41
گزیده شناخت‌نامه نماز

۸.امام زين العابدين عليه السلام - خطاب به كسى كه به ايشان گفت: نمازى كه مسلمانان اكنون مى‏خوانند ، كِى بر آنان واجب شد؟ - : در مدينه و هنگامى كه دعوت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله بالا گرفت و اسلام نيرومند شد و خداوند عزّ وجلّ جهاد را بر مسلمانان واجب كرد، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله هفت ركعت بر نماز افزود: دو ركعت در هر يك از نمازهاى ظهر و عصر، يك ركعت در مغرب و دو ركعت در نماز عشا، و نماز صبح را بر همان حالت كه خداوند واجب فرموده بود، باقى گذاشت؛ زيرا فرشتگان صبح و شب، در نماز صبح پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله حاضر مى‏شدند و فرشتگان روز ، شتاب مى‏كردند كه از آسمان فرود بيايند و فرشتگان شب، شتاب داشتند به آسمان بروند و اين، همان سخن خداى متعال است: (و قرائت فجر را [ به پا دار ]كه مشهود [ همگان ]است)۱ ، يعنى مشهود مسلمانان و فرشتگان روز و شب. ۲

1.سوره اسرا : آيه ۷۸ .

2.بِالمَدينَةِ حِينَ ظَهَرَتِ الدَّعوَةُ وقَوِيَ الإِسلامُ وكَتَبَ اللَّهُ عزّ وجلّ عَلَى المُسلِمينَ الجِهادَ ، وزادَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله فِي الصَّلاةِ سَبعَ رَكَعاتٍ : فِي الظُّهرِ رَكعَتَينِ ، وفِي العَصرِ رَكعَتَينِ ، وفِي المَغرِبِ رَكعَةً ، وفِي العِشاءِ الآخِرَةِ رَكعَتَينِ ، وأقَرَّ الفَجرَ عَلى‏ ما فُرِضَت ؛ لِتَعجيلِ نُزولِ مَلائِكَةِ النَّهارِ مِنَ السَّماءِ ، ولِتَعجيلِ عُروجِ مَلائِكَةِ اللَّيلِ إلَى السَّماءِ ، وكانَ مَلائِكَةُ اللَّيلِ ومَلائِكَةُ النَّهارِ يَشهَدونَ مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله صَلاةَ الفَجرِ ، فَلِذلِكَ قالَ اللَّهُ عزّ وجلّ : (وَ قُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا) يَشهَدُهُ المُسلِمونَ ، ويَشهَدُهُ مَلائِكَةُ النَّهارِ ومَلائِكَةُ اللَّيلِ (الكافى : ج‏۸ ص‏۳۴۱ ح‏۵۳۶ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۴۵۵ ح ۱۳۱۹) .


گزیده شناخت‌نامه نماز
40

۶.المناقب، ابن شهرآشوب: جبرئيل، پيام خداوند متعال را به پيامبر صلى اللَّه عليه وآله رساند... . سپس جبرئيل نزد پيامبر صلى اللَّه عليه وآله مى‏آمد و جز با اجازه‏اش به او نزديك نمى‏شد. روزى در بالاى مكّه نزد پيامبر آمد و پاشنه پايش را در گوشه‏اى از درّه به زمين كوبيد. چشمه‏اى جوشيد. جبرئيل وضو ساخت و پيامبر صلى اللَّه عليه وآله وضو گرفت و نماز ظهر را خواند و آن نخستين نمازى بود كه خداوند متعال واجب كرد. ۱

۷.المناقب، ابن شهرآشوب: در مدّتى كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله در مكّه بود، هيچ عبادتى تشريع نشد، مگر طهارت و نماز كه بر او، واجب و براى امّت، سنّت (مستحبّ مؤكّد) بود. پس از معراج و در سال نهم بعثت، نمازهاى پنجگانه واجب شد. پس از هجرت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به مدينه و در شعبان سال دوم هجرت، روزه واجب گشت، قبله تغيير كرد و زكات روزه (فطريه) و نماز عيد، واجب شد. فريضه نماز جمعه در سال نخست هجرت نيز جاى‏گزين نماز ظهر روز جمعه شده بود. سپس زكات دارايى‏ها واجب شد. پس از آن، حج و عمره و حلال و حرام و امور ممنوع و مجاز و استحباب و كراهت و نيز جهاد و ولايت امير مؤمنان عليه السلام مقرّر شدند. ۲

1.أدّى‏ إلَيهِ‏[ صلى اللَّه عليه وآله ] جَبرَئيلُ الرِّسالَةَ عَنِ اللَّهِ تَعالى‏ ... ثُمَّ كانَ جَبرَئيلُ يأتيهِ ولا يَدنو مِنهُ إلّا بَعدَ أن يَستَأذِنَ عَلَيهِ ، فَأَتاهُ يَوماً وهُوَ بِأَعلى‏ مَكَّةَ ، فَغَمَزَ بِعَقِبِهِ بِناحِيَةِ الوادي ، فَانفَجَرَ عَينٌ ، فَتَوَضَّأَ جَبرَئيلُ وتَطَهَّرَ الرَّسولُ ثُمَّ صَلَّى الظُّهرَ ، وهِيَ أوَّلُ صَلاةٍ فَرَضَهَا اللَّهُ تَعالى‏ (المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۴۵ و ۴۶ ، إثبات الوصيّة : ص ۱۲۶) .

2.العِباداتُ لَم يُشرَع مِنها مُدَّةَ مُقامِهِ بِمَكَّةَ إلَّا الطَّهارَةُ وَالصَّلاةُ ، وكانَت فَرضاً عَلَيهِ وسُنَّةً لِاُمَّتِهِ ، ثُمَّ فُرِضَتِ الصَّلَواتُ الخَمسُ بَعدَ إسرائِهِ وذلِكَ فِي السَّنَةِ التّاسِعَةِ مِن نُبُوَّتِهِ ، فَلَمّا تَحَوَّلَ إلَى المَدينَةِ فُرِضَ صِيامُ شَهرِ رَمَضانَ فِي السَّنَةِ الثّانِيَةِ مِنَ الهِجرَةِ في شَعبانَ ، وحُوِّلَتِ القِبلَةُ ، وفُرِضَ زَكاةُ الفِطرِ ، وفُرِضَت فيها صَلاةُ العيدِ ، وكانَ فَرضُ الجُمُعَةِ في أوَّلِ الهِجرَةِ بَدَلاً مِن صَلاةِ الظُّهرِ ، ثُمَّ فُرِضَت زَكاةُ الأَموالِ ، ثُمَّ الحَجُّ وَالعُمرَةُ ، وَالتَّحليلُ وَالتَّحريمُ ، وَالحَظرُ وَالإِباحَةُ ، والاِستِحبابُ وَالكِراهَةُ ، ثُمَّ فُرِضَ الجِهادُ ، ثُمَّ وِلايَةُ أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام (المناقب ، ابن شهرآشوب : ج ۱ ص ۴۳ ، العدد القويّة : ص ۳۴۳ ح ۱۷) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24357
صفحه از 356
پرینت  ارسال به