317
گزیده شناخت‌نامه نماز

(ويل براى تكذيب كنندگان است در آن روز ، و چون به آنان گفته شود: ركوع كنيد، به ركوع نمى‏روند). ۱

حديث‏

۴۱۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر كس نمازى را عمداً ترك كند، نامش را بر سر در دوزخ جزو وارد شوندگان به آن، مى‏نويسند. ۲

۴۱۲.دعائم الإسلام : نزد ايشان (امام باقر عليه السلام) سخن از مردى به ميان آمد و گفته شد: پرده‏درى كرده، مرتكب محرّمات گشته، واجبات را سبك شمرده و حتّى نماز واجب را ترك كرده است.
امام عليه السلام كه تكيه داده بود، راست نشست و فرمود: «سبحان اللَّه ! نماز واجب را ترك كرده است؟ همانا ترك نماز واجب، نزد خداوند، بزرگ و گران است» . ۳

1.سوره مرسلات ، آيه ۴۷ و ۴۸ : (وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُكَذِّبِينَ * وَ إِذَا قِيلَ لَهُمُ ارْكَعُواْ لَا يَرْكَعُونَ) .

2.مَن تَرَكَ صَلاةً مُتَعَمِّداً كُتِبَ اسمُهُ عَلى‏ بابِ النّارِ فيمَن يَدخُلُها (حلية الأولياء : ج ۷ ص ۲۵۴ ، كنز العمّال : ج ۷ ص ۳۲۵ ح ۱۹۰۹۰) .

3.عن أبي جعفر صلوات اللَّه عليه أنَّ رَجُلاً ذَكَرَ لَهُ رَجُلاً قال : اِنهَتَكَ سِترُهُ ، وَارتَكَبَ المَحارِمَ ، وَاستَخَفَّ بِالفَرائِضِ حَتّى‏ إنَّهُ تَرَكَ الصَّلاةَ المَكتوبَةَ ! وكانَ مُتَّكِئاً فَاستَوى‏ جالِساً وقالَ : سُبحانَ اللَّهِ! تَرَكَ الصَّلاةَ المَكتوبَةَ؟! إنَّ تَركَ الصَّلاةِ المَكتوبَةِ عِندَ اللَّهِ عَظيمٌ (دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۶۳ ، مستدرك الوسائل : ج ۳ ص ۲۹ ح ۲۹۳۶) .


گزیده شناخت‌نامه نماز
316

۴۱۰.امام صادق عليه السلام - در پاسخ اين پرسش: چگونه زناكار را كافر نمى‏ناميد و ترك كننده نماز را كافر مى‏ناميد؟ دليل آن چيست؟ - : چون زناكار و مانند آن، به جهت غلبه شهوت ، آن كار را انجام مى‏دهد و ترك كننده نماز، آن را فقط از روى سُبك شمردنش ترك مى‏كند. دليلش آن است كه تو زناكارى را نمى‏يابى كه سراغ زنى برود، جز به قصد آن كه از آميزش با او لذّت ببرد؛ ولى هر كس كه نماز را عامدانه ترك كند، قصدش از ترك آن، لذّت بردن نيست، و چون لذّت بردن نفى شود، سبك شمردن واقع مى‏شود، و چون سبك شمردن واقع شود، كفر واقع مى‏شود. ۱

۱۳ / ۶

مجازات اُخروى ترك كننده نماز

قرآن‏

(در ميان باغ‏ها از يكديگر مى‏پرسند، در باره مجرمان: چه چيزى شما را به آتش وارد كرد؟ مى‏گويند: از نمازگزاران نبوديم). ۲

1.لأَِنَّ الزّانيَ وما أشبَهَهُ إنَّما يَفعَلُ ذلِكَ لِمَكانِ الشَّهوَةِ لِأَنَّها تَغلِبُهُ ، وتارِكَ الصَّلاةِ لا يَترُكُها إلَّا استِخفافًا بِها ، و ذلك لِأَنّكَ لا تَجِدُ الزّانِيَّ يَأتِي المَرأَةَ إلّا وهُوَ مُستَلِذٌّ لِإِتيانِهِ إيّاها قاصِداً إلَيها ، وكُلُّ مَن تَرَكَ الصَّلاةَ قاصِداً لِتَركِها فَلَيسَ يَكونُ قَصدُهُ لِتَركِهَا اللَّذَّةَ ، فَإِذا نُفِيَتِ اللَّذَّةُ وَقَعَ الاِستِخفافُ ، وإذا وَقَعَ الاِستِخفافُ وَقَعَ الكُفرُ (الكافى : ج ۲ ص ۳۸۶ ح ۹، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۰۶ ح ۶۱۶) .

2.سوره مدّثّر ، آيه ۴۰ - ۴۳ : (فِى جَنَّتٍ يَتَسَاءَلُونَ * عَنِ الْمُجْرِمِينَ * مَا سَلَكَكُمْ فِى سَقَرَ * قَالُواْ لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24207
صفحه از 356
پرینت  ارسال به