261
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

تمیم از قبایل معروف عرب۱ و وصف آنان به یکپارچگی و اتحاد با همدیگر به کار رفته است که اشاره به پیوند شدید میان اعضای آن دارد.۲ برجمی منسوب به قبیله برجم بوده و در میان صحابه و تابعان نیز برخی به لقب برجمی وصف شده‏اند.۳ واژه براجم در اشعار شاعرانی چون امروء القیس،۴ قرده سلولی۵ و... به کار رفته است. واژه در داستان سرقت غزال طلایی کعبه۶ با ترفند ابولهب و مصادره آن از سوی وی برای خرید شراب در متون تاریخی و اشعار جاهلی بازتابیده است. برخی از محققان آیات نخستین سوره مسد را در پیوند با این داستان دانسته‏اند که به تعبیر (تَبَّتْ یدَا أَبِى لَهَبٍ وَ تَبَّ)؛ بریده باد دستان ابولهب! در آغاز این سوره بازخوانی این سرقت از سوی ابولهب است که البته مناقشاتی را به دنبال داشته است.۷

بر پایه قول مشهور در کتب لغت، رایج بَراجِم جمع کلمه بُرْجُمة است۸ و به نقاط جدا کننده چهار انگشت اصلی از کف دست اطلاق می‏شود که هنگام مشت کردن دست یا گرفتن چیزی در کف دست این مفاصل به شکل گره‏های استخوانی در پشت دست ظاهر می‏شوند۹ و به «رُؤُس السُّلامَیَات» ۱۰ مشهور است.

در کتاب قانون ابن سینا نیز همین معنا به کار رفته و از منظر دانش پزشکی توصیه شده است که هنگام شکستن ساعد دست، نباید براجم را زیرچوب نگهدارنده ساعد قرار داد و آن‏ها را بست.۱۱ در متون ادبی کوچکی براجم زن از ویژگی‏های زنان زیبا بیان شده است که بر لطافت و

1.. اللباب فی تهذیب الأنساب، ج۱، ص۱۳۳ - ۱۳۵؛ الإنباه علی قبائل الرواة، ص۵۶.

2.. أنساب الأشراف، ج۱۲، ص۱۵.

3.. الأنساب، ج۱، ص۳۰۸ - ۳۰۹.

4.. الفایق فی غریب الحدیث، ج۳، ص۱۱۳.

5.. الاستیعاب، ج۳، ص۱۳۰۵ - ۱۳۰۶

6.. أنساب الأشراف، ج۴، ص۳۰۴ - ۳۰۵‏.

7.. «دستان ابولهب: تحلیل انتقادی نظریه اُری روبین درباره آیه نخست سوره مسد»، ص۶۳ - ۸۰.

8.. شمس العلوم، ج‏۱، ص۴۹۴؛ ج‏۱، ص۷۱.

9.. الکنز اللغوی، ص۲۰۸ - ۲۰۹؛ شمس العلوم، ج‏۱، ص۴۹۴؛ لسان العرب، ج۱، ص۴۱۳؛ المصباح المنیر، ج۱، ص۴۲.

10.. المخصص، ج۱، ق۲، ص۹ - ۱۰؛ الصحاح، ج۵، ص۱۸۷۰.

11.. قانون، ج۳، ص۲۱۵.


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
260

همچنین، بغدادی در داستان هم‌پیمان شدن شیبان بن جابر سلمی با بنی‏هاشم، ضمن اشاره به قضیه فرار ابولهب در پی سرقت غزال طلایی کعبه می‏گوید:

هم منعوا الشیخ المنافی بعد مارأى حمة الإزمیل فوق البراجم۱

قبیله خزاعه چون دیدند که خطر قرار گرفتن ریسمان‏ بر بالای چهار انگشت اصلی دست ابولهب است، وی را پناه دادند و مانع اجرای قطع دست وی شدند.

شعر سلمی گویای این مهم است که بنی‏هاشم قصد جدی داشتند که انگشتان ابولهب را از کف دست جدا کند. در شعر شیبان بن جابر سلمی، ترکیب «بعد ما رأى حمة الازمیل فوق البراجم»، به چگونگی و تعیین محل دقیق اجرای حد سرقت در عصر جاهلی اشاره دارد که درنگ در معناشناسی مفردات اصلی این شعر، در اثبات مدعای بحث بسیار سودمند است. «حمة» به نیش مار یا عقرب زهردار یا مانند آن گویند که با آن می‏گزد یا می‏لیسد۲ و برای هر چیزی که دارای این ویژگی باشد، به کار رفته است.۳ برخی نیز حمه را به معنای حرارت و تیزی سم دانسته‏اند۴ که به طور طبیعی از طریق نیش مار یا عقرب منتقل می‏شود. لذا قابل جمع با معنای نخست است. ازمیل به چاقوی تیز۵ گویند. لذا تعبیر «حمه الازمیل» به نیشتر این چاقوی بزرگ اشاره دارد که سرعت و قدرت برندیدن خاصی دارد.

براجم کلیدی‏ترین و مهم‏ترین واژه برای تعیین محدوده قطع ید در این شعر است که به دلیل غرابت آن نیازمند واکاوی عمیق است. براجم واژه عربی اصیل از ریشه برجم۶ است و جلوه‏های حضور و کاربست آن در شعر و نثر و روایات نبوی اصالت آن را اثبات می‏کند. این واژه در امثال عرب جاهلی، همانند «إن الشقی وافد البراجم»،۷‏ نام قبیله‌ای خاص از

1.. همان،
ص۷۰ - ۷۱.

2.. العین، ج۱، ص۳۳۵.

3.. همان، ج۳، ص۳۳۳؛ ترتیب إصلاح المنطق، ص۱۳۳؛ غریب الحدیث، ج۱، ص۷۳.

4.. جمهرة اللغة، ج۱، ص۴۷۴.

5.. لسان العرب، ج۱۱، ص۳۱۱.

6.. العین، ج۶، ص۲۰۸ - ۲۰۹.

7.. جمهرة الأمثال، ج۱، ص۱۲۱ - ۱۲۲.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2780
صفحه از 312
پرینت  ارسال به