235
گزیده شناخت‌نامه نماز

۱. وضو

ملاحظه آراى فقهاى مذاهب اسلامى، از بروز چندين اختلاف در موضوع وضو حكايت مى‏كند كه براى رعايت اصل اختصار، ما تنها به دو مورد از آنها نگاهى خواهيم داشت: نخست . سمت و سوى شستن دست‏ها، دوم . مسح يا شستن پاها.
ابتدا شايسته است تنها آيه قرآنى مربوط به وضو ، ملاحظه گردد:
(يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا إِذا قُمتُم إِلَى الصَّلاةِ فَاغسِلُوا وُجُوهَكُم وَ أَيدِيَكُم إِلَى المَرافِقِ وَ امسَحُوا بِرُؤُسِكُم وَ أَرجُلَكُم إِلَى الكَعبَينِ‏. ۱
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! هنگامى كه به نماز مى‏ايستيد، صورت و دست‏ها را تا آرنج بشوييد و سر و پاها را تا مفصل‏ها [ يا برآمدگى پشت پا ] مسح كنيد!) .

سمت و سوى شستن دست‏ها

در حديثى ، از امام باقر عليه السلام وضوى پيامبر صلى اللَّه عليه وآله اين گونه نقل شده است :
عُمَرُ بنُ أُذَينَةَ عَن زُرَارَةَ وَ بُكَيرٍ أَنَّهُمَا سَألَا أَبَا جَعفَرٍ عليه السلام عَن وُضُوءِ رَسُولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله ، فَدَعَا بِطَستٍ أَو تَورٍ فِيهِ مَاءٌ ، فَغَمَسَ يَدَهُ اليُمنَى ، فَغَرَفَ بِهَا غُرفَةً ، فَصَبَّهَا عَلَى وَجهِهِ ، فَغَسَلَ بِهَا وَجهَهُ ، ثُمَّ غَمَسَ كَفَّهُ اليُسرَى ، فَغَرَفَ بِهَا غُرفَةً ، فَأَفرَغَ عَلَى ذِرَاعِهِ اليُمنَى ، فَغَسَلَ بِهَا ذِرَاعَهُ مِنَ المِرفَقِ إِلَى الكَفِّ لَا يَرُدُّهَا إِلَى المِرفَقِ ، ثُمَّ غَمَسَ كَفَّهُ اليُمنَى ، فَأَفرَغَ بِهَا عَلَى ذِرَاعِهِ اليُسرَى مِنَ المِرفَقِ وَ صَنَعَ بِهَا مِثلَ مَا صَنَعَ بِاليُمنَى ، ثُمَّ مَسَحَ رَأسَهُ وَ قَدَمَيهِ بِبَلَلِ كَفِّهِ لَم يُحدِث لَهُمَا مَاءً جَدِيداً. ۲
عمر بن اذينه ، از زراره و بكير - كه از امام باقر عليه السلام در باره وضوى پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله پرسيدند - ، نقل كرده است كه ايشان كاسه آبى خواست . پس دست راست خود را در آن فرو برد و مشتى آب برگرفت و بر صورت خود ريخت و با آن صورتش را شست . سپس دست چپ خود را در آن فرو برد و مشتى آب برداشت و بر دست راست خود ريخت و با آن از آرنج تا كف دستش را شست، در حالى كه دست خود را به سوى آرنج نمى‏كشيد . آن گاه دست راستش را در آن فرو برد و مشتى آب برداشت و بر دست چپ خود از آرنج ريخت و با آن چنان كرد كه با دست راستش كرده بود. سپس سر و پاهايش را با رطوبت كف دستش مسح كرد و آب ديگرى را براى آن به كار نگرفت‏.
بر پايه اين روايت و نظاير آن ، ۳ پيروان اهل بيت عليهم السلام معتقدند كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله در وضو، دستان مبارك خود را از بالا به پايين يعنى از آرنج تا نوك انگشتان مى‏شست و اين ، بِدان معناست كه آيه وضو به دست پيامبر صلى اللَّه عليه وآله تفسير شده است. ضمناً اين نكته در باره آيه وضو قابل توجّه است كه اصولاً مخاطبان از ظاهر عباراتى نظير آيه وضو، محدوده انجام عمل مورد نظر را برداشت مى‏نمايند . آن گاه در مقام عملى كردن آن خواسته، معمولاً از بالا به پايين اقدام مى‏كنند. مثلاً اگر پزشك بگويد : پايت را تا زانو با آب سرد بشوى، يا صاحب‏خانه بگويد: ديوارهاى اين اتاق را تا سقف رنگ‏آميزى كن، به طور طبيعى، هر يك از بيمار و رنگ‏كار، سخن گوينده را بر تعيين محدوده مورد نظر او حمل مى‏كند و در نتيجه آنچه را كه به دليل آسان‏تر بودن يا عوامل ديگر، به صورت ناخودآگاه در ميان مردم معمول است ، انجام مى‏دهد ، يعنى شستن پاها و رنگ‏آميزى كردن ديوارها از بالا به پايين . و چه بسا هرگز اين مطلب به ذهنشان خطور نكند كه پزشك و صاحب‏خانه با گفتن «تا زانو» و «تا سقف» در صدد تعيين سمت و سوى عمل خواسته شده و نقطه انتهايى انجام آن بوده است.
اما به هر تقدير، آنچه در نزد پيروان اهل بيت عليهم السلام اين برداشت قرآنى را قطعيت مى‏بخشد ، احاديث معتبرى هستند كه بر انجام دادن وضو از آرنج به سوى سرِ انگشتان دلالت مى‏كنند. در مقابل، تمام مذاهب اهل سنّت، شستن دست‏ها در وضو را به هر صورتى كه باشد ، كافى دانسته، هر چند به نظر آنان، شروع از سرِ انگشتان به سوى آرنج ، افضل است. ۴

1.سوره مائده: آيه ۶ .

2.الكافى: ج ۳ ص ۲۵ ح ۵ .

3.ر . ك : الكافى : ج ۳ ص ۲۴ (باب صفة الوضوء).

4.ر . ك: الفقه على المذاهب الخمسة: ص ۸۰ .


گزیده شناخت‌نامه نماز
234

پژوهشى در باره چگونگى نماز پيامبر صلى اللَّه عليه وآله ۱

يكى از پرسش‏هاى مهم در باره نماز ، اين است كه : چرا پيروان اهل بيت عليهم السلام و اهل سنّت در شمارى از مسائل مربوط به نماز، مانند: چگونگى وضو، اذان و اقامه، تكتّف، آمين گفتن بعد از سوره حمد، قنوت و... اختلاف نظر دارند؟
با توجّه به اين كه افزون بر كتاب خدا (قرآن)، سيره و سنّت پيامبر صلى اللَّه عليه وآله معيار بررسى و داورى ميان ديدگاه‏هاى اختلافى است، اگر مشخّص شود كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله چگونه وضو مى‏گرفته و چگونه نماز مى‏گزارده، اين اختلافات ديگر جايى نخواهند داشت.
هرچند تبيين چگونگى نماز پيامبر صلى اللَّه عليه وآله با توجّه به حوادثى كه در اين باره، پس از ايشان پديد آمد ، نيازمند پژوهش‏هاى دامنه‏دار است، ليكن ما در اين جا تنها به مهم‏ترين نكات در باره چگونگى نماز پيامبر صلى اللَّه عليه وآله و به همين مناسبت ، به چگونگى وضو و اذان ايشان اشاره كوتاهى خواهيم كرد .

1.اين پژوهش ، به وسيله فاضل ارجمند ، حجّة الاسلام و المسلمين مرتضى خوش‏نصيب نگارش يافته است .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24102
صفحه از 356
پرینت  ارسال به