185
گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق

هر چند در ادامه این بخش از تورات با رؤیای صادقانه پادشاه جرار نجات یافت، اما بخش اول آن بر خلاف روایاتی است که اثبات می‏کنند ابراهیم به رابطه همسری خود با ساره تصریح کرد و با دعایی اعجازین ساره را از مهلکه شاه یا فرستاده وی نجات داد.۱

البته برخی از محققان، بر فرض صحت این بخش از حدیث، آن را به گونه‏های مختلفی تأویل کرده‏اند: مراد ابراهیم علیه السلام از اخت، خواهر دینی بوده است، نه خواهر نسبی.۲ اقرار ابراهیم علیه السلام به خواهر بودن ساره برای وی برابر آیین پادشاه بوده است که در دین آن‏ها ازدواج میان خواهر و برادر جایز بوده و رواج داشت و کلمه خواهر به معنای همسر بوده است.۳

برخی نیز اصل زیبایی ظاهری ساره در این سن و سال را - که دوره پیری وی بوده است - انکار کرده و در اصل قصه تردید نمودند که به نظر می‏آید استدلالی استوار برای نفی بهانه تمایل پادشاه به ساره باشد؛ زیرا برای زنان پیر در این سن و سال تمایلی در مردان عادی نیست؛ چه رسد به پادشاهانی که دنبال عیاشی خود از طریق افزایش زیبارویان در حرم‏سرای خود باشند.۴

اخبار منجمانه: برخی از مفسران اقرار ابراهیم به بیمارشدن خود را در عبارت «إِنِّی سَقِیمٌ‏»، برخاسته از دانش ابراهیم علیه السلام به کیفیت ستارگان دانسته‏اند که خداوند به وی آن را

1.. ... و قَالَ اللَّهُمَّ احْبِسْ یَدَه عَنْ حُرْمَتِی و ابْنَةِ خَالَتِی فَلَمْ تَصِلْ یَدُه إِلَیْهَا و لَمْ تَرْجِعْ إِلَیْه، فَقَالَ لَه الْمَلِکُ: إِنَّ إِلَهَکَ هُوَ الَّذِی فَعَلَ بِی هَذَا، فَقَالَ لَه: نَعَمْ إِنَّ إِلَهِی غَیُورٌ یَکْرَه الْحَرَامَ، و هُوَ الَّذِی حَالَ بَیْنَکَ و بَیْنَ مَا أَرَدْتَ مِنَ الْحَرَامِ. فَقَالَ لَه الْمَلِکُ: فَادْعُ إِلَهَکَ یَرُدَّ عَلَیَّ یَدِی، فَإِنْ أَجَابَکَ فَلَمْ أَعْرِضْ لَهَا. فَقَالَ إِبْرَاهِیمُ علیه السلام: إِلَهِی رُدَّ عَلَیْه یَدَه لِیَکُفَّ عَنْ حُرْمَتِی، قَالَ فَرَدَّ اللَّه عز و جل عَلَیْه یَدَه، فَأَقْبَلَ الْمَلِکُ نَحْوَهَا بِبَصَرِه ثُمَّ أَعَادَ بِیَدِه نَحْوَهَا فَأَعْرَضَ إِبْرَاهِیمُ علیه السلام عَنْه بِوَجْهِه غَیْرَةً مِنْه، و قَالَ: اللَّهُمَّ احْبِسْ یَدَه عَنْهَا! قَالَ: فَیَبِسَتْ یَدُه و لَمْ تَصِلْ إِلَیْهَا، فَقَالَ الْمَلِکُ لإِبْرَاهِیمَ علیه السلام: إِنَّ إِلَهَکَ لَغَیُورٌ و إِنَّکَ لَغَیُورٌ فَادْعُ إِلَهَکَ یَرُدَّ عَلَیَّ یَدِی، فَإِنَّه إِنْ فَعَلَ لَمْ أَعُدْ (الکافی، ج۸، ص۳۷۲).

2.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۷، ص۲۶۰.

3.. ر.ک: کشف المشکل من حدیث الصحیحین، ج۳، ص۴۸۳ - ۴۸۴‏.

4.. ر.ک: علی أن کلام التوراة صریح فی أن سارة کانت عندئذ و خاصة حینما أخذها أبی مالک عجوزا قد عمرت سبعین أو أکثر، و العادة تقضی أن المرأة تفتقد فی سن العجائز نضارة شبابها و وضاءة جمالها، و الملوک و الجبابرة المترفون لا یمیلون إلی غیر الفتیات البدیعة جمالا الطریة حسنا (المیزان فی تفسیر القرآن، ج۷، ص۲۲۷ - ۲۲۶).


گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
184

ذلک علیهم على وجه.۱

ابن جوزی نیز بعد از گزارش این روایت می‏نویسد:

۰.اعلم أن الکذب لا یجوز على الأنبیاء بحال، فهذا أصل ینبغی أن یعتقد و لا یناقض بأخبار الآحاد، فإنه ثابت بدلیل أقوى منها، و إنما المعنى: أن إبراهیم قال قولا یشبه الکذب‏.‏ قال أبو بکر بن الأنباری: کلام إبراهیم کان صدقا عند البحث، و إنما أراد النبی أنه قال قولا یشبه الکذب فی الظاهر و لیس بکذب‏.‏ قال ابن عقیل: دلالة العقل تصرف ظاهر هذا اللفظ، و ذاک أن العقل قطع بأن الرسول ینبغی أن یکون موثوقا به لیعلم صدق ما جاء به عن اللّه، و لا ثقة مع تجویز الکذب علیه، فکیف مع وجود الکذب منه، و إنما استعیر ذکر الکذب لأنه بصورة الکذب فسماه کذبا مجازا، و لا یجوز سوى هذا.۲

فخر رازی نیز می‏نویسد:

۰.أما الخبر الأول و هو الذی رووه فلأن یضاف الکذب إلى رواته أولى من أن یضاف إلى الأنبیاء - علیهم الصلاة و السلام - و الدلیل القاطع علیه أنه لو جاز أن یکذبوا لمصلحة و یأذن اللَّه تعالى فیه، فلنجوز هذا الاحتمال فی کل ما أخبروا عنه، و فی کل ما أخبر اللَّه تعالى عنه و ذلک یبطل الوثوق بالشرائع و تطرق التهمة إلى کلها.۳

سه. تحلیل‏های ارائه شده در این روایات، بر خلاف روایات اهل بیت علیهم السلام است و بیشتر جنبه رأی امثال ابوهریره و همگنان وی را دارد که ‏متأثر‏ از انگاره‏های توراتی و اقوال قصه‏سرایان آیات را بر خلاف سیاق و مبانی کلامی و عقلی تفسیر می‏کردند.

چهار. داستان حفظ جان ساره ‏متأثر‏ از نگره توراتی است؛ زیرا در بخش «ابراهیم در جرار» چنین آمده است:

ابراهیم‌ در خصوص‌ زن‌ خود، ساره‌، گفت‌ که‌ «او خواهر من‌ است‌». و ابی‌ملک‌، ملک‌ جرار، فرستاده‌، ساره‌ را گرفت‌.۴

1.. التبیان فی تفسیر القرآن، ج‏۷، ص۲۶۰ - ۲۵۹.

2.. کشف المشکل من حدیث الصحیحین، ج۳، ص۴۸۲.

3.. مفاتیح الغیب، ج۲۲، ص۵۶.

4.. پیدایش: ۱۷ /۲.

  • نام منبع :
    گونه‌شناسی احادیث قرآنی امامیه از نظریه تا تطبیق
    سایر پدیدآورندگان :
    علي راد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 3609
صفحه از 312
پرینت  ارسال به