۷. نشستن پس از سجده دوم
فقهاى شيعه در ركعاتى كه فاقد تشهّدند، نشستن پس از سر برداشتن از سجده دوم را ، كه اصطلاحاً «جلسه استراحت» مىنامند ، به استناد رواياتى از امامان اهل بيت عليهم السلام ، واجب و يا لازم الاحتياط مىدانند. ۱ چنان كه در مبحث پيشين بيان گرديد ، آموزهها و سنّتهاى اهل بيت عليهم السلام ، از مطمئنترين راههاى كشف آموزهها و سيره رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله هستند . بنا بر اين ، با توجّه به تأكيد امامان اهل بيت عليهم السلام بر جلسه استراحت ، مىتوان نماز پيامبر صلى اللَّه عليه وآله را مشتمل بر اين جزء به شمار آورد. جالب ، اين كه اهل سنّت ، خود روايت كردهاند كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله در نمازش، جلسه استراحت را رعايت مىكرده ؛ ۲ ليكن در عين حال ، غالب فقيهانشان بِدان فتوا نداده، و در نتيجه بعد از سجده دوم، بدون مكث بر مىخيزند.
۸ . قصر نماز در سفر
اهل سنّت و شيعه ، رواياتى نقل كردهاند كه بيانگر آن اند كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله در سفر نمازهاى چهارركعتى را به قصر مىخوانده است . دو روايت زير ، از آن جمله اند. نخست ، از سلمان نقل شده كه مىگويد:
فُرِضَتِ الصَّلاةُ رَكعَتَينِ رَكعَتَينِ ، فَصَلّاها رَسولُ اللَّه صلى اللَّه عليه وآله بِمَكَّة حَتّى قَدِمَ المَدينَةَ و صَلّاها بِالمَدينَةِ ما شاءَ اللَّهُ و زيدَ فى صَلاةِ الحَضَرِ رَكعَتَينِ وتُرِكَتِ الصَّلاةُ فىِ السَّفَرِ عَلى حالِها. ۳
نماز به صورتِ دو ركعت دو ركعت واجب شد. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله در مكّه چنين نماز خواند تا آن كه به مدينه آمد و در مدينه، آن گونه كه خدا خواست ، نماز گزارد، به اين شكل كه به نماز در وطن ، دو ركعت افزود و نماز در سفر را به حال خود ، رها كرد.
حديث ديگر از امام باقر عليه السلام است كه فرمود:
قد سافَرَ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله إلى ذى خَشَبٍ و هِىَ مَسيرَةُ يومٍ مِنَ المَدينَةِ يَكونُ إلَيها بَريدانِ أربَعَةٌ و عِشرونَ ميلاً فَقَصَّرَ و أفطَرَ فَصارَت سُنَّةً. و قَدَ سَمّى رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله قوماً صاموا حينَ أفطَرَ : العُصاةَ ، قالَ عليه السلام : فَهُمُ العُصاةُ إلى يَومِ القِيامَةِ . ۴
پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به ذى خشب - كه يك روز تا مدينه فاصله داشت - سفر كرد. نماز خود را شكسته خواند و روزهاش را افطار كرد و اين، سنّت شد. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله گروهى را كه زمان افطار كردن خود ، روزه گرفته بودند ، «نافرمانان» ناميد. امام عليه السلام فرمود: آنان تا روز رستاخيز ، نافرمان اند.
بر اين اساس، تمام مذاهب ، در اين موضوع ، اتفاق نظر دارند كه در شريعت اسلامى، به قصر خواندن نماز مسافر، امرى مشروع است. جزيرى در كتاب خود در اين باره مىنويسد: