31
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

مسأله نرسیده‏اند. پژوهه حاضر از جمله نخستین گام‏های لرزان در این عرصه به شمار می‏آید و آهنگ آن دارد تا با ارائه الگویی معیار، جامع و مانع احادیث تفسیری را گونه‏شناسی و گونه‏نمایی دقیق نماید. رهیافت عرضه شده در این کتاب، برآیند ‏هدایت پروژه‏های متعدد پژوهشی نگارنده در تفسیر روایی قرآن در مقطع تحصیلات تکمیلی است.

مقصود از رهیافت،۱ چگونگی پرداختن به یک مسأله یا شیوه تفکر درباره آن است و می‏توان از آن به عنوان رویکرد نیز یاد کرد. در هر رهیافت ممکن است روش‌های متفاوتی وجود داشته باشد. نسبت رهیافت و روش همانند نسبت دیدگاه و ابزار است. رهیافت‏ها به لحاظ روش می‏توانند با یکدیگر متفاوت باشند‏‏‏، لکن الزاماً تفاوت در روش به معنای تفاوت در نتیجه نیست و ممکن است دو رهیافت متفاوت در یک مسأله به پاسخ مشترکی برسند و صرفاً در چگونگی تحلیل و تبیین با یکدیگر تفاوت داشته باشند. رهیافت‏شناسی‏، پژوهشی اکتشافی است که به استخراج رویکردها و ارزیابی آن‏ها درباره یک مسأله می‏پردازد که در بخش پیشینه همین فصل رهیافت‏های رایج در گونه‏شناسی روایات تفسیری به اختصار گزارش شد. رهیافت‏‏‏پردازی به طراحی و ایده‏‏‏پردازی ‏‏درباره رهیافت معیار در گونه‏شناسی روایات قرآنی می‏پردازد که پژوهشی تحلیلی و نظریه‏‏‏پردازانه است. در این رهیافت، فارغ از واقعیت جاری در پژوهش‏های انجام شده، به این پرسش پاسخ داده می‏شود: لحاظ نظری در مقام اثبات، به حصر عقلی و منطقی چه رهیافت یا رهیافت‏های در طبقه‏بندی احادیث قرآنی متصور است؟ ویژگی‏های هر یک کدام است؟ جامع‏ترین و درست‏ترین آن‏ها کدام رهیافت است؟ با توجه به این پرسش‏ها، سه گونه رهیافت استقرایی، گزینشی و ذهنی فراروی ما قرار دارد. در رهیافت استقرایی، طبقه‏بندی ارائه شده از گونه‏های احادیث قرآنی، برآیند ‏فحصِ تام محقق از تمام یا حداکثر احادیث گزارش یافته در جوامع حدیثی- تفسیری امامیه است. برابر این رهیافت، روایتی نخواهد بود که ذیل یکی از گونه‏های آن قرار نگیرد. در رهیافت گزینشی، محقق با مطالعه اجمالی و موردی، نمونه‏های برجسته و مشهور از احادیث را به عنوان گونه‏های روایات تفسیری معرفی می‏کند. رهیافت ذهنی

1.. معادل‏ رهیافت‏ در انگلیسی‏ approach‏ است و نباید آن را‏ با‏ معنای کلمه methodology‏‏ به معنای روش‏شناسی اشتباه کرد.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
30

روایات تفسیری بسیار اندک پرداخته شده است.

- فقدان تعریفی مشخص و ضابطه‏‏مند از مفهوم گونه‏شناسی‏ در این پژوهش‏ها، سبب شده است که یک تکثیر و تقلیل بدون ضابطه‌ای در گونه‏نمایی روایات تفسیری پدید آید. در برخی از این پژوهش‏ها به بداهت مفهومی گونه‏شناسی‏ بسنده شده و تعریفی خاص از آن ارائه نشده است.۱ هر چند برخی از نویسندگان تلاش کرده‏اند با کاربرد قید انواع یا اقسام اشارتی به مقصود خود از گونه‏ها داشته باشند،۲‏‏‏ لکن همچنام ابهام در مراد ایشان از گونه‏شناسی وجود دارد. ثمره این بداهت‏انگاری یا عدم اهتمام به مفهوم‏شناسی‏، سبب تفاوت در شمارگان انواع روایات تفسیری از نگاه این محققان شده است که از هفت۳ تا بیست نوع برجسته۴ در نوسان بوده است. برخی نیز با ارائه مقسم‏های انتزاعی، چون موقعیت و حالت امام‏ علیه السلام در مقام تفسیر آیه، چون پاسخ، احتجاج و استدلال، در تقسیم‏بندی روایات تفسیری عددی خاص برای تعداد گونه‏ها بیان نکرده۵ و هر یک را به عنوان مقسَمی برای روایات تفسیری به شمار آورده‏اند. به همین سان، برخی از استادن علوم قرآن نیز به هنگام بحث از چگونگی تفسیر پیامبر صلی الله علیه و اله آن را به گونه‏های متعددی تقسیم کرده‏اند: تبیین مجمل، تخصیص عام، تقیید اطلاق، توضیح مفاهیم شرعی، تفصیل احکام قرآن، بیان ناسخ و منسوخ.۶

همان طور که ملاحظه شد، فقدان ضابطه‏ای مشخص در گونه‏های یاد شده سبب پدیداری نوعی سلیقه‏گرایی از سوی محققان در تقسیم‏بندی روایات قرآنی شده است. البته شاید بتوان چنین توجیه کرد که گونه‏شناسی‏ روایات قرآنی، مسأله‏ای نوآمد در مطالعات تفسیری دوره معاصر بوده و هنوز در مراحل ابتدایی نظریه‏‏‏پردازی است و قرآن‏پژوهان به نظریه‏ای ثابت در

1.. درآمدی بر تفسیر روایی جامع، ص۱۱۳؛ پژوهشی تطبیقی در روایات تفسیری فریقین، ص۱۱۹.

2.. درآمدی بر تفسیر روایی جامع، ص۱۱۴.

3.. پژوهشی تطبیقی در روایات تفسیری فریقین، ص۱۱۹- ۱۴۴.

4.. درآمدی بر تفسیر روایی جامع، ص۱۱۴- ۱۲۸.

5.. شناخت حدیث، ص۱۸۶- ۲۰۵.

6.. آفاق تفسیر، ص۲۲ - ۲۴.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 4907
صفحه از 312
پرینت  ارسال به