۶ / ۵ - ۶
كامل آوردن و طول دادن ركوع و سجود
۲۱۶.تهذيب الأحكام - به نقل از سماعه - : از ايشان ۱ پرسيدم : آيا ركوع و سجود در قرآن نازل شده است؟
فرمود: «بلى، سخن خداى عزّ وجلّ : (اى ايمان آورندگان ! ركوع و سجود كنيد)۲
» .
گفتم: حدّ ركوع و سجود چيست؟
فرمود: «آنچه از ركوع كفايت مىكند، سه تسبيح است. مىگويى: "سبحان اللَّه، سبحان اللَّه" تا سه بار و هر كس كه توان طول دادن ركوع و سجودش را دارد، آن دو را تا آن جا كه مىتواند ، با تسبيح و ستايش و بزرگداشت خداوند و دعا و زارى طول بدهد كه بنده در سجده از هر وقت ديگر به پروردگارش نزديكتر است ؛ امّا هنگامى كه امام جماعت با مردم نماز مىخواند، سزاوار نيست كه نماز را براى آنان طول بدهد؛ زيرا در ميان مردم، اشخاص ناتوان و گرفتار هستند . پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله هنگامى كه با مردم نماز مىخواند، بر آنان س مىگرفت» ۳ . ۴ ۱
1.حديثشناسان به اين گونه احاديث ، «مضمر» مىگويند؛ زيرا راوى، گوينده سخن را با ضمير ياد كرده است. تحقيقات گسترده، گوينده برخى از اين احاديث را معيّن كرده كه در اين جا به احتمال فراوان ، مقصود ، امام صادق عليه السلام است. (م)
2.سوره حج : آيه ۷۷ .
3.در الاستبصار ، حديث فقط تا «سه بار سبحان اللّه» آمده است.
4.سَأَلتُهُ عَنِ الرُّكوعِ والسُّجودِ هَل نَزَلَ فِي القُرآنِ؟
فَقالَ : نَعَم ، قَولُ اللَّهِ عزّ وجلّ : (يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَ امَنُواْ ارْكَعُواْ وَ اسْجُدُواْ)
فَقُلتُ : كَيفَ حَدُّ الرُّكوعِ والسُّجودِ؟
فَقالَ : أمّا ما يُجزيكَ مِنَ الرُّكوعِ فَثَلاثُ تَسبيحاتٍ ، تَقولُ : سُبحانَ اللَّهِ ، سُبحانَ اللَّهِ - ثَلاثاً - ، ومَن كانَ يَقوى عَلى أن يُطَوِّلَ الرُّكوعَ وَالسُّجودَ فَليُطَوِّل مَا استَطاعَ ، يَكونُ ذلِكَ في تَسبيحِ اللَّهِ وتَحميدِهِ وتَمجيدِهِ والدُّعاءِ وَالتَّضَرُّعِ ، فَإِنَّ أقرَبَ ما يَكونُ العَبدُ إلى رَبِّهِ وهُوَ ساجِدٌ ، فَأَمَّا الإِمامُ فَإِنَّهُ إذا قامَ بِالنّاس فَلا يَنبَغي أن يُطَوِّلَ بِهِم فَإِنَّ فِي النّاس الضَّعيفَ ومَن لَهُ الحاجَةُ ، فَإِنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله كانَ إذا صَلّى بِالنّاسِ خَفَّ بِهِم (تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۷۷ ح ۲۸۷، الاستبصار : ج ۱ ص ۳۲۴ ح ۱۲۱۱) .