127
گزیده شناخت‌نامه نماز

۱۵۹.امام رضا عليه السلام : اگر گفته شود: «چرا در تكبير ، دست‏ها بالا آورده مى‏شود؟»، گفته مى‏شود: چون بالا آوردن دست‏ها گونه‏اى دعا، انقطاع و خاكسارى است و خداى عزّ وجلّ دوست دارد هنگام ياد او منقطع، خاكسار و خواستار باشيم. و نيز هنگام بالا آوردن دست‏ها، حاضر كردن نيّت است و توجّه دادن دل به آنچه مى‏گويد. ۱

۶ / ۴

احكام و آداب قرائت

۶ / ۴ - ۱

رعايت حدّ بلند و آهسته خواندن

قرآن‏

(نمازت را به جَهر و اِخفات نخوان و ميان اين دو، راهى [ ميانه ] را برگزين). ۲

حديث‏

۱۶۰.امام صادق عليه السلام - در باره سخن خداى عزيز و جليل : (نمازت را به جهر و اخفات نخوان) - : جَهْر، يعنى بلند كردن صدا و اِخفات، يعنى [ آن قدر آهسته خواندن كه ] با گوش‏هايت آن را نشنوى؛ بلكه ميان اين دو حالت بخوان. ۳

1.فَإِن قالَ [ قائِلٌ ] : فَلِمَ يَرفَعُ اليَدَينِ فِي التَّكبيرِ؟ قيلَ : لِأَنَّ رَفعَ اليَدَينِ ضَربٌ مِنَ الاِبتِهالِ وَالتَّبَتُّلِ وَالتَّضَرُّعِ ، فَأَحَبَّ اللَّهُ عزّ وجلّ أن يَكونَ في وَقتِ ذِكرِهِ مُتَبَتِّلاً مُتَضَرِّعاً مُبتَهِلاً، ولِأَنَّ في وَقتِ رَفعِ اليَدَينِ إحضارُ النِّيَّةِ وإقبالُ القَلبِ عَلى‏ ما قالَ وقَصَدَ (علل الشرائع: ص ۲۶۴ ح ۹، عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج ۲ ص ۱۱۱ ح ۱) .

2.سوره اسرا ، آيه ۱۱۰ : (وَ لَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَ لَا تُخَافِتْ بِهَا وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذَ لِكَ سَبِيلاً) .

3.الجَهرُ بِها رَفعُ الصَّوتِ ، وَالتَّخافُتُ ما لَم تَسمَع بِأُذُنِكَ ، وَاقرَأ ما بَينَ ذلِكَ (تفسير القمّى : ج ۲ ص ۳۰ ، تفسير العيّاشى : ج ۲ ص ۳۱۹ ح ۱۷۷) .


گزیده شناخت‌نامه نماز
126

۱۵۵.امام صادق عليه السلام : هنگامى كه امام جماعت هستى، يك تكبير برايت بس است ؛ زيرا حاجتمند و ناتوان و بزرگ‏سال با تو هستند. ۱

۶ / ۳ - ۳

بالا بردن دست‏ها در تكبير

۱۵۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - در سفارش خود به على عليه السلام - : هميشه دست‏هايت را در نماز بالا ببر و آنها را رو به قبله كن. ۲

۱۵۷.امام صادق عليه السلام : بالا آوردن دست‏هايت در نماز، زينت آن است. ۳

۱۵۸.تهذيب الأحكام - به نقل از منصور بن حازم - : امام صادق عليه السلام را در آغاز نماز ديدم كه دست‏هايش را تا برابر صورتش بالا آورد و كف هر دو دستش را رو به قبله كرد. ۴

1.إذا كُنتَ إماماً أجَزأَتكَ تَكبيرَةٌ واحِدَةٌ ؛ لِأَنَّ مَعَكَ ذَا الحاجَةِ وَالضَّعيفَ وَالكَبيرَ (الكافى : ج ۳ ص ۳۱۰ ح ۴ ، علل الشرائع : ص ۳۳۳ ح ۱) .

2. ... عَلَيكَ بِرَفعِ يَدَيكَ في صَلاتِكَ وتَقليبِهِما (الكافى : ج ۸ ص ۷۹ ح ۳۳ ، تهذيب الأحكام : ج ۹ ص ۱۷۶ ح ۷۱۳) .

3.رَفعُكَ يَدَيكَ فِي الصَّلاةِ زينَتُها (تهذيب الأحكام : ج ۲ ص ۷۶ ح ۲۸۱ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۹۲۱ ح ۸۰۱۵) .

4.رَأَيتُ أبا عَبدِ اللَّهِ عليه السلام افتَتَحَ الصَّلاةَ ، فَرَفَعَ يَدَيهِ حِيالَ وَجهِهِ ، وَاستَقبَلَ القِبلَةَ بِبَطنِ كَفَّيهِ (تهذيب الأحكام: ج ۲ ص ۶۶ ح ۲۴۰ وح ۲۳۶ ، وسائل الشيعة : ج ۴ ص ۷۲۶ ح ۷۲۵۷) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24176
صفحه از 356
پرینت  ارسال به