پايه گذار اتمام نماز در سفر
شواهد تاريخى ، گوياى آن اند كه خليفه سوم ، عثمان، پس از گذشت سالهاى آغازين خلافت خود، نخستين كسى بود كه به اتمام نماز در سفر اقدام كرد. شمارى از گزارشهاى تاريخى در اين باره به قرار زيرند :
در تاريخ الطبرى آمده است:
در اين سال (سال ۲۹) عثمان با مردم حج گزارد. او در منا چادر زد و آن ، نخستين چادرى بود كه عثمان در مِنا بر پا مىكرد. او نماز را در آن جا و در عرفه كامل خواند. واقدى به نقل از عمر بن صالح بن نافع ، از صالح وابسته توأمه مىگويد: از ابن عباس شنيدم كه مىگفت: نخستين بار كه مردم، آشكارا عليه عثمان سخن گفتند، زمانى بود كه وى پس از خواندن نماز دوركعتى در مِنا در دوران حكومتش، در سال ششم، نماز را به صورت چهارركعتى به جا آورد . در نتيجه بسيارى از صحابه بر او خرده گرفتند و نيز كسانى كه او را بسيار ملامت مىكردند ، تا آن كه على عليه السلام در جمع كسانى كه نزدش مىآمدند ، نزد وى آمد و گفت: نه اتّفاقى رخ داده و نه دين جديدى آمده است. هر آينه پيامبرت را ديدم كه [ در مِنا ]نماز را دوركعتى مىخواند و سپس ابو بكر و عمر و خود تو در آغاز حكومتت. پس نمىدانم مرجع [ كار تو ]چيست!؟ گفت: نظرى است كه بِدان رسيدهام . ۱
همچنين مسلم در كتاب خود از ابن عمر گزارش كرده است:
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله در مِنا دو ركعت نماز گزارد و پساز ايشان، ابو بكر و پس از ابو بكر ، عمر و عثمان در آغاز خلافتش ، چنين كردند. پس از آن، عثمان نماز را چهارركعتى خواند. ابن عمر هر گاه با امام [ به جماعت ]نماز مىگزارد ، چهارركعتى نماز مىخواند و هر گاه به تنهايى به نماز مىايستاد ، دوركعتى مىخواند . ۲
و نيز در كتاب المحلّى آمده:
از طريق سفيان بن عيينه از امام صادق عليه السلام از پدرش نقل است كه: عثمان در مِنا بيمار شد . على عليه السلام آمد و به ايشان گفته شد: براى مردم نماز بگزار. فرمود: «اگر مىخواهيد، همچون پيامبر خدا - يعنى دوركعتى - نماز مىگزارم». گفتند: نه، فقط نماز امير المؤمنين عثمان! او (على عليه السلام) نيز سر باز زد . ۳
اكنون اين فقيهان اهل سنّت اند كه بايد از عهده پاسخ اين پرسش بر آيند كه : چگونه رفتار غير مستند خليفه سوم، بر قول و فعل پيامبر خدا و اهل بيت و اصحاب ايشان و نيز دو خليفه نخست ، رجحان يافته است؟!