115
گزیده شناخت‌نامه نماز

خشوع ، در قرآن و حديث‏

در قرآن كريم، گاه خشوع به قلب انسان نسبت داده شده، مانند:
(أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ وَ مَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِ‏ّ . ۱
آيا براى كسانى كه ايمان آورده‏اند ، وقت آن نرسيده كه دل‏هايشان به ياد و حقيقتى كه نازل شده ، نرم گردد) .
و گاه چشم انسان با آن توصيف شده، مانند:
(خَشِعَةً أَبْصَرُهُمْ‏ . ۲
چشم‏هايشان به زير افتاده) .
و گاه صداها با آن توصيف گرديده است، مانند:
(وَخَشَعَتِ الْأَصْوَاتُ لِلرَّحْمَنِ فَلَا تَسْمَعُ إِلَّا هَمْسًا . ۳
صداها براى خداى مهربان ، فرو مى‏افتد و جز صدايى آهسته نمى‏شنوى) .
بنا بر اين، از نظر قرآن ، خشوع، شامل فروتنى ظاهرى و باطنى (در مجموع : خاكسارى) است. در احاديث اهل بيت عليهم السلام نيز خشوع، گاه در فروتنى باطنى و توجّه كامل قلبى به خداوند عزّ وجلّ تفسير شده، چنان كه از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله نقل شده كه در تفسير خشوع مى‏فرمايد:
التَّواضُعُ فى الصَّلاةِ ، وَ أن يُقبِلَ العَبدُ بقَلبِهِ كُلِّهِ على‏ رَبِّهِ عزّ وجلّ . ۴

1.سوره حديد: آيه ۱۶.

2.سوره قلم: آيه ۴۳.

3.سوره طه: آيه ۱۰۸.

4.ر .ك : الجعفريّات : ص‏۳۷ .


گزیده شناخت‌نامه نماز
114
  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24177
صفحه از 356
پرینت  ارسال به