259
گزیده شناخت‌نامه نماز

۶ . قُنوت

بر پايه احاديث متواتر، امامان اهل بيت عليهم السلام پاسدار، مبلّغ و تبيينگر سنّت نبوى اند. بر اين اساس، چنانچه در مواردى ، سنّت و سيره پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به ما نرسيده باشد، مى‏توان از سيره آن بزرگواران، سيره پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله را كشف كرد.
بر اين اساس، فقهاى شيعه، قنوت را از جمله مستحبّات مؤكّدى بر مى‏شمرند كه انجام آن، در همه نمازها مشروع بوده و اختصاص به نماز خاصّى ندارد و محلّ انجام آن نيز پس از قرائت ركعت دوم و پيش از ركوع است، مگر در نماز جمعه كه حكم آن ، قدرى متفاوت با ديگر نمازهاست. ۱ مستند اين رأى، روايات متعدّدى هستند كه از اهل بيت عليهم السلام صادر شده اند، مانند : آنچه شيخ كلينى در الكافى و شيخ طوسى در دو كتاب تهذيب الأحكام و الاستبصار خود، از امام باقر عليه السلام نقل كرده‏اند:
القُنوتُ فى كُلِّ صَلاةٍ فى الرَّكعَةِ الثّانِيَّةِ قَبلَ الرُّكوعِ . ۲
قنوت در نمازها، پيش از ركوع ركعت دوم است‏.
اهل سنّت نيز، با نقل رواياتى از براء بن عازب ، تمام نمازهاى واجب پيامبر خدا را داراى قنوت گزارش كرده‏اند . ۳ با اين حال، در باره انجام قنوت، آراى متفاوتى در بين فقيهانشان به چشم مى‏خورد: شافعى ، قنوت را تنها در نماز صبح ، مستحب مى‏داند . ابو حنيفه جز در نماز وَتر، قنوت را مكروه دانسته ۴ و ابن حنبل نيز آن را براى امام در صورتى مُجاز مى‏داند كه گروهى براى جهاد اعزام شده باشند و ضرورت داشته باشد برايشان دعا كرد. ۵

1.ر . ك : العروة الوثقى: ج ۲ ص ۶۰۷ .

2.ر . ك : ح ۲۲۹ .

3.ر . ك : السنن الكبرى : ج‏۲ ص‏۲۸۳ ح‏۳۰۹۲ .

4.ر.ك: بداية المجتهد: ج ۱ ص ۱۰۸ .

5.المجموع : ج‏۳ ص‏۵۰۴ .


گزیده شناخت‌نامه نماز
258
  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24054
صفحه از 356
پرینت  ارسال به