۳. تكتّف (دست روى دست گذاشتن در حال قيام)
گذاردن دست راست بر روى دست چپ در حال قيام نماز - كه از آن با تعبيرهاى : «تكتّف»، «قبض» و «تكفير» ياد مىشود - در نزد غالب اهل سنّت ، سنّت است. تنها مذهب مالكى ، آويختن دست را بر روى هم نهادن يكى بر روى ديگرى ترجيح داده است. از سوى ديگر، از نظر فقيهان شيعه، نماز پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله فاقد تكتّف بوده ، و از اين رو ، اين عمل، بدعت، حرام و موجب بطلان نماز است.
نوپديد بودن تكتّف
دست روى دست نهادن در نماز، پديدهاى است كه پس از رحلت پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به وجود آمده است. در اين باره ، دو روايت زير ، شايان توجّه اند :
نخست ، روايت ابو حُميَد ساعدى ۱ است كه شمارى از محدّثان اهل سنّت ، آن را نقل كردهاند. راوى (ابو حميد) در حضور جمعى از صحابه، چگونگى نماز پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله را توصيف كرده است. وى با آن كه در صدد بيان ويژگىهاى نماز ايشان بوده، به اين كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله دستان خود را بر يكديگر مىنهاده، هيچ اشارهاى نكرده است و در عين حال ، حاضران ، همگى ، كيفيت حكايت شده توسط وى را تصديق كردهاند و هيچ يك از آنان، با آن كه در ابتدا داناتر بودن او نسبت به ساير صحابه را مورد اعتراض قرار داده بودند، در باره عدم اشاره به موضوع «تكتّف» معترض نشده است .
دوم ، روايت حمّاد بن عيسى ۲ كه در آن ، راوى (حمّاد) در پى انتقاد امام صادق عليه السلام از نحوه نماز گزاردن شخصى كه در طول عمر خود، نماز كاملى با رعايت همه حدود به جا نمىآوَرَد، از ايشان درخواست مىكند چگونگى نماز را مجدّداً به وى بياموزد. امام عليه السلام رو به قبله مىايستد و نمازى را با حدود و سنن، به صورت عملى به او آموزش مىدهد؛ ليكن همچون حديث پيشين، با آن كه در مقام بيان بوده، هيچ اشارهاى به نهادن دستان بر يكديگر نمىكند.