57
گزیده شناخت‌نامه نماز

گزیده شناخت‌نامه نماز
56

سخنى در باره اوقات نمازهاى پنجگانه ۱

نمازهاى پنجگانه شبانه‏روزى، اوقات خاصى دارند كه در آن وقت خاص، به نيّت ادا و خارج از آن ، به نيّت قضا انجام مى‏شوند .
قرآن كريم به صورت اجمالى به اين زمان‏ها اشاره نموده است و پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام آنها را به تفصيل بيان كرده‏اند. اين زمان‏ها بر پايه پديده‏ها و وقايع طبيعىِ هميشگى و قابل مشاهده در هر شبانه‏روز (مانند طلوع و غروب خورشيد) تنظيم شده و به جز ساعاتى از طلوع آفتاب تا ظهر كه به طور ويژه فرصت كار و تلاش است، ۲ در بقيه اوقات شبانه‏روز، توزيع شده‏اند.
از جمله آيات، آيه سوره اسراست كه اشاره روشنى به نمازهاى پنج‏گانه دارد: (أقِمِ الصَّلاةَ لِدُلوكِ الشَّمسِ إلى غَسَقِ اللَّيلِ وقُرآنَ الفَجرِ إنَّ قُرآنَ الفَجرِ كانَ مَشهودًا؛ ۳ از اوّل زوال خورشيد (از نيمه آسمان) تا نهايت تاريكى شب (نيمه آن) نماز را برپا دار و بويژه نماز بامداد را ، كه خواندن نماز بامداد در ديد و حضور [ فرشتگان شب و روز ] است) .
آيه سوره هود: (وأقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَىِ النَّهارِ وزُلَفاً مِنَ اللَّيلِ ...)۴ نيز با عبارت «طرفى النهار (دو سوى روز)» ، به نماز صبح و مغرب و با عبارت «و زُلَفًا مِنَ اللَّيلِ (پاسى از شب)» به نماز عشا اشاره دارد.
افزون بر اين، مطابق روايات، آيه (حافِظوا عَلَى الصَّلَواتِ والصَّلاةِ الوُسطى)۵ ناظر به نماز ظهر و يا عصر است كه ميان نمازهاى روز در دو سوى آن، واقع شده اند و وقت آنها نيز ميانه روز است. ۶
از سوى ديگر ، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نيز به تعليم الهى، آغاز و انجام وقت هر نماز را بيان و سپس با سيره و عمل خود، آن را بيشتر تبيين نمود. ۷
اهل بيت عليهم السلام نيز نشانه‏هاى گوناگونى مانند : روشن شدن و گسترده شدن نور سپيده‏دم و يا به حدّ اقل رسيدن سايه در نيم‏روز را ابراز داشته‏اند.
اين زمان‏ها با بيان‏هاى گوناگونى ابراز شده‏اند تا رعايت آنها امكان‏پذير و عملى باشد و همگى آنها متناسب با حركت خورشيد و ظهور و وقوع پديده‏هاى طبيعى و شبانه‏روزى هستند و براى بيشتر مردم، قابل رؤيت و رعايت هستند. براى نمونه وقت نماز صبح، از طلوع سپيده تا طلوع خورشيد است ۸ و وقت نماز ظهر از نيم‏روز (هنگامى كه خورشيد به وسط آسمان و سايه هر چيز به حدّ اقل مى‏رسد) آغاز مى‏شود و تا غروب آفتاب امتداد مى‏يابد ۹ و بلافاصله وقت نماز مغرب آغاز مى‏شود و تا نيمه شب ادامه مى‏يابد. ۱۰
در اين ميان، اختلاف اساسى مهمّى ميان مسلمانان به چشم نمى‏آيد . تنها در وقت نماز عصر و عشا، بيشتر شيعيان، وقت آن دو را با ظهر و مغرب مشترك مى‏دانند؛ اما اهل سنّت، آغاز وقت نماز عصر را پس از گذشت مدّتى معيّن شده از وقت ظهر و آغاز وقت نماز عشا را پس از پايان يافتن سرخى مغرب مى‏دانند. ۱۱ شيعه، اين دو وقت را وقت فضيلت و نه وقت اختصاصى دو نماز ظهر و مغرب مى‏داند. ۱۲
گفتنى است در اين اوقات بجز نماز عصر و عشا، وقت برتر، بخشى از زمان آغازين است كه به آن، «وقت فضيلت» گفته مى‏شود ۱۳ و مستحبّ مؤكّد است كه نمازگزار، نمازش را در همين محدوده زمانى آغازين بخواند، هر چند مُجاز است كه آن را تا آخر وقتش به تأخير اندازد. ۱۴
براى هر يك از نمازهاى واجب پنجگانه، نمازهايى نافله هم سفارش شده است كه وقت نافله صبح، از اندكى پيش از فجر تا پديدار شدن سرخى طلوع آفتاب ۱۵ و نافله ظهر و عصر، نيز پيش از آن دو و به گاه اشتغالات ضرورى، تقريباً همه روز است. ۱۶ وقت نماز نافله مغرب، پس از اداى آن تا زمان از ميان رفتن حُمره مَغربيّه (سرخى غروب) ۱۷ و نافله عشا نيز پس از آن، تا نيمه شب، امتداد دارد. ۱۸

1.اين بيان توسط استاد ارجمند جناب آقاى عبدالهادى مسعودى نگارش يافته است .

2.ر.ك: علل الشرائع : ص ۲۶۳.

3.سوره اسرا : آيه ۷۸ .

4.سوره هود : آيه ۱۱۴ .

5.بقره: آيه ۲۳۸.

6.ر.ك: ح ۲۰ .

7.ر.ك: ح ۲۱ .

8.ر.ك: جواهر الكلام : ج ۷ ص ۹۶ باب «بيان وقت صلاة الفجر» .

9.ر.ك: جواهر الكلام : ج ۷ ص ۷۴ باب «تعيين وقت الظهر و العصر» .

10.ر. ك: جواهر الكلام : ج ۷ ص ۱۶۰ .

11.ر. ك: المجموع، نووى: ج ۳ ص ۲۴ - ۴۳ و المحلّى، ابن حزم: ج ۳ ص ۱۶۳ - ۱۷۰.

12.ر.ك: الدروس الشرعية: ج ۱ ص ۱۳۹.

13.وقت فضيلت نماز صبح تا روشن شدن هوا و پديدار شدن سرخى آفتاب است و وقت فضيلت ظهر تا برابر شدن سايه هر چيزى با آن يا دو ذراع و يا چهار قدم شدن طول آن است و وقت فضيلت عصر تا دو برابر شدن سايه، نسبت به طول آن است و وقت فضيلت مغرب، ناپديد شدن سرخى آسمان در سمت مغرب است و فضيلت عشا تا گذشتن يك چهارم از شب است (الدروس الشرعية: ج ۱ ص ۱۳۹).

14.ر. ك: جواهر الكلام: ج ۷ ص ۱۶۷.

15.بنا به نظر بسيارى از فقيهان، افزون بر اين مدّت، كسى كه نماز شب مى‏خواند، مى‏تواند پس از آن، نافله صبح را ادا كند، هر چند نيمه شب باشد (ر.ك: تحرير الوسيلة: ج ۱ ص ۱۳۶، منهاج الصالحين: ج ۱ ص ۱۳۳).

16.ر.ك: الدروس الشرعية: ج ۱ ص ۱۴۰.

17.ر . ك : جواهر الكلام : ج ۷ ص ۱۸۶ .

18.ر . ك : جواهر الكلام : ج ۷ ص ۱۹۰ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24261
صفحه از 356
پرینت  ارسال به