نتایج نظریه را میتوان به نتایج نظری و کاربردی تقسیم کرد. مقصود از نتایجهای نظری، پاسخ به نیاز علمی و پرسشهای پیشینی درباره احادیث تفسیری است که به عنوان یک پیش نیاز معرفتی قبل از به کار گیری این احادیث در مطالعات تفسیر روایی مطرح است. نتایج کاربردی به مقام کاربرد و استفاده از این احادیث در تفسیر قرآن معطوف است. این نتایج بیشتر برای مفسران سودمند است که در تفسیر آیات قرآن لازم میدانند از روایات تفسیری به عنوان منبع یا معیار در معنایابی مدالیل و مقاصد آیات بهره بگیرند. اینکه مفسر از چه نوع روایتی در تبیین آیات بهره بگیرد، ضرورتی کاربردی است که باید پیش از اقدام به تفسیر پاسخی استوار بدان داده باشد. مجموعه نتایج نظریه معیار این پژوهش را میتوان چنین بر شمرد:
- انتظام روشمند و علمی احادیث قرآنی امامیه در قالب مدلی جامع و قابل توجیه و آموزش؛
- اکتشاف الگوی تفسیری معصومان در تبیین مفاهیم و مقاصد قرآنی؛
- ضرورت تفکیک قلمروهای معنایی آیات و استفاده از روایات در سطح متناسب خود؛
- پرهیز از فهم نادرست یا ناقص مدالیل و مقاصد قرآنی؛
- تعمیق دانستههای قرآنشناسی بر پایه روایات معصومان علیهم السلام.
روش و فرآیند
روش پژوهش تلفیقی از اکتشافی – تحلیلی است. روش اکتشافی را در بازیابی نمونههای روایی و توصیف آنها به کار بستهایم و از روش تحلیلی در بخش نظریهپردازی استفاده کردهایم و تلاش شده است فرضیه اولیه تا نظریه معیار با این روش بررسی و تحلیل شود. از این رو، تحلیل و تبیین در تمامت پژوهش حضور دارد و با ارائه نمونهها و تبیین آنها فرضیه نویسنده مستندسازی شده است. شیوه گردآوری اطلاعات نیز کتابخانهای و در محدوده دادههای روایی موجود در جوامع حدیثی و تفسیری امامیه بوده است. البته اگر روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و امامان شیعه در منابع اهل سنّت گزارش شده بود آنها را نیز بازیابی و مورد استناد قرار دادهایم.