حضرت محمد صلی الله علیه و اله چنین میفرمایند:
۰.نَحْنُ الشِّعَارُ و الأَصْحَابُ و الْخَزَنَةُ و الأَبْوَابُ، و لَا تُؤْتَى الْبُیُوتُ إِلَّا مِنْ أَبْوَابِهَا، فَمَنْ أَتَاهَا مِنْ غَیْرِ أَبْوَابِهَا سُمِّیَ سَارِقاً منها، فِیهِمْ کَرَائِمُ الْقُرْآنِ وهُمْ کُنُوزُ الرَّحْمَنِ، إِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا وإِنْ صَمَتُوا لَمْ یُسْبَقُوا.۱
در کتاب المحاسن برقی نیز این تعبیر از امام صادق علیه السلام در وصف اهل بیت علیهم السلام چنین گزارش شده است:
۰.عنه، عن أبیه، عن النضر بن سوید، عن یحیى الحلبی، عن بشیر الدهان قال: قال أبو عبد الله علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و اله: «من مات و هو لا یعرف إمامه مات میتة جاهلیة»، فعلیکم بالطاعة، قدر أتیم أصحاب علی و أنتم تأتمون بمن لا یعذر الناس بجهالته، لنا کرائم القرآن و نحن أقوام افترض الله طاعتنا، و لنا الأنفال و لنا صفو المال.۲
أصبغ بن نباته از یاران فرهیخته و دلباخته امام علی علیه السلام نیز این تعبیر را در سیاق تقسیم محتوایی و مضمونی معارف قرآنی چنین از امام علی علیه السلام نقل کرده است:
۰.سعد بن طریف، عن الأصبغ بن نباتة، عن علی علیه السلام أنه قال: نزل القرآن أرباعا، فربع فینا، و ربع فی عدونا، و ربع سیر و أمثال، و ربع فرائض و أحکام و لنا کرائم القرآن.۳
بر پایه این روایات، کرائم قرآن پیوندی با مقامات ممتاز اهل بیت علیهم السلام دارند. بدون شک، کرائم قرآن آیات ممتاز و فاخری که خداوند در آن ایمان، جهاد، دانش و... بندگان وارسته از امت اسلام را به طور ویژه مورد تجلیل قرار داده است که نشان از کمال معنوی و علمی آنان دارد. لذا این آیات اساساً جز در شأن آنان برای افراد دیگری نازل نشده است و بر غیر آنان قابل تطبیق نیست. ممکن است این پرسش مطرح شود که کرائم قرآن کدامین آیاتاند و ملاک تعیین آنها چیست؟ در پاسخ باید گفت که روایات با شاخص کرائم به معیار تعیین این آیات بسنده کردهاند و گفتیم که کرائم، نفایس آیات قرآن هستند که با سایر آیات در معرفی افراد برجسته و رشد یافته معنوی و علمی تفاوت ماهوی دارند. برای تقریب به ذهن،