189
گزیده شناخت‌نامه نماز

۲۷۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر گاه يكى از شما، در نماز به سمت حريمى مى‏ايستد، به آن نزديك گردد ، و گرنه شيطان از ميان او و آن مى‏گذرد. ۱

۲۷۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر يك از شما در نماز، با خط كشيدن جلويش يا سنگ و يا هر چه يافت ، براى خود حريمى بسازد، اگر چه چيزى نماز مؤمن را قطع نمى‏كند. ۲

۸ / ۱۲

و اين چند كار

۲۷۶.امام على عليه السلام : هيچ يك از شما، سست و خواب‏آلود به نماز نايستد و به خود نينديشد ؛ چرا كه در پيشگاه پروردگارش ايستاده است. براى بنده از نمازش آن مقدارى مى‏ماند كه در آن ، حضور قلب داشته است . ۳

۲۷۷.امام باقر عليه السلام : هنگامى كه در نماز ايستاده‏اى ، به نمازت توجّه كن، كه تنها آنچه به آن توجّه دارى ، برايت حساب مى‏شود و در آن با دست و سر و ريشت بازى نكن، در دل با خود سخن مگو، خميازه مكش و دستان و سينه‏ات را كشيده و باز مكن، دستانت را بر هم مگذار - كه اين كار مجوس است - ، ۴ دهان‏بند مبند، خود را آن گونه كه شتر مى‏گستراند ، مگستران، بر كف پاهايت منشين و ساعدهايت را بر زمين مگستران، و از انگشتانت صدا در نياور، كه همه اينها كم گذاشتن از نماز است. ۵

1.إذا قامَ أحدُكُم فِي الصَّلاةِ إلى‏ سُترَةٍ فَليَدنُ مِنها ، فَإِنَّ الشَّيطانَ يَمُرُّ بَينَهُ وبَينَها (دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۵۰، منتهى المطلب : ج ۴ ص ۳۳۶) .

2.لِيَستَتِر أحَدُكُم فِي الصَّلاةِ بِالخَطِّ بَينَ يَدَيهِ وبِالحَجَرِ وبِما وَجَدَ مِن شَي‏ءٍ ، مَعَ أنَّ المُؤمِنَ لا يَقطَعُ صَلاتَهُ شَي‏ءٌ (تاريخ دمشق : ج ۸ ص ۲۹۱ ح ۲۲۰۹، تاريخ جرجان : ص ۶۰۵ الرقم ۱۰۷۳) .

3.لا يَقومَنَّ أحَدُكُم فِي الصَّلاةِ مُتَكاسِلاً ولا ناعِساً، ولا يُفَكِّرَنَّ في نَفسِهِ ؛ فَإِنَّهُ بَينَ يَدَي رَبِّهِ عزّ وجلّ ، وإنَّما لِلعَبدِ مِن صَلاتِهِ ما أقبَلَ عَلَيهِ مِنها بِقَلبِهِ (الخصال : ص ۶۱۳ ح ۱۰ ، الكافى : ج ۳ ص ۲۹۹ ح ۱) .

4.در متن حديث ، «لا تكفّر» آمده است كه به دو معناست : گذاشتن دستى بر دست ديگر (تَكتُّف) و خم كردن بدن هنگام ايستادن پيش از ركوع.

5.إذا قُمتَ فِي الصَّلاةِ فَعَلَيكَ بِالإِقبالِ عَلى‏ صَلاتِكَ ، فَإِنَّما يُحسَبُ لَكَ مِنها ما أقبَلتَ عَلَيهِ ، ولا تَعبَث فيها بِيَدِكَ ولا بِرَأسِكَ ولا بِلِحيَتِكَ ، ولا تُحَدِّث نَفسَكَ ، ولا تَتَثاءَب، ولا تَتَمَطَّ ، ولا تُكَفِّر فَإِنَّما يَفعَلُ ذلِكَ المَجوسُ ، ولا تَلَثَّم، ولا تَحتَفِز، ولا تَفَرَّج كَما يَتَفَرَّجُ البَعيرُ ، ولا تُقعِ عَلى‏ قَدَمَيكَ ، ولا تَفتَرِش ذِراعَيكَ ، ولا تُفَرقِع أصابِعَكَ ، فَإِنَّ ذلِكَ كُلَّهُ نُقصانٌ مِنَ الصَّلاةِ (الكافى : ج ۳ ص ۲۹۹ ح ۱، علل الشرائع : ص ۳۵۸ ح ۱) .


گزیده شناخت‌نامه نماز
188

۸ / ۱۰

صداى بلند آزار دهنده

۲۷۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : نمازگزار با خدايش مناجات مى‏كند. پس هر يك از شما بنگرد با چه چيزى با خدايش مناجات مى‏كند و صداى خود را در قرائت، براى ديگران بلند نكند. ۱

۲۷۲.امام على عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله از اين كه نمازگزار صدايش را در قرائت بلند كند، باز مى‏داشت، چه پيش از عشا و چه پس از آن، و اين كار را بر ياران نمازگزارش خُرده مى‏گرفت. ۲

۸ / ۱۱

نماز گزاردن ، بدون داشتن حريم پيش رو ۳

۲۷۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : هر يك از شما كه مى‏تواند كارى كند تا كسى ميان او و قبله‏اش فاصله نشود، چنين كند. ۴

1.إنَّ المُصَلِّيَ يُناجي رَبَّهُ عزّ وجلّ، فَليَنظُر أحَدُكُم بِما يُناجي رَبَّهُ، ولا يَجهَر بَعضُكُم عَلى‏ بَعضٍ بِالقِراءَةِ (مسند ابن حنبل : ج ۲ ص ۳۴۷ ح ۵۳۴۹ ، المصنّف ، ابن أبى شيبه : ج ۲ ص ۳۷۲ ح ۵) .

2.إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله نَهى‏ أن يَرفَعَ الرَّجُلُ صَوتَهُ بِالقِراءَةِ قَبلَ العِشاءِ وبَعدَها، يُغَلِّطُ أصحابَهُ وهُم يُصَلّونَ (مسند ابن حنبل : ج ۱ ص ۱۹۰ ح ۶۶۳ ، مسند أبى يعلى : ج ۱ ص ۲۶۱ ح ۴۹۳) .

3.منظور از حريم در اين جا، لزوماً پرده و ديوار نيست ؛ بلكه هر چيزى همچون عصا و سنگ و... است كه مرزى براى نمازگزار پديد آورد.

4.مَنِ استَطاعَ مِنكُم أن لا يَحولَ بَينَهُ وبَينَ قِبلَتِهِ أحَدٌ فَليَفعَل (سنن أبى داود : ج ۱ ص ۱۸۶ ح ۶۹۹ ، مسند ابن حنبل : ج ۴ ص ۱۶۵ ح ۱۱۷۸۰) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24050
صفحه از 356
پرینت  ارسال به