معناست که تأویل به معنا و مفهومی از کلام گفته میشود که شامل معانی مطابقی، التزامی، حقیقی، مجازی و مصادیق مقصود در هر یک میشود.۱
در روایات میان دو مفهوم تأویل و جاودانگی قرآن با بطن آیات، رابطه معناشناختی برقرار شده و راز و رمز تداوم آموزههای قرآن در تمامی اعصار و امصار، فهمِ باطن آن معرفی شده است. در روایات تأویلی اراده معنای ظاهر و باطن، از اسباب اختلاف احادیث تفسیری معصومان علیهم السلام به شمار آمده است. از این رو، دانشوران شیعی ضمن رعایت قواعد عمومی و اصولی تأویل بطون آیات، از روایات به ظاهر متناقض، با استناد به تفاوت ساحت معنای ظاهری و باطنی آنها رفع اختلاف کردهاند.۲ همچنین، از نمونههای چند معنایی روایی میتوان برای اثبات ترابط نوع دوم در قرآن استفاده کرد.
مقصود از چند معنایی آن است که یک لفظ یا یک عبارت در یک بار استعمال و در یک متن مشخص، مفید معانی مختلف و متعدد باشد و بتوان همه آن معانی را مقصود گوینده به شمار آورد.۳
چند معنایی در قرآن کریم اقسام مختلفی دارد و از جمله آنها میتوان به مشترک لفظی، حقیقت و مجاز، کنایه، اتصال و انقطاع آیات و ظاهر و باطن نام برد.۴ در کتابهای فقهی و اصولی و نیز در برخی تفاسیر قرآن، از چندمعنایی با تعبیر «استعمال لفظ در بیش از یک معنا» یا «حمل لفظ مشترک بر دو یا چند معنا» یاد میشود. بحث چندمعنایی در قرآن کریم و گستره آن، زوایای مختلفی دارد که در آثار مستقلی به مبانی نظری آنها پرداخته شده است۵ و نمونههای روایی آن از احادیث اهل بیت علیهم السلام مورد بررسی قرار گرفته است.۶ شایان
1.. «روایات تفسیری و حدیث رمزانگاری قرآن».
2.. اسباب اختلاف الحدیث، ص۵۱۱.
3.. «بررسی مبانی فرامتنی چند معنایی در قرآن کریم»، ص۸۱.
4.. چند معنایی در قرآن کریم، ص۸۹- ۱۴۹؛ رابطه متقابل کتاب و سنّت، ص۷۹- ۹۰؛ «مبانی و روشهای توسعه استنباط احکام از قرآن»، ص۲۷۴- ۲۸۱؛ سایهها و لایههای معنایی: درآمدی بر نظریه معناشناسی مستقل فرازهای قرآنی در پرتو روایات تفسیری.
5.. چند معنایی در قرآن کریم؛ «مبانی و روشهای توسعه استنباط احکام از قرآن».
6.. چند معنایی در قرآن کریم، ص۱۹۱- ۲۰۴.