35
گزیده شناخت‌نامه نماز

نماز در روزگار پيامبران بنى اسرائيل‏

پيامبران متعدّدى پس از موسى عليه السلام و پيش از عيسى عليه السلام از سوى خداوند برانگيخته شده‏اند كه از جمله آنان، اسماعيل صادق الوعد، ۱ داوود، زكريّا و يحيى عليهم السلام هستند. آيات و احاديث متعدّدى به روشنى نشان مى‏دهند كه همه اين بزرگان، مأمور به نماز بوده‏اند و بِدان امر كرده و آن را پاس مى‏داشته‏اند. خداوند، فرمان اسماعيل (صادق الوعد) به خانواده‏اش را براى برپايى نماز، نقل نموده است . ۲ دو حديث نيز به محراب داوود عليه السلام و نماز خواندنش در آن ، تصريح كرده‏اند . ۳ حديثى ديگر نيز گزارش مى‏كند كه خداوند متعال ، برخى از موانع قبول نماز را به داوود عليه السلام وحى كرده است. ۴ افزون بر اين، آيه‏اى از سوره لقمان، ۵
به ضميمه حديثى كه معاصرت داوود عليه السلام با لقمان را نشان مى‏دهد، ۶ دليل ديگرى بر وجود آيين نماز در روزگار اوست. احاديث متعدّدى نيز وصيّت لقمان را به فرزندش در باره نماز نقل كرده‏اند. ۷
همچنين نماز خواندن زكريّا عليه السلام در سوره آل عمران به صراحت آمده ۸ و آيه‏اى ديگر از همين سوره ۹ نشان مى‏دهد كه نماز و جايگاه آن در ميان بنى اسرائيل شناخته شده بوده و دو ركن اصلى يعنى سجده و ركوع را داشته است و مريم عليها السلام آن را انجام مى‏داده است. در باره يحيى فرزند زكريّا نيز در كتاب المحاسن برقى ، حديثى است كه بر نماز خواندن او دلالت دارد . ۱۰ همچنين حديثى هست كه يحيى عليه السلام امر خداوند به نماز را به بنى اسرائيل ابلاغ كرده است. ۱۱

1.اسماعيل صادق الوعد ، اسماعيل بن حزقيل غير از اسماعيل، فرزند ابراهيم عليه السلام است (ر. ك: ميزان الحكمة : ج‏۱۱ ص‏۴۳۳ «نبوّت خاصّه / اسماعيل»).

2.ر . ك : سوره مريم : آيه ۵۵ .

3.ر . ك : الزهد ، حسين بن سعيد : ص‏۱۳۲ ح ۱۷۳ و ۱۷۲ .

4.ر . ك : عدّة الدّاعى : ص ۳۲ .

5.سوره لقمان : آيه ۱۷ .

6.«وكانَ لُقمانُ يُكثِرُ زيارَةَ داوودَ عليه السلام وَ يَعِظُهُ بمَواعِظِهِ وَ حِكمَتِه؛ لقمان ، زياد به ديدن داوود عليه السلام مى‏رفت و با موعظه‏ها و سخنان حكيمانه و دانش بسيار خود، او را اندرز مى‏داد» (تفسير القمّى : ج ۲ ص ۱۶۲) .

7.ر . ك : الكافى : ج‏۸ ص‏۳۴۸ ح ۵۴۷ و تفسير القمى : ج‏۲ ص‏۱۶۳ .

8.ر . ك : سوره آل عمران : آيه ۳۹ .

9.ر .ك : سوره آل عمران : آيه ۴۳ .

10.ر . ك: المحاسن : ج‏۲ ص‏۲۲۲ ح‏۱۶۶۷ .

11.ر . ك : سنن الترمذى : ج‏۵ ص‏۱۴۸ ح‏۲۸۶۳ .


گزیده شناخت‌نامه نماز
34

نماز در روزگار فرزندان ابراهيم عليه السلام‏

برخى از فرزندان و نوادگان ابراهيم خليل عليه السلام به پيامبرى رسيدند كه از جمله آنان مى‏توان به اسماعيل عليه السلام ، اسحاق عليه السلام ، يعقوب عليه السلام و يوسف عليه السلام اشاره نمود. اين پيامبران نيز مانند پدر و نياى بزرگشان ابراهيم عليه السلام به نماز فرمان داده شده و مأمور اقامه آن بوده‏اند. ۱

نماز در روزگار موسى عليه السلام‏

حضرت موسى عليه السلام، از بزرگ‏ترين پيامبران اولو العزم الهى است و جوهره اصيل دينى كه او براى يهوديان آورد، جان‏مايه دين‏هاى ابراهيمىِ پس از اوست. بسيارى از آيين‏ها و مراسم اصيل و تحريف ناشده يهود، در دين مسيحيت و اسلام پا بر جا ماند، هر چند شكل و آداب آن تكميل شد. قرآن كريم به برخى آموزه‏هاى وحيانى موسى عليه السلام و پيمان گرفته شده از بنى اسرائيل اشاره كرده كه از جمله آنها اقامه نماز است. ۲
در حديثى نيز به دستور خداوند به موسى عليه السلام در باره نماز و درنگ در آن ، اشاره شده است ۳ و در حديث ديگر در باره مناجات موسى و خدا ، سخن از نماز به ميان آمده است. ۴
دو حديث امام صادق عليه السلام نيز در توصيف ادب موسى عليه السلام در نماز است و علّت نيل موسى به مقام كليم اللهى، همان دانسته شده است. ۵افزون بر آيات و احاديث اسلامى، متون متعدّدى در تورات و تلمود، نشان‏دهنده وجود نماز و تشريع آن در دين يهود هستند. در تورات، به نماز سليمان عليه السلام در حضور جمعى از بنى اسرائيل و تضرّع او و طلب بخشش براى بنى اسرائيل كه از سرزمين خود رانده شده بودند، اشاره شده ۶ و در جايى ديگر از آن، ۷ از پايان نماز سليمان عليه السلام و بلند شدن وى از حالت ركوع و تبريك وى به حاضران براى نجات و آسودگى آنها ياد شده است.
در باره نماز جماعت يهوديان ، در كتاب گنجينه تلمود آمده است كه علاوه بر عبادت‏ها و نمازهاى فردى و خصوصى كه انسان به وسيله آن، حاجات خود را از خدا مى‏طلبد، نمازهاى جماعتى نيز هستند كه افراد موظّف اند در آن شركت جويند و آن را در كنيسه بخوانند. ۸
گفتنى است كه يهوديان نيز مانند مسلمانان، واژه خاصّى براى نماز با لفظ «تفيلا» و اوقات معيّنى براى برگزارى آن دارند. ۹

1.ر . ك : سوره انبيا : آيه ۷۳ .

2.ر.ك: سوره يونس : آيه ۸۷ ، و بقره : آيه ۸۳ .

3.ر . ك : الكافى : ج‏۸ ص‏۴۶ ح‏۸ .

4.ر . ك : ح ۴ .

5.ر . ك : ح ۳۰۲ و ۳۰۳ .

6.تورات : سِفْر ملوك : فصل ۸ آيه ۲۲ - ۵۳ .

7.تورات : سِفر ملوك : فصل ۸ آيه ۵۴ - ۶۱ .

8.ر.ك: براخوت ۶ الف: «دعا و نماز انسان، فقط در صورتى مورد اجابت قرار مى‏گيرد كه در كنيسه خوانده شود ... . هر آن كس كه در شهر او كنيسه‏اى وجود دارد و براى خواندن نماز بدان جا نمى‏رود، همسايه بدى است».

9.ر.ك: پايگاه اينترنتى انجمن كليميان ايران.

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24073
صفحه از 356
پرینت  ارسال به