۱۳ / ۳
خوار شمردن نماز
قرآن
(و هنگامى كه مردم را به نماز مىخوانيد، آن را به مسخره و بازى مىگيرند؛ زيرا آنان مردمى نابخردند). ۱
حديث
۳۹۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : به خدا سوگند، شفاعت من به كسى كه نماز را سبك بشمارد، نمىرسد و در كنار حوض [ كوثر ] ، نزد من نمىآيد. ۲
۳۹۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هيچ بندهاى نيست ، جز آن كه ميان او و خداى متعال ، پيمانى است تا آن گاه كه نماز را در وقتش بخواند و يا آن را از سرِ شناخت حقّش بر غير آن ، مقدّم بدارد. اما اگر آن را از سرِ سبك شمردن حقّش ترك كند و يا غير آن را بر آن مقدّم بدارد، خداوند ، نسبت به آن پيمان، تعهّدى ندارد و اگر بخواهد ، عذابش مىكند و يا او را مىآمرزد. ۳
۴۰۰.امام باقر عليه السلام : نمازت را سبُك مشمار ، كه همانا پيامبر صلى اللَّه عليه وآله هنگام رحلتش فرمود: «هر كس نماز را سبك بشمارد ، از من نيست». ۴
1.سوره مائده ، آيه ۵۸ : (وَإِذَا نَادَيْتُمْ إِلَى الصَّلَوةِ اتَّخَذُوهَا هُزُوًا وَلَعِبًا ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ) .
2.لا يَنالُ شَفاعَتي مَنِ استَخَفَّ بِصَلاتِهِ ، ولا يَرِدُ عَلَيَّ الحَوضَ لا وَاللَّهِ (الكافى : ج ۶ ص ۴۰۰ ح ۱۹، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۱۰۶ ح ۴۵۷) .
3.ما مِن عَبدٍ إلّا بَينَهُ وبَينَ اللَّهِ تَعالى عَهدٌ ما أقامَ الصَّلاةَ لِوَقتِها أو آثَرَها عَلى غَيرِها مَعرِفَةً بِحَقِّها ، فَإِن هُوَ تَرَكَهَا استِخفافًا بِحَقِّها وآثَرَ عَلَيها غَيرَها بَرِئَ اللَّهُ إلَيهِ مِن عَهدِهِ ذلِكَ ، ثُمَّ مَشيئَتُهُ إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ ، إمّا أن يُعَذِّبَهُ وإمّا أن يَغفِرَ لَهُ (الجعفريّات : ص ۳۶ ، مستدرك الوسائل : ج ۳ ص ۴۵ ح ۲۹۸۰) .
4.لا تَتَهاوَن بِصَلاتِكَ ، فَإِنّ النَّبيَّ صلى اللَّه عليه وآله قالَ عِندَ مَوتِهِ : «لَيسَ مِنّي مَنِاستَخَفَّ بِصَلاتِهِ» (الكافى : ج ۳ ص ۲۶۹ ح ۷، علل الشرائع : ص ۳۵۶ ح ۱) .