111
گزیده شناخت‌نامه نماز

۱۴۴.امام على عليه السلام : انسان بايد در نمازش خشوع كند. اگر كسى دلش براى خداى عزّ وجلّ خاضع شود، اندامش نيز خاضع مى‏شوند و با چيزى بازى نمى‏كند ۱ . ۲

۱۴۵.امام باقر عليه السلام : هنگامى كه به نماز مى‏ايستى، پيوسته با توجّه باش كه از نماز ، آنچه را به آن توجّه دارى ، به حساب مى‏آيد. ۳

۱۴۶.امام صادق عليه السلام : همانا من دوست دارم باايمان شما ، هنگامى كه به نماز واجب مى‏ايستد، دلش را به سوى خدا كند و به كار دنيايى مشغول ندارد. هيچ باايمانى در نماز، دل به سوى خدا نمى‏كند، مگر اين كه خداوند به او رو مى‏آورد و دل‏هاى مؤمنان را به او علاقه‏مند مى‏سازد، پس از آن كه خود نيز او را دوست دارد. ۴

۱۴۷.امام صادق عليه السلام : هنگامى كه بنده به نماز مى‏ايستد، خداوند به او رو مى‏كند و همواره به او توجّه دارد تا آن كه بنده سه بار به چيز ديگرى توجّه كند. پس از سه بار، خداوند از او روى مى‏گرداند. ۵

1.در نقل تحف العقول چنين آمده است : «كه اگر كسى براى خدا در ركعتى خشوع كند، در نماز ، با چيزى بازى نمى‏كند».

2.لِيَخشَعِ الرَّجُلُ في صَلاتِهِ ، فَإِنَّهُ مَن خَشَعَ قَلبُهُ للَّهِ‏ِ عزّ وجلّ خَشَعَت جَوارِحُهُ ، فَلا يَعبَثُ بِشَي‏ءٍ (الخصال : ص ۶۲۸ ح ۱۰ ، تحف العقول : ص ۱۱۷) .

3.إذا قُمتَ فِي الصَّلاةِ فَعَلَيكَ بِالإِقبالِ عَلى‏ صَلاتِكَ ، فَإِنَّما يُحسَبُ لَكَ مِنها ما أقبَلتَ عَلَيهِ (الكافى : ج ۳ ص ۲۹۹ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۳۵۸ ح ۱) .

4.إنّي لَاُحِبُّ لِلرَّجُلِ المُؤمِنِ مِنكُم إذا قامَ في صَلاتِهِ أن يُقبِلَ بَقَلبِهِ إلَى اللَّهِ تَعالى‏ ولا يَشغَلَهُ بِأَمرِ الدُّنيا ، فَلَيسَ مِن مُؤمِنٍ يُقبِلُ بِقَلبِهِ في صَلاتِهِ إلَى اللَّهِ إلّا أقبَلَ اللَّهُ إلَيهِ بِوَجهِهِ ، وأقبَلَ بِقُلوبِ المُؤمِنينَ إلَيهِ بِالمَحَبَّةِ لَهُ بَعدَ حُبِّ اللَّهِ إيّاهُ (الأمالى ، مفيد : ص ۱۵۰ ح ۷ ، ثواب الأعمال : ص ۱۶۳ ح ۱) .

5.إذا قامَ العَبدُ إلَى الصَّلاةِ أقبَلَ اللَّهُ عزّ وجلّ عَلَيهِ بِوَجهِهِ ، فَلا يَزالُ مُقبِلاً عَلَيهِ حَتّى‏ يَلتَفِتَ ثَلاثَ مَرّاتٍ ، فَإِذَا التَفَتَ ثَلاثَ مَرّاتٍ أعرَضَ عَنهُ (ثواب الأعمال : ص ۲۷۳ ح ۱ ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۳۰۳ ح ۹۱۶) .


گزیده شناخت‌نامه نماز
110


خشوع، پايين انداختنِ ديده در نماز است. ۱

۱۳۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله - در بيان فضيلت نمازگزار - : هر گاه نمازگزار به نماز بايستد و گرايش و دلش به سوى خدا باشد، همچون روزى كه از مادر زاده شده، باز مى‏گردد. ۲

۱۴۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : اى ابو ذر! دو ركعت نماز كوتاه با تدبّر، بهتر از يك شب به عبادت ايستادن با قلبى بى‏توجّه است. ۳

۱۴۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله : خداوند ، نماز بنده‏اى را كه دلش همراه تنش نيست، نمى‏پذيرد. ۴

۱۴۲.امام صادق عليه السلام : هر كس دو ركعت نماز بگزارد و بداند كه در آن دو ركعت چه مى‏گويد، از نماز فارغ مى‏شود ، در حالى كه هيچ گناهى ميان او و خدايش نمانده است. ۵

۱۴۳.امام على عليه السلام : پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله مردى را ديد كه در نماز با ريشش بازى مى‏كند. فرمود: اگر دلش خاشع بود، اندامش نيز خاشع مى‏شد. ۶

1.الخُشوعُ غَضُّ البَصَرِ فِي الصَّلاةِ (دعائم الإسلام : ج ۱ ص ۱۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۶۴ ح ۶۶) .

2.... فَإذا قامَ إلَى الصَّلاةِ وكانَ هُوَ وقَلبُهُ ووَجهُهُ أو كُلُّهُ نَحوَ الوَجهِ إلَى اللَّهِ عزّ وجلّ ، انصَرَفَ كَما وَلَدَتهُ اُمُّهُ (مسند ابن حنبل : ج ۶ ص ۵۸ ح ۱۷۰۲۳ ، تهذيب الكمال : ج ۱۷ ص ۱۱ الرقم ۳۷۷۴) .

3.يا أبا ذَرٍّ ، رَكعَتانِ مُقتَصَرتانِ في تَفَكُّرٍ ، خَيرٌ مِن قِيامِ لَيلَةٍ وَالقَلبُ ساهٍ (الأمالى ، طوسى : ص ۵۳۳ ح ۱۱۶۲ ، مكارم الأخلاق : ج ۲ ص ۳۷۱) .

4.لا يَقبَلُ اللَّهُ صَلاةَ عَبدٍ لا يَحضُرُ قَلبُهُ مَعَ بَدَنِهِ (المحاسن : ج ۱ ص ۴۰۶ ح ۹۲۱ ، بحار الأنوار : ج ۸۴ ص ۲۴۲ ح ۲۷) .

5.مَن صَلّى‏ رَكعَتَينِ يَعلَمُ ما يَقولُ فيهِمَا ، انصَرَفَ ولَيسَ بَينَهُ وبَينَ اللَّهِ ذَنبٌ (الكافى : ج ۳ ص ۲۶۶ ح ۱۲ ، ثواب الأعمال : ص ۶۷ ح ۱) .

6.إنَّ رَسولَ اللَّهِ صلى اللَّه عليه وآله أبصَرَ رَجُلاً يَعبَثُ بِلِحيَتِهِ في صَلاتِهِ ، فَقالَ : إنّه لَو خَشَعَ قَلبُهُ لَخَشَعَت جَوارِحُهُ (الجعفريات : ص ۳۶ ، مجمع البيان : ج ۷ ص ۱۵۷) .

  • نام منبع :
    گزیده شناخت‌نامه نماز
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد محمدی ری شهری، با همکاری مرتضی خوش‌نصیب،
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1392
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 24417
صفحه از 356
پرینت  ارسال به