پژوهشى در باره تضييع نماز ۱
قرآن كريم در آيه شريف : (فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُواْ الصَّلَوةَ وَ اتَّبَعُواْ الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا؛ ۲ آن گاه پس از آنان ، جانشينانى به جايشان نشستند كه نماز را تباه ساختند و از هوسها پيروى كردند . پس به زودى [ سزاى ]گمراهى [ خود ]را خواهند ديد)، تباهكنندگانِ نماز را به تندى ، نكوهيده و وعده عذاب به آنها داده است.
افزون بر اين، دو آيه شريف : (فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ * الَّذِينَ هُمْ عَن صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ ؛ ۳ ويل براى نمازگزاران است ؛ آنان كه از نمازشان غافل اند) با توجّه به روايت ناظر به آن ۴ - كه «سهو» را به «تضييع» تفسير كرده - نيز تهديدى از سوى خداوند نسبت به ضايع كنندگان نماز و بيان عواقب سوء اين پديده ناپسند است.
همچنين احاديث متعدّد اين باب، همسو و همصدا با آيات پيش گفته ، تضييع (تباه كردن) نماز را كارى زشت دانسته و زيانهاى آن را بيان كردهاند. برخى از اين احاديث ، تضييع نماز را نقطه مقابل محافظت از نماز بر شمردهاند . ۵ از اين رو براى بررسى مفهوم و آثار آن، مىتوان از مفهومشناسى و شناخت آثار محافظت از نماز نيز مدد گرفت .
1.اين بيان توسط استاد ارجمند آقاى عبدالهادى مسعودى نگارش يافته است .
2.مريم : آيه ۵۹ .
3.ماعون : آيه ۴ - ۵ .
4.ر . ك : الكافى : ج۳ ص۲۶۸ ح۵ .
5.ر . ك : ح ۳۹۵ و ۳۹۷ و ارشاد القلوب : ص۱۹۰.