گفتن «الصلاة خير من النوم» در اذان صبح
آيا گفتن عبارت «الصلاة خيرٌ من النوم» كه از آن با عنوان «تثويب» ياد مىشود، در اذان نماز صبح در روزگار پيامبر صلى اللَّه عليه وآله سابقه داشته است؟
در پاسخ بايد گفت: هر چند شمارى از روايات اهل سنّت ، آن را آموزش پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و برخى ديگر ، آن را اقدام بلال دانستهاند كه به تأييد پيامبر صلى اللَّه عليه وآله رسيده و از اجزاى اذان گرديده است، ليكن هيچ يك از روايات مورد اشاره، از سند صحيح و قابل اعتمادى برخوردار نيستند تا بتوانند اثبات كنند كه اين عبارت ، جزء اذان دوران پيامبر صلى اللَّه عليه وآله بوده است. ۱
در مقابل، شمارى از احاديث اهل بيت عليهم السلام ، گوياى آن اند كه اين جمله پس از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله به اذان افزوده شده است. همسو با اين روايات، برخى روايات اهل سنّت نيز بندِ ياد شده را به دستور و يا تأييد خليفه دوم ، مستند كردهاند. از جمله ، دارقُطْنى در كتاب سنن خود با دو سند، چنين نقل كرده است:
عن ابن عمر، عن عمر أنّه قال لموذّنه: إذا بلغت «حىّ على الفلاح» فى الفجر، فقل: الصلاة خير من النوم، الصلاة خير من النوم . ۲
ابن عمر نقل مىكند كه عمر به مؤذّن خود گفت: در اذان صبح، هر گاه به «حىَّ على الفلاح» رسيدى، بگو: «الصلاة خير من النوم، الصلاة خير من النوم».
در الموطّأ مالك نيز آمده است:
إنّ المؤذّن جاء إلى عمر بن الخطّاب يؤذنه لصلاة الصبح فوجده نائماً. فقال: الصلاة خير من النوم، فأمره عمر أن يجعلها فى نداء الصبح . ۳
مؤذّن، نزد عمر بن خطّاب آمد تا او را براى نماز صبح ، خبر كند. ديد كه خوابيده است. گفت: «الصلاة خير من النوم؛ نماز ، از خواب ، بهتر است». عمر به او دستور داد كه از آن پس، اين جمله را در اذان صبح بگويد.
در المصنَّف عبد الرزّاق آمده است:
ابن جريج قال: أخبرنى عمر بن حفص أنّ سعداً أوّل من قال: الصلاة خير من النوم فى خلافة عمر... . فقال: بدعة ثم تركه و إنّ بلالاً لم يؤذن لعمر. ۴
ابن جُرَيج گفت: عمر بن حفص به من خبر داد كه سعد [ مؤذّن ] ، نخستين كسى بود كه گفت: «الصلاة خير من النوم» و اين، در خلافت عمر بود ... . [ عمر ] گفت: بدعت است؛ امّا بعدها آن را آزاد گذاشت. بلال براى عمر، اذان نگفت.
در جامع المسانيد نيز كه در بر گيرنده روايات ابو حنيفه است ، چنين آمده است:
عن إبراهيم، قال: سألته عن التثويب فقال: هو ممّا أحدثه الناس و هو حسن ممّا أحدثوا و ذكر أنّ تثويبهم كان حين يفرغ المؤذّن من أذانه «الصلاة خير من النوم» مرّتين.
از ابراهيم روايت شده كه گفت: از او (ابو حنيفه) در باره «الصلاة خير من النوم» پرسيدم. گفت: اين ، از چيزهايى است كه مردم، [ پس از پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ] بدعت نهادهاند و در ميان چيزهايى كه پديد آوردهاند، چيز خوبى است. او گفته است: چنين بوده كه مؤذّن ، پس از اتمام اذان ، دو بار مىگفت: «الصلاة خير من النوم؛ نماز از خواب ، بهتر است». ۵
هرچند گزارشهاى متعدّدى حاكى از اين است كه منشأ تثويب، فرمان و يا تقرير و تأييد خليفه دوم بوده ، ليكن در حديثى از ابو الحسن عليه السلام، آغاز تثويب، به بنى اميّه نسبت داده شده است. متن حديث ، چنين است:
الصَّلاةُ خَيرٌ مِنَ النَّومِ، بِدعَةُ بَني اُمَيَّةَ وَ لَيسَ ذلِكَ مِن أصلِ الأذانِ وَ لا بأسَ إذا أرادَ الرَّجُلُ أن يُنَبِّهَ النّاسَ لِلصَّلاةِ أن يُنادِىَ بِذلِكَ، و لا تَجعَلهُ مِن أصلِ الأذانِ، فَإنّا لا نَراهُ أذانَاً. ۶
جمله «الصلاة خير من النوم»، بدعت بنى اميّه است و جزء اذان نيست . البته اشكالى ندارد كه شخص، هر گاه كه مىخواهد مردم را به نماز متوجّه سازد، آن را بگويد؛ ولى آن را جزء اذان قرار مده؛ چون ما آن را جزء اذان نمىدانيم.
مىتوان گفت كه اين احاديث، با گزارشهايى كه آغاز تثويب را عصر خليفه دوم مىدانند، قابل جمع اند، بدين سان كه پايهگذارى اين كار كه جمله «الصلاة خير من النوم» در وسط اذان يا پس از آن گفته شود، به صورت غير رسمى و محدود ، در عصر خلافت عمر صورت گرفته، تا اين كه در دوران حكومت معاويه، به طور رسمى و فراگير، جزئى از اذان صبح قرار داده شد.
1.ر. ك: دانشنامه قرآن و حديث: ج ۲ ص ۳۶۶ (پژوهشى در باره بندهاى اذان) .
2.سنن الدارقطنى: ج ۱ ص ۲۴۳.
3.الموطّأ، مالك: ج ۱ ص ۷۲ ح ۸ .
4.المصنّف، عبد الرزّاق: ج ۱ ص ۴۷۴ ح ۱۸۲۹.
5.جامع المسانيد: ج ۱ ص ۲۹۶.
6.مستدرك الوسائل: ج ۴ ص ۴۴.