15
گزیده شناخت‌نامه نماز

گزیده شناخت‌نامه نماز
14

ياد خدا، روح همه عبادات‏

جان و جوهر همه عبادات، ياد خدا (ذكرُ اللَّه) است. در واقع، ياد خدا رمز خودسازى و سازندگى، كليد ارتقا به سوى كمالات و مقامات انسانى، بهترين سرمايه تأمين رفاه فردى و اجتماعى، مادّى و معنوى، و دنيوى و اُخروى است.
ياد خدا، در گام اولِ سلوك، آيينه دل را از زنگارهاى اخلاق و اعمال زشت، پاك مى‏كند، و در گام دوم، با نورانى ساختن دل، زمينه انعكاس معارف شهودى در آن و دستيابى انسان به قلّه يقين را فراهم مى‏سازد، و در يك جمله، مى‏توان گفت كه : «ياد خدا، ياد كردن از خويش است، و فراموشى او، فراموش كردن خود»!. ۱

جامع‏ترين دستاورد ياد خدا

خداوند متعال ، وعده قطعى داده است كه هر كس او را ياد كند، او نيز متقابلاً وى را ياد نمايد . ۲ ياد كردن خدا از بنده خود، در حقيقت، جامع‏ترين دستاورد «ذكر» و مبدأ همه آثار مادّى و معنوى ، اين كيمياى ارزشمند سعادت است.
بى ترديد، همه آثار سازنده ذكر (ياد خدا) ، در اين تعبير كه : «خداوند ، يادكننده خود را ياد مى‏كند» خلاصه شده است؛ زيرا ياد كردن خداوند متعال از بنده خود، به معناى آگاهى داشتن از حال او نيست؛ چرا كه او همواره ، به همه چيز و همه كس، آگاه است؛ بلكه مقصود از ياد كردن ، ارزانى‏داشتِ نعمت و احسان و رضوان به اوست. البته مراتب چنين نعمت و رحمت متقابل الهى نسبت به يادكننده خود، متناسب با مراتب ذكر اوست. هر چه ذكر از سوى بنده، عميق‏تر و آثار عملى آن گسترده‏تر باشد، احسان مادّى و معنوى الهى ، ذاكر را بيشتر فرا خواهد گرفت. آرى! نظر به اين پاداش مضاعف براى ذاكران است كه خداوند متعال فرموده است :
(وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ . ۳
و البته ياد خدا بزرگ‏تر است) .
سخن امام باقر عليه السلام در تفسير اين آيه نيز تأكيدى است بر اين كه ياد كردن خدا از بنده‏اش، اساسى‏ترين دستاورد ذكر الهى است . ايشان مى‏فرمايد :
ذِكرُ اللَّهِ لاَِهلِ الصَّلاةِ أكبَرُ مِن ذِكرِهِم إيّاهُ. ألاتَرى‏ أنَّهُ يَقولُ: (فَاذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ)۴. ۵
ياد كردن خدا از نمازگزاران، بزرگ‏تر است از ياد كردن آنها از خدا. آيا نمى‏بينى كه او مى‏فرمايد: (مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم)۶ .

1.براى آشنايى بيشتر با موضوع «ياد خدا» و آثار و بركات آن از منظر آيات و روايات ، ر . ك : نهج الذكر با ترجمه فارسى ، محمّد محمّدى رى‏شهرى .

2.(فَاذْكُرُونِى أَذْكُرْكُمْ ؛ مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم) (سوره بقره : آيه ۱۵۲) .

3.سوره عنكبوت : آيه ۴۵ .

4.سوره بقره : آيه ۱۵۲ .

5.ر . ك : تفسير القمّى : ج‏۲ ص‏۱۵۰ .

6.بر پايه اين تفسير ، كلمه «اللَّه» در آيه (وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ) ، فاعل «ذكر» است. در اين صورت، معناى آيه چنين است : ياد كردن خدا [از ذاكر خويش‏]، بزرگ‏تر [از ياد شدن او]ست توسط ذاكر . البته اين آيه، تفسير ديگرى هم دارد كه طبق آن، كلمه «اللَّه» مفعول ذكر است؛ يعنى خدا را ياد كردن، [از ديگر كارها ]بزرگ‏تر است . علامه طباطبايى در اين باره ذيل آيه مذكور مى‏فرمايد : «جمله ( وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ ) ، به منزله ترقّى در تبيين آثار و بركات ياد خدا در نماز است . گويا مى‏فرمايد : نماز بگزار تا تو را نه تنها از كارهاى زشت و ناپسند باز دارد ، بلكه در نتيجه ياد كردن از خدا در اين فريضه الهى ، بركات بزرگى نصيب تو خواهد شد كه بازدارندگى از كارهاى زشت ، نسبت به آن ، كوچك و جزئى است . بنا بر اين ، ذكر خدا در نماز ، بزرگ‏ترين خير و بركتى است كه ممكن است به يك انسان برسد» . گفتنى است، هر چند اين تفسير هم قابل قبول است، ليكن تفسير نخست، مناسب‏تر به نظر مى‏رسد .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24879
صفحه از 356
پرینت  ارسال به