117
گزیده شناخت‌نامه نماز

خشوع مطلوب در نماز

نكته قابل توجّه در تفسير خشوع، اين است كه هر چند از نظر قرآن و حديث، خشوع شامل فروتنى ظاهر و باطن مى‏گردد، ليكن ترديدى نيست كه مطلوب اصلى، خشوع قلبى و باطنى است؛ زيرا در صورتى كه اين معنا تحقّق يابد، خشوع ظاهرى به دنبال آن خود به خود حاصل مى‏شود، چنان كه از امام على عليه السلام روايت شده كه فرمود:
مَن خَشَعَ قَلبُهُ للَّهِ‏ِ عزّ وجلّ خَشَعَت جَوارِحُهُ فَلا يَعبَثُ بِشَى‏ءٍ . ۱
اگر كسى دلش براى خداى عزّ وجلّ فروتن باشد، اندامش نيز فروتن مى‏شوند و با چيزى بازى نمى‏كند .
و در حديثى ديگر مى‏فرمايد كه پيامبر صلى اللَّه عليه وآله شخصى را ديد كه در نماز با ريش خود بازى مى‏كند . خطاب به او فرمود :
إنّه لَو خَشَعَ قَلبُهُ لَخَشَعَت جَوارِحُهُ‏ . ۲
اگر دلش خاشع بود اندامش نيز خاشع مى‏شد .
اما خشوع ظاهرى بدون خشوع باطن، نه تنها مطلوب نيست، بلكه بسيار مذموم و نكوهيده است، چنان كه پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله مى‏فرمايد:
إيّاكُم وَ تَخَشُّعَ النِّفاقِ ، وَ هُو أن يُرى‏ الجَسَدُ خاشِعاً وَ القَلبُ لَيس بِخاشِعٍ . ۳

1.ر . ك : ح ۱۴۴ .

2.ر . ك : ح ۱۴۳ .

3.بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۱۶۴ ح ۱۸۸ .


گزیده شناخت‌نامه نماز
116

تواضع داشتن در نماز و اين كه بنده با تمام دل و وجود به پروردگارش عزّ وجلّ روى آورَد .
و گاه به فروتنى ظاهرى تفسير گرديده، چنان كه امام صادق عليه السلام در تفسير آيه دوم سوره مؤمنون مى‏فرمايد:
الخُشوعُ غَضُّ البَصَرِ فِى الصَّلاةِ . ۱
فروتنى ، پايين انداختن نگاه در نماز است‏ .
و گاه در فروتنى قلبى و توجّه نكردن به اين سو و آن سو به كار رفته، چنان كه در حديثى از امام على عليه السلام در تفسير همان آيه آمده:
الخُشوعُ فِى القَلبِ ، وَ أن تُلينَ كِتفَكَ لِلمَرءِ المُسلِمِ ، وَ أن لا تَلتَفِتَ فى صَلاتِكَ . ۲
منظور ، فروتنى در دل است و اين كه براى مسلمانان فروتن و نرم باشى و در نماز به اين سو و آن سو رو نكنى‏ .
و در برخى از احاديث ، «خشوع» در فروتنى مطلق و با همه وجود در برابر آفريدگار به كار رفته است ، مانند آنچه در دعاى ركوع از امام باقر عليه السلام نقل شده كه مى‏فرمايد:
اللَّهُمَّ ... خَشَعَ لَكَ قَلبى وَ سَمعى وَ بَصَرى وَ شَعرى وَ بَشَرى وَ لَحمى وَ دَمى وَ مُخّى وَ عِظامى وَ عَصَبى وَ ما أقَلَّتهُ قَدَماىَ غَيرَ مُستَنكِفٍ ولا مُستَكبِرٍ ولا مُستَحسِرٍ . ۳
پروردگار من ... دل و چشم و گوش و مو و پوست و گوشت و خون و مغز و استخوان‏ها و رگ و پى‏ام ، و آنچه پاهايم حمل مى‏كنند در برابر تو فروتن اند ، بى هيچ امتناع و سركشى و درماندگى‏ .

1.ر . ك : ح ۱۳۸ .

2.ر . ك : المستدرك على الصحيحين : ج‏۲ ص‏۴۲۶ ح ۳۴۸۲ .

3.ر . ك : ح ۲۱۵ .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24198
صفحه از 356
پرینت  ارسال به