ياد خدا، روح همه عبادات
جان و جوهر همه عبادات، ياد خدا (ذكرُ اللَّه) است. در واقع، ياد خدا رمز خودسازى و سازندگى، كليد ارتقا به سوى كمالات و مقامات انسانى، بهترين سرمايه تأمين رفاه فردى و اجتماعى، مادّى و معنوى، و دنيوى و اُخروى است.
ياد خدا، در گام اولِ سلوك، آيينه دل را از زنگارهاى اخلاق و اعمال زشت، پاك مىكند، و در گام دوم، با نورانى ساختن دل، زمينه انعكاس معارف شهودى در آن و دستيابى انسان به قلّه يقين را فراهم مىسازد، و در يك جمله، مىتوان گفت كه : «ياد خدا، ياد كردن از خويش است، و فراموشى او، فراموش كردن خود»!. ۱
جامعترين دستاورد ياد خدا
خداوند متعال ، وعده قطعى داده است كه هر كس او را ياد كند، او نيز متقابلاً وى را ياد نمايد . ۲ ياد كردن خدا از بنده خود، در حقيقت، جامعترين دستاورد «ذكر» و مبدأ همه آثار مادّى و معنوى ، اين كيمياى ارزشمند سعادت است.
بى ترديد، همه آثار سازنده ذكر (ياد خدا) ، در اين تعبير كه : «خداوند ، يادكننده خود را ياد مىكند» خلاصه شده است؛ زيرا ياد كردن خداوند متعال از بنده خود، به معناى آگاهى داشتن از حال او نيست؛ چرا كه او همواره ، به همه چيز و همه كس، آگاه است؛ بلكه مقصود از ياد كردن ، ارزانىداشتِ نعمت و احسان و رضوان به اوست. البته مراتب چنين نعمت و رحمت متقابل الهى نسبت به يادكننده خود، متناسب با مراتب ذكر اوست. هر چه ذكر از سوى بنده، عميقتر و آثار عملى آن گستردهتر باشد، احسان مادّى و معنوى الهى ، ذاكر را بيشتر فرا خواهد گرفت. آرى! نظر به اين پاداش مضاعف براى ذاكران است كه خداوند متعال فرموده است :
(وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ . ۳
و البته ياد خدا بزرگتر است) .
سخن امام باقر عليه السلام در تفسير اين آيه نيز تأكيدى است بر اين كه ياد كردن خدا از بندهاش، اساسىترين دستاورد ذكر الهى است . ايشان مىفرمايد :
ذِكرُ اللَّهِ لاَِهلِ الصَّلاةِ أكبَرُ مِن ذِكرِهِم إيّاهُ. ألاتَرى أنَّهُ يَقولُ: (فَاذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ)۴. ۵
ياد كردن خدا از نمازگزاران، بزرگتر است از ياد كردن آنها از خدا. آيا نمىبينى كه او مىفرمايد: (مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم)۶ .
1.براى آشنايى بيشتر با موضوع «ياد خدا» و آثار و بركات آن از منظر آيات و روايات ، ر . ك : نهج الذكر با ترجمه فارسى ، محمّد محمّدى رىشهرى .
2.(فَاذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ ؛ مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم) (سوره بقره : آيه ۱۵۲) .
3.سوره عنكبوت : آيه ۴۵ .
4.سوره بقره : آيه ۱۵۲ .
5.ر . ك : تفسير القمّى : ج۲ ص۱۵۰ .
6.بر پايه اين تفسير ، كلمه «اللَّه» در آيه (وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ) ، فاعل «ذكر» است. در اين صورت، معناى آيه چنين است : ياد كردن خدا [از ذاكر خويش]، بزرگتر [از ياد شدن او]ست توسط ذاكر . البته اين آيه، تفسير ديگرى هم دارد كه طبق آن، كلمه «اللَّه» مفعول ذكر است؛ يعنى خدا را ياد كردن، [از ديگر كارها ]بزرگتر است . علامه طباطبايى در اين باره ذيل آيه مذكور مىفرمايد : «جمله ( وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ) ، به منزله ترقّى در تبيين آثار و بركات ياد خدا در نماز است . گويا مىفرمايد : نماز بگزار تا تو را نه تنها از كارهاى زشت و ناپسند باز دارد ، بلكه در نتيجه ياد كردن از خدا در اين فريضه الهى ، بركات بزرگى نصيب تو خواهد شد كه بازدارندگى از كارهاى زشت ، نسبت به آن ، كوچك و جزئى است . بنا بر اين ، ذكر خدا در نماز ، بزرگترين خير و بركتى است كه ممكن است به يك انسان برسد» .
گفتنى است، هر چند اين تفسير هم قابل قبول است، ليكن تفسير نخست، مناسبتر به نظر مىرسد .