۱۴ / ۳
تعداد نافلهها
۴۲۰.امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله دو برابر نمازهاى واجب، نماز نافله مىخواند و دو برابر روزه واجب، روزه مستحبّى مىگرفت. ۱
۴۲۱.امام صادق عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نافلهها را بر سى و چهار ركعت ، دو برابر نمازهاى فريضه ، بنيان نهاد و خداوند نيز آن را تأييد كرد و مجموع فريضه و نافله ، پنجاه و يك ركعت شد. ۲
۴۲۲.الكافى - به نقل از احمد بن محمّد بن ابى نصر - : به امام رضا عليه السلام گفتم : ياران ما در باره نماز نافله اختلاف دارند. برخى از آنها چهل و چهار ركعت و برخى پنجاه ركعت مىخوانند . به من بگوييد كه خود چه مىكنيد تا من هم مانند آن عمل كنم.
فرمود: «من پنجاه و يك ركعت نماز مىخوانم» و سپس فرمود: «شماره را نگاه دار» و با دستش شمرد: «ظهر، هشت ركعت و چهار ركعت پس از ظهر و چهار ركعت پيش از عصر و دو ركعت پس از مغرب و دو ركعت پيش از عشا و دو ركعت پس از عشا به حالت نشسته كه برابر يك ركعت ايستاده به شمار مىآيد و هشت ركعت نماز شب و سه ركعت وتر و دو ركعت هنگام سپيدهدم و هفده ركعت هم نمازهاى فريضه كه در مجموع، پنجاه و يك ركعت مىشود» . ۳
1.كانَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله يُصَلّي مِنَ التَّطَوُّعِ مِثلَيِ الفَريضَةِ ، ويَصومُ مِنَ التَّطَوُّعِ مِثلَيِ الفَريضَةِ (الكافى : ج ۳ ص ۴۴۳ ح ۳، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۴ ح ۳) .
2.سَنَّ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله النَّوافِلَ أربَعاً وثَلاثينَ رَكعَةً مِثلَيِ الفَريضَةِ ، فَأَجازَ اللَّهُ عزّ وجلّ لَهُ ذلِكَ ، وَالفَريضَةُ وَالنّافِلَةُ إحدى وخَمسونَ رَكعَةً (الكافى : ج ۱ ص ۲۶۶ ح ۴ ، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۳۸۴) .
3.قُلتُ لِأَبِي الحَسَنِ عليه السلام : إنَّ أصحابَنا يَختَلِفونَ في صَلاةِ التَّطَوُّعِ : بَعضُهُم يُصَلّي أربَعاً وأربَعينَ ، وبَعضُهُم يُصَلّي خَمسينَ ، فَأَخبِرني بِالَّذي تَعمَلُ بِهِ أنتَ كَيفَ هُوَ حَتّى أعمَلَ بِمِثلِهِ؟
فَقالَ : اُصَلّي واحِدَةً وخَمسينَ . ثُمَّ قالَ : أمسِك - وعَقَدَ بِيَدِهِ - : الزَّوالَ ثَمانِيَةً ، وأربَعاً بَعدَ الظُّهرَ ، وأربَعاً قَبلَ العَصرِ ، ورَكعَتَينِ بَعدَ المَغرِبِ ، ورَكعَتَينِ قَبلَ عِشاءِ الآخِرَةِ ، ورَكعَتَينِ بَعدَ العِشاءِ مِن قُعودٍ تُعَدّانِ بِرَكعَةٍ مِن قِيامٍ ، وثَمانيَ صَلاةَ اللَّيلِ ، وَالوَترَ ثَلاثاً، ورَكعَتَيِ الفَجرِ ، وَالفَرائِضَ سَبعَ عَشرَةَ ، فَذلِكَ إحدى وخَمسونَ (الكافى : ج ۳ ص ۴۴۴ ح ۸ ، تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۸ ح ۱۴) .