83
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

البته ‏‏‏باید توجه داشت که وحی قرآنی، بسان دیگر متون گفتاری، دو طرفه نیست و در این ارتباط گفتاری نقش‏هایی میان خداوند و پیامبر‏ صلی الله علیه و اله توزیع نشده است. از این رو، ‏ارتباط وحیانی منخصراً یک جهتی است و شخص مقابل نمی‏تواند به شخص اول وحی بفرستد یا ارتباط گفتاری با وی برقرار کند. تذکر یاد شده این نکته را برای ما روشن می‏سازد که چرا قرآن در مورد وحی از ماده انزال و تنزیل استفاده کرده است. هر دو ماده نوعی حرکت از بالا به پایین را نشان می‏دهند؛ یعنی موقعیت فرستنده وحی بالاتر از گیرنده است. در وحی قرآنی خداوند از لحاظ هستی شناختی در مرتبه بالاتری از پیامبر‏ صلی الله علیه و اله قرار دارد و نشان می‏دهد که کلام از سطحی بالاتر به سطحی پایین‏تر سرازیر شده است.۱

تاریخ‏مندی متن

تاریخ‏مندی بر اشراف و وحدت تاریخی متن قرآن با فرهنگ و گفتمان زمانه آن، تاریخ گذاری اجزای درونی متن، ضرورت تاریخی‏نگری در فهم معنای نخستین آیات تأکید دارد. بر پایه این اصل، پدیداری و تنزیل قرآن در یک بازه زمانی مشخص از تاریخ رخ داده است. لذا تعیین تاریخ تقریبی نزول سوره‏ها و آیات قرآن امری ممکن است؛ هر چند که با دشواری‏های خاص خود روبه‏رو است. همچنین، تاریخ‏مندی متن بر تناظر و تناسب سبک و زبان متن با فرهنگ و گفتمان زمانه دوره پدیداری خود تأکید دارد؛ زیرا یک متن نمی‏تواند در خلاء تاریخی و فرهنگی پدید بیاید و در جامعه مخاطبان خود اثرگذار باشد. از این ویژگی به و حدت تاریخی متن یاد می‏شود که در گزینش نوع زبان و حتی محتوای متن آن اثرگذار بوده است.۲ از این رو، ‏شناخت اوصاف تاریخی موثر در پدیداری متن قرآن ضرورتی بایسته در قرآن‏شناسی‏ و تفسیر آن است.

تاریخ‏مندی قرآن در ادبیات سنّتی قرآن‏‏پژوهی شامل مباحثی چون نزول تدریجی، مکی و مدنی، سبب نزول، شأن نزول، فضای نزول، اولین و آخرین سوره و آیه نازل شده،

1.. بیولوژی نص، ص۱۳۰- ۱۳۱.

2.. الوحدة التاریخیة للسور القرآنیة: التفسیر التاریخی لسورة الاحزاب؛ المدخل ‌الی‌ القرآن‌ الکریم‌ فی‌ التعریف‌.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
82

پیامبر‏ صلی الله علیه و اله از این امر ابا دارد. اما تلهی - که همان تغافل به خاطر توجه آن حضرت به حاضران در محضرش است - امر بعیدی نیست.۱

ایشان در ادامه توضیح می‏دهند که در آیات مذکور، انتقال از ملامت به عتاب دیگر صورت گرفته و آن هم به صورت مبهم باقی گذاشته است که از ویژگی‏های فن خطاب است.۲ در روایات اهل بیت علیهم السلام شخص عبوس و پشت‏کننده به عبد اللّٰه ابن امّ مکتوم مردی از بنی امیه معرفی شده است:

و قد روی عن الصادق علیه السلام انها نزلت فی رجل من بنی أمیة کان عند النبی صلی الله علیه و اله، فجاء ابن أم مکتوم، فلما رآه تقذر منه، و جمع نفسه، و عبس، و أعرض بوجهه عنه، فحکى اللّٰه سبحانه ذلک، و أنکره علیه.۳

و صحت خبر «مرحباً بمن عاتبنی فیه ربی» نفی شده است:

۰.عن الإمام جعفر الصادق علیه السلام‏، أنه قال: کان رسول اللّه إذا رأى عبد اللّه بن أم مکتوم قال: مرحباً، مرحباً، و اللّه لا یعاتبنی اللّه فیک أبداً، و کان یصنع به من اللطف، حتى یکف عن النبی صلی الله علیه و اله مما کان یفعل به.۴

بر پایه این روایات، حضرت محمّد صلی الله علیه و اله از روی لطف با ابن مکتوم برخورد می‏کرد و تصریح داشت که خداوند وی را به خاطر ابن مکتوم مورد عتاب قرار نداده است. این روایات نشان می‏دهند که اولاً اخبار مذکور در منابع سیره و اسباب نزول اهل سنّت در این موضوع دچار تحریف شده است. ثانیاً از نفی عتاب حضرت محمّد صلی الله علیه و اله در این روایت به دست می‏آید که شخص دیگری در مواجهه با ابن مکتوم ترش‏رویی کرده است و نه رسول خدا صلی الله علیه و اله.۵

1..‏ التفسیر الاثری الجامع، ج۱، ص۶۴.

2..‏ همان.

3.. مجمع البیان، ج۱۰، ص۲۶۶.

4.. تفسیر البرهان، ج۴، ص۴۲۸؛ تفسیر نور الثقلین، ج۵، ص۵۰۹؛ مجمع البیان، ج۱۰، ص۲۶۶.

5.. فهذه الروایة تشیر إلی أن اللّٰه تعالی لم یعاتب نبیه فی شأن ابن أم مکتوم، بل فیها تعریض بذلک الرجل الذی ارتکب فی حق ابن أم مکتوم تلک المخالفة، إن لم نقل: إنه یستفاد من الروایة نفی قاطع حتی لإمکان صدور مثل ذلک عنه صلی الله علیه و اله، بحیث یستحق العتاب و التوبیخ؛ إذ لا معنی لهذا النفی لو کان اللّٰه تعالی قد عاتبه فعلاً (الصحیح من سیرة النبی الأعظم صلی الله علیه و اله ، ج۳، ص۲۸۸ - ۲۸۹).

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2826
صفحه از 312
پرینت  ارسال به