات شبانهروز، توزيع شدهاند.
از جمله آيات، آيه سوره اسراست كه اشاره روشنى به نمازهاى پنجگانه دارد: (أقِمِ الصَّلاةَ لِدُلوكِ الشَّمسِ إلى غَسَقِ اللَّيلِ وقُرآنَ الفَجرِ إنَّ قُرآنَ الفَجرِ كانَ مَشهودًا؛ ۳ از اوّل زوال خورشيد (از نيمه آسمان) تا نهايت تاريكى شب (نيمه آن) نماز را برپا دار و بويژه نماز بامداد را ، كه خواندن نماز بامداد در ديد و حضور [ فرشتگان شب و روز ] است) .
آيه سوره هود: (وأقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَىِ النَّهارِ وزُلَفاً مِنَ اللَّيلِ ...)۴ نيز با عبارت «طرفى النهار (دو سوى روز)» ، به نماز صبح و مغرب و با عبارت «و زُلَفًا مِنَ اللَّيلِ (پاسى از شب)» به نماز عشا اشاره دارد.
افزون بر اين، مطابق روايات، آيه (حافِظوا عَلَى الصَّلَواتِ والصَّلاةِ الوُسطى)۵ ناظر به نماز ظهر و يا عصر است كه ميان نمازهاى روز در دو سوى آن، واقع شده اند و وقت آنها نيز ميانه روز است. ۶
از سوى ديگر ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نيز به تعليم الهى، آغاز و انجام وقت هر نماز را بيان و سپس با سيره و عمل خود، آن را بيشتر تبيين نمود. ۷
اهل بيت عليهم السلام نيز نشانههاى گوناگونى مانند : روشن شدن و گسترده شدن نور سپيدهدم و يا به حدّ اقل رسيدن سايه در نيمروز را ابراز داشتهاند.
اين زمانها با بيانهاى گوناگونى ابراز شدهاند تا رعايت آنها امكانپذير و عملى باشد و همگى آنها متناسب با حركت خورشيد و ظهور و وقوع پديدههاى طبيعى و شبانهروزى هستند و براى بيشتر مردم، قابل رؤيت و رعايت هستند. براى نمونه وقت نماز صبح، از طلوع سپيده تا طلوع خورشيد است ۸ و وقت نماز ظهر از نيمروز (هنگامى كه خورشيد به وسط آسمان و سايه هر چيز به حدّ اقل مىرسد) آغاز مىشود و تا غروب آفتاب امتداد مىيابد ۹ و بلافاصله وقت نماز مغرب آغاز مىشود و تا نيمه شب ادامه مىيابد. ۱۰
در اين ميان، اختلاف اساسى مهمّى ميان مسلمانان به چشم نمىآيد . تنها در وقت نماز عصر و عشا، بيشتر شيعيان، وقت آن دو را با ظهر و مغرب مشترك مىدانند؛ اما اهل سنّت، آغاز وقت نماز عصر را پس از گذشت مدّتى معيّن شده از وقت ظهر و آغاز وقت نماز عشا را پس از پايان يافتن سرخى مغرب مىدانند. ۱۱ شيعه، اين دو وقت را وقت فضيلت و نه وقت اختصاصى دو نماز ظهر و مغرب مىداند. ۱۲
گفتنى است در اين اوقات بجز نماز عصر و عشا، وقت برتر، بخشى از زمان آغازين است كه به آن، «وقت فضيلت» گفته مىشود ۱۳ و مستحبّ مؤكّد است كه نمازگزار، نمازش را در همين محدوده زمانى آغازين بخواند، هر چند مُجاز است كه آن را تا آخر وقتش به تأخير اندازد. ۱۴
براى هر يك از نمازهاى واجب پنجگانه، نمازهايى نافله هم سفارش شده است كه وقت نافله صبح، از اندكى پيش از فجر تا پديدار شدن سرخى طلوع آفتاب ۱۵ و نافله ظهر و عصر، نيز پيش از آن دو و به گاه اشتغالات ضرورى، تقريباً همه روز است. ۱۶ وقت نماز نافله مغرب، پس از اداى آن تا زمان از ميان رفتن حُمره مَغربيّه (سرخى غروب) ۱۷ و نافله عشا نيز پس از آن، تا نيمه شب، امتداد دارد. ۱۸
1.اين بيان توسط استاد ارجمند جناب آقاى عبدالهادى مسعودى نگارش يافته است .
2.ر.ك: علل الشرائع : ص ۲۶۳.
3.سوره اسرا : آيه ۷۸ .
4.سوره هود : آيه ۱۱۴ .
5.بقره: آيه ۲۳۸.
6.ر.ك: ح ۲۰ .
7.ر.ك: ح ۲۱ .
8.ر.ك: جواهر الكلام : ج ۷ ص ۹۶ باب «بيان وقت صلاة الفجر» .
9.ر.ك: جواهر الكلام : ج ۷ ص ۷۴ باب «تعيين وقت الظهر و العصر» .
10.ر. ك: جواهر الكلام : ج ۷ ص ۱۶۰ .
11.ر. ك: المجموع، نووى: ج ۳ ص ۲۴ - ۴۳ و المحلّى، ابن حزم: ج ۳ ص ۱۶۳ - ۱۷۰.
12.ر.ك: الدروس الشرعية: ج ۱ ص ۱۳۹.
13.وقت فضيلت نماز صبح تا روشن شدن هوا و پديدار شدن سرخى آفتاب است و وقت فضيلت ظهر تا برابر شدن سايه هر چيزى با آن يا دو ذراع و يا چهار قدم شدن طول آن است و وقت فضيلت عصر تا دو برابر شدن سايه، نسبت به طول آن است و وقت فضيلت مغرب، ناپديد شدن سرخى آسمان در سمت مغرب است و فضيلت عشا تا گذشتن يك چهارم از شب است (الدروس الشرعية: ج ۱ ص ۱۳۹).
14.ر. ك: جواهر الكلام: ج ۷ ص ۱۶۷.
15.بنا به نظر بسيارى از فقيهان، افزون بر اين مدّت، كسى كه نماز شب مىخواند، مىتواند پس از آن، نافله صبح را ادا كند، هر چند نيمه شب باشد (ر.ك: تحرير الوسيلة: ج ۱ ص ۱۳۶، منهاج الصالحين: ج ۱ ص ۱۳۳).
16.ر.ك: الدروس الشرعية: ج ۱ ص ۱۴۰.
17.ر . ك : جواهر الكلام : ج ۷ ص ۱۸۶ .
18.ر . ك : جواهر الكلام : ج ۷ ص ۱۹۰ .