321
گزیده شناخت‌نامه نماز

۴۱۷.تهذيب الأحكام - به نقل از ابو حمزه ثُمالى - : على بن الحسين (زين العابدين عليه السلام) را ديدم كه نماز مى‏خوانْد و ردايش از شانه‏هايش افتاد؛ ولى آن را صاف نكرد تا از نمازش فارغ شد. علّت را از ايشان جويا شدم . فرمود: «واى بر تو! آيا مى‏دانى جلوى چه كسى بودم؟ از نماز بنده ، جز آنچه را به آن توجّه داشته ، نمى‏پذيرند».
گفتم: فدايت شوم! هلاك شديم!
فرمود: «هرگز! خداى متعال ، آن نمازها را با نافله‏ها كامل مى‏كند». ۱

۴۱۸.امام باقر عليه السلام : هر بى توجّهى در نماز، چيزى از آن را به دور مى‏اندازد ؛ اما خداى متعال ، آن را با نافله‏ها تكميل مى‏كند. ۲

۴۱۹.امام كاظم عليه السلام : خداوند - تبارك و تعالى - نماز فريضه را با نماز نافله كامل كرده است. ۳

1.رَأَيتُ عَلِيَّ بنَ الحُسَينِ عليه السلام يُصَلّي فَسَقَطَ رِداهُ عَن مَنكِبَيهِ ، قالَ : فَلَم يُسَوِّهِ حَتّى‏ فَرَغَ مِن صَلاتِهِ ، قالَ : فَسَأَلتُهُ عَن ذلِكَ فَقالَ : وَيحَكَ! أتَدري بَينَ يَدَي مَن كُنتُ؟ إنَّ العَبدَ لا تُقبَلُ مِنهُ صَلاةٌ إلّا ما أقبَلَ مِنها. فَقُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ! هَلَكنا. فَقالَ : كَلّا، إنَّ اللَّهَ تَعالى‏ يُتَمِّمُ ذلِكَ بِالنَّوافِلِ (تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۳۴۲ ح ۱۴۱۵، الخصال : ص ۵۱۷ ح ۴) .

2.كُلُّ سَهوٍ فِي الصَّلاةِ ، يُطرَحُ مِنها، غَيرَ أنَّ اللَّهَ تَعالى‏ يُتِمُّ بِالنَّوافِلِ (الكافى : ج ۳ ص ۲۶۸ ح ۴ ، وسائل الشيعة : ج ۳ ص ۵۳ ح ۴۵۴۴) .

3.إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ وتَعالى‏ أتَمَّ صَلاةَ الفَريضَةِ بِصَلاةِ النّافِلَةِ (الكافى : ج ۳ ص ۴۲ ح ۴، تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۱۱۱ ح ۲۹۳) .


گزیده شناخت‌نامه نماز
320

۴۱۴.امام صادق عليه السلام : نماز مستحبّى به منزله هديه است. هر گاه آورده شود، قبول مى‏شود. هر كدام را خواستى ، پيش بينداز و هر كدام را كه خواستى ، به تأخير بينداز. ۱

۴۱۵.امام كاظم عليه السلام : نمازهاى نافله، وسيله تقرّب هر مؤمن اند . ۲

۱۴ / ۲

حكمت نافله‏ها

۴۱۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : نخستين چيزى كه بنده را روز قيامت با آن محاسبه مى‏كنند، نماز اوست . اگر آن را كامل گزارده باشد، برايش كامل ۳ نوشته مى‏شود و اگر آن را كامل به جا نياورده باشد، خداوند سبحان به فرشتگانش مى‏فرمايد: «ببينيد آيا براى بنده‏ام، نماز مستحبّى‏اى (نافله‏اى) مى‏يابيد تا با آن ، آنچه را كه از نماز واجبش تباه كرده است ، جبران و كامل كنيد» و سپس بقيّه اعمال به همين گونه محاسبه مى‏شود. ۴

1.صَلاةُ التَّطَوُّعِ بِمَنزِلَةِ الهَدِيَّةِ ، مَتى‏ ما اُتِيَ بِها قُبِلَت، فَقَدِّم مِنها ما شِئتَ وأخِّر مِنها ما شِئتَ (تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۲۶۷ ح ۱۰۶۶، منتقى الجمان : ج ۱ ص ۴۳۱) .

2.صَلاةُ النَّوافِلِ قُربانُ كُلِّ مُؤمِنٍ (ثواب الأعمال : ص ۴۹ ح ۱ ، تحف العقول : ص ۴۰۳) .

3.در متن عربى، «نافلة» آمده است؛ اما با توجّه به منابع ديگر حديث و سياق آن، ترجمه را اين گونه آورديم.

4.أوَّلُ ما يُحاسَبُ بِهِ العَبدُ يَومَ القِيامَةِ صَلاتُهُ ، فَإِن أكمَلَها كُتِبَت لَهُ نافِلَةً ، فَإِن لَم يَكُن أكمَلَها قالَ اللَّهُ سُبحانَهُ لِمَلائِكَتِهِ : اُنظُرو، هَل تَجِدونَ لِعَبدي مِن تَطَوُّعٍ ، فَأَكمِلوا بِها ما ضَيَّعَ مِن فَريضَتِهِ . ثُمَّ تُؤخَذُ الأَعمالُ عَلى‏ حَسَبِ ذلِكَ (سنن ابن ماجة : ج ۱ ص ۴۵۸ ح ۱۴۲۶، السنن الكبرى : ج ۲ ص ۵۴۱ ح ۴۰۰۲) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24329
صفحه از 356
پرینت  ارسال به