لکن نگارنده بحثی از علامه طباطبایی درباره این حدیث دست نیافت که به طور قطع با احاطهای که ایشان بر قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام داشتند، مرواریدهای ناب از آن استخراج میکردند. گاهی نیز با تعابیری چون «روایة لطیفة»۱ درباره محتوای آن داوری گذرایی شده است. برخی از محققان معاصر نیز به این مهم بسنده کردهاند که حدیث امام جواد علیه السلام گویای این است که آیه (وَ أَنَّ ٱلْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ ٱللَّهِ أَحَدًا) در نگاه دیگران کارکرد تشریعی نداشته است، ولی امام با دانش ویژه خود آیه را در پاسخگویی به این مسأله به نطق درآوردند و این از باب تفسیر به رأی یا تحمیل بر آیه نبوده است؛ زیرا به طور قطع مورد پذیرش مخاطبان قرار نمیگرفت، بلکه نشان از این مهم دارد که آیه دلالتی بس ظریف و دقیق بر حکم دارد که از دید دیگران مغفول مانده است.۲
از نگاه امامیه احادیث اهل بیت علیهم السلام به انضمام قرآن قابلیت دارند که پاسخگوی مسائل مستحدثه در حوزه دین باشند؛ زیرا اهل بیت علیهم السلام در چنین روایاتی اصول و قواعد کلی استنباط از قرآن را به شاگردان و مخاطبان خود آموزش دادهاند و این قسم از روایت جنبه تعلیم منهج دارند۳ و از آنها باید برای توسعه دلالت قرآنی بهره برد.۴ در سایر نگاشتههای مرتبط با حیات و سیره امام جواد علیه السلام نیز مطلب تحلیلی درباره این حدیث به دست نیامد و صرفاً به دلیل رویکرد مسندنویسی یا سیره نگاری روایی به گزارش حدیث مذکور بسنده شده است.
با توجه به این کاستی، در این بخش با تلفیق روش تحلیلی و انتقادی تلاش شده است با محوریت متن حدیث، چگونگی استنطاق قرآن از سوی امام جواد علیه السلام تحلیل و تبیین گردد و با روش انتقادی به دفاع از این استنطاق و به مناقشات احتمالی درباره آن پاسخ داده شود.
حدیث استنطاق امام جواد علیه السلام
نسخه موجود از کتاب التفسیر عیاشی (م۳۲۰ق) کهنترین منبع از آثار شناخته شده منابع امامیه
1.. تقریرات الحدود والتعزیرات، ج۱، ص۴۰۵.
2.. موسوعة طبقات الفقهاء (المقدمة)، ج۱، ص۲۷ - ۲۸.
3.. معالم التجدید الفقهی، ص۶ - ۷.
4.. سبحانی، موسوعة طبقات الفقهاء (المقدمة)، ج۱، ص۲۵ - ۲۶.