81
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

آن‏ها که در آن زمان حاضر هستند و چه آن‏هایی که بعداً می‏آیند. از این رو، ‏گزاره‏های موجود در چنین سبکی، گزاره‏های است که در اصطلاح منطق، گزاره‏های حقیقی گفته می‏شود. سبک گفتاری دارای ویژگی‏های به عکس این ویژگی‏ها است؛ به این معنا که در آن، تنها وضعیت مخاطبانی در نظر گرفته می‏شود که به طور شفاهی در حینِ خطاب حضور دارند. از این رو، ‏در سبک گفتاری، گوینده می‏تواند بر قرینه‏هایی اعتماد ورزد که نزد مخاطبانش وجود دارد. از این رو، ‏لازم نیست در خود کلام آورده شود. همچنین، در سبک گفتاری، التفات و انتقال از یک سخن به سخنی دیگر و تغییر لحن کلام له وفور یافت می‏شود.۱

نمونه روشن برای نشان دادن، ویژگی‏های گفتاری بودن قرآن، ۱۰ آیه نخست سوره عبس ‏‏است:

(عَبَسَ وَ تَوَلَّىٰ * أَن جَاءَهُ ٱلْأَعْمَىٰ * وَ مَا یدْرِیكَ لَعَلَّهُ‏یزَّكَّىٰ * أَوْ یذَّكَّرُ فَتَنفَعَهُ ٱلذِّكْرَىٰ * أَمَّا مَنِ ٱسْتَغْنَىٰ * فَأَنتَ لَهُ تَصَدَّىٰ * وَ مَا عَلَیكَ أَلَّا یزَّكَّىٰ * وَ أَمَّا مَن جَاءَكَ یسْعَىٰ * وَ هُوَ یخْشَىٰ * فَأَنتَ عَنْهُ تَلَهَّىٰ).۲

آیة اللّٰه معرفت در تبیین این آیات چنین می‏نویسد:

در این آیات دو موضوع مطرح شده است: یکی ملامت و دیگری عتاب؛ ملامت نسبت به کسی که به هنگام ورود مرد فقیر و نابینا، چهره در هم کشید و روی گردانید و عتاب نسبت به کسی که از توجه به یک مؤمن طالب غفلت کرد. اما این‏که چه کسی مورد ملامت قرار گرفت و چه کسی مورد عتاب، در ظاهر کلام هیچ دلالتی بر آن وجود ندارد و این امر را تنها شاهدان عینی این قضیه می‏دانند. البته لحن آیه می‏تواند ما را راهنمایی کند که در اینجا دو نفر قصد شده‏اند که یکی ملوم است و دیگر معاتب؛ زیرا عبوس و تولّی امری اختیاری است که حکایت از سوء نیت دارد و ساحت قدس

1..‏ التفسیر الاثری الجامع، ج۱، ص۶۳- ۶۴.

2..‏ روی را ترش کرد و سر برگردانید. چون آن نابینا به نزدش آمد. و تو چه دانی، شاید که او پاکیزه شود، یا پند گیرد و پند تو سودمندش افتد. اما آن که او توان‏گر است، تو روی خود بدو می‏کنی. و اگر هم پاک نگردد، چیزی بر عهده تو نیست. و اما آن که دوان‏دوان به نزد تو می‏آید، و می‏ترسد، تو از او به دیگری می‏پردازی.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
80

بیانات گوینده است و این وظیفه مخاطبان بعدی است که در فهم متن به قراین پیرامونی و اصلی آن توجه کنند.

پس گفتاری بودن متن قرآن بدین معناست که خداوند در فرآیند انتقال متن به قرائن محیطی و ذهنی مخاطب خود توجه داشته و به آن‏ها اعتماد نموده است. از این رو، ‏در فهم قرآن، فضای پیرامونی آن را باید مد نظر داشت تا به مراد جدی خداوند دست یافت. به سخن دیگر، نباید قرآن را بریده از محیط تاریخی و فضای پدیداری آن تفسیر کرد. نیز میان متن گفتاری و نوشتاری نوعی تقابل وجود دارد که در فهم هر یک تأثیر زیادی دارد و حاکی از تفاوت‏های عمیق آن دو با یکدیگر است. این تفاوت به مفهوم معنا در این دو متن بر می‏گردد. گفتار موقعیت‏‏مند است، یعنی این‏که معنای آن در زمان و مکانی به عنوان تعبیر آوری رخ می‏دهد. به سخن دیگر، گفتار موقعیت‏ها و نقش‏های اشخاص را در تشکیل معنا توزیع می‏کند. از این بُعد، گفتار به صورت یک دیالوگ است که امکان دارد یک طرفه نیز باشد (گفتار فرد با خودش). همچنین، گفتار دارای جهان خاص خود است. جهان گفتار همان موقعیتی است که گفتار در آنجا رخ می‏دهد. همه گفتارها در یک جهان مادی، اما در جهان‏های گفتاری متفاوتی رخ می‏دهند که از همدیگر متمایز هستند و در نحوه‏ فهم و ارزیابی آن تأثیرگذار هستند.۱

در این باره آیة اللّٰه معرفت ذیل عنوان «اسلوب القرآن»، ضمن تأکید بر گفتاری بودن سبک قرآن، در بیان تفاوت این سبک با سبک نوشتاری می‏نویسند:

سبک نوشتاری، مستلزم هماهنگی و انسجام در میان جمله‏ها و عبارت‏ها، و وحدت موضوع و سیاق در متن است؛ به طوری که متن، دارای موضوع معینی باشد و نویسنده توجه خود را از آن موضوع به موضوع دیگری منصرف نسازد و جز بر قراین متصل، بر قراین دیگر تکیه نزند. همچنین، از دیگر ویژگی‏های سبک نوشتاری آن است که مخاطبان آن، فرد یا افراد خاصی نیستند، بلکه برای همه آن‏هایی نوشته می‏شود که می‏خواهند درباره موضوع بحث آگاهی پیدا بکنند؛ چه

1.. بیولوژی نص، ص۱۲۸.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2881
صفحه از 312
پرینت  ارسال به