نماز در روزگار فرزندان ابراهيم عليه السلام
برخى از فرزندان و نوادگان ابراهيم خليل عليه السلام به پيامبرى رسيدند كه از جمله آنان مىتوان به اسماعيل عليه السلام ، اسحاق عليه السلام ، يعقوب عليه السلام و يوسف عليه السلام اشاره نمود. اين پيامبران نيز مانند پدر و نياى بزرگشان ابراهيم عليه السلام به نماز فرمان داده شده و مأمور اقامه آن بودهاند. ۱
نماز در روزگار موسى عليه السلام
حضرت موسى عليه السلام، از بزرگترين پيامبران اولو العزم الهى است و جوهره اصيل دينى كه او براى يهوديان آورد، جانمايه دينهاى ابراهيمىِ پس از اوست. بسيارى از آيينها و مراسم اصيل و تحريف ناشده يهود، در دين مسيحيت و اسلام پا بر جا ماند، هر چند شكل و آداب آن تكميل شد. قرآن كريم به برخى آموزههاى وحيانى موسى عليه السلام و پيمان گرفته شده از بنى اسرائيل اشاره كرده كه از جمله آنها اقامه نماز است. ۲
در حديثى نيز به دستور خداوند به موسى عليه السلام در باره نماز و درنگ در آن ، اشاره شده است ۳ و در حديث ديگر در باره مناجات موسى و خدا ، سخن از نماز به ميان آمده است. ۴
دو حديث امام صادق عليه السلام نيز در توصيف ادب موسى عليه السلام در نماز است و علّت نيل موسى به مقام كليم اللهى، همان دانسته شده است. ۵افزون بر آيات و احاديث اسلامى، متون متعدّدى در تورات و تلمود، نشاندهنده وجود نماز و تشريع آن در دين يهود هستند. در تورات، به نماز سليمان عليه السلام در حضور جمعى از بنى اسرائيل و تضرّع او و طلب بخشش براى بنى اسرائيل كه از سرزمين خود رانده شده بودند، اشاره شده ۶ و در جايى ديگر از آن، ۷ از پايان نماز سليمان عليه السلام و بلند شدن وى از حالت ركوع و تبريك وى به حاضران براى نجات و آسودگى آنها ياد شده است.
در باره نماز جماعت يهوديان ، در كتاب گنجينه تلمود آمده است كه علاوه بر عبادتها و نمازهاى فردى و خصوصى كه انسان به وسيله آن، حاجات خود را از خدا مىطلبد، نمازهاى جماعتى نيز هستند كه افراد موظّف اند در آن شركت جويند و آن را در كنيسه بخوانند. ۸
گفتنى است كه يهوديان نيز مانند مسلمانان، واژه خاصّى براى نماز با لفظ «تفيلا» و اوقات معيّنى براى برگزارى آن دارند. ۹
1.ر . ك : سوره انبيا : آيه ۷۳ .
2.ر.ك: سوره يونس : آيه ۸۷ ، و بقره : آيه ۸۳ .
3.ر . ك : الكافى : ج۸ ص۴۶ ح۸ .
4.ر . ك : ح ۴ .
5.ر . ك : ح ۳۰۲ و ۳۰۳ .
6.تورات : سِفْر ملوك : فصل ۸ آيه ۲۲ - ۵۳ .
7.تورات : سِفر ملوك : فصل ۸ آيه ۵۴ - ۶۱ .
8.ر.ك: براخوت ۶ الف: «دعا و نماز انسان، فقط در صورتى مورد اجابت قرار مىگيرد كه در كنيسه خوانده شود ... . هر آن كس كه در شهر او كنيسهاى وجود دارد و براى خواندن نماز بدان جا نمىرود، همسايه بدى است».
9.ر.ك: پايگاه اينترنتى انجمن كليميان ايران.