رو، این اقدام از شمول روایات نهی از ساختن مساجد بر بالای قبور - که از رسوم مسیحیان است - خارج است.۱
ادله روایی
در جوامع روایی شیعه، نصوص معتبری در بیان جواز اقامه نماز در معابد اهل کتاب گزارش شده است که برآیند دلالت آنها هیچ گونه تردیدی در جواز و رجحان اقامه نماز در این اماکن را در مقایسه با مکانهای عادی باقی نمیگذارد. این روایات از حیث دلالت بر این حکم به گونههای ذیل قابل تقسیم است:
عموم روایت «جعلت لی الأرض مسجدا و طهورا»
ظاهر روایت نبوی «جعلت لی الأرض مسجدا و طهورا» به دلیل کاربرد لفظ ارض با الف و لام جنس، بر شیوع و عمومیت دلالت دارد و شامل همه نقاط زمین، از جمله معابد اهل کتاب نیز میشود و دلیلی بر تخصیص یا تخصص این معابد از شمول روایت وارد نشده است. شیخ صدوق به حدیث مذکور به عنوان اولین دلیل نقلی در بیان جواز اقامه نماز در همه اماکن از جمله دیرها و کنیسهها استناد جسته است.۲ عموم روایت مذکور در احادیث دیگری مورد تأیید قرار گرفته؛ همانند:
۰.قال رسول الله صلی الله علیه و اله لسلمان و أبیذر: و جعل الأرض لی مسجدا و طهورا، أینما کنت منها أتیمم من تربتها، و أصلی علیها
رسول خدا به سلمان و ابوذر فرمودند: تمامی زمین برای من مسجد و پاک کننده قرار داده شده است. در هر جایی از زمین باشم، از خاک آن تیمم کرده و همانجا نماز میخوانم.۳
و علامه حلی نیز به اطلاق آن در جواز اقامه نماز در معابد اهل کتاب استدلال کرده است.۴