177
لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام

از اين غفلت و بي‌توجّهي، به دليل ضعف شناختش نسبت به جایگاه خویش است. اتفاقاً حالتی که عموماً در هنگام ارتکاب گناه به سراغ انسان می‌آید، همین غفلت و بي خبري است. لذا اگر از شخص گناهکار بپرسید که چرا مرتکب گناه می‌شود؟ پاسخ می‌دهد: این عمل، لذّت‌بخش است و به خاطر لذّتش مرتکب آن می‌شود. امّا اگر سؤال کنید که مگر به پیامدهای این لذّت‌جویی آگاه نیست؟ و مگر کناره‌گیری از این لذّت، آرامش و لذّت برتر و پایداری را به دنبال ندارد؟ پاسخش مثبت است. پس چرا او این لذّت گذرا و مضر به آسايش و لذّت پایدار را ترجیج می‌دهد؟ او در برابر این سؤال، پاسخی منطقی و قانع کننده نخواهد داشت و حتی ممکن است خودش را محکوم کند.
غالباً كساني كه دچار پیامدهای ناگوار شهوتراني مي‌شوند، از قبل مي‌دانسته‌اند كه لذّتراني چنين آثاري را دارد و به همين دليل، پشيمانيِ خرد ‌كننده‌تري را احساس مي‌كنند. لذا در بیشتر مواقع، جز اعتراف به حقيقت، چيز ديگري آرامشان نمي‌كند، همچنان كه در روز قيامت، به اين حقيقت اعتراف
مي‌كنند. امام صادق علیه السلام مي‌فرمايد:
يؤتى بعبد يوم القيامة ظالم لنفسه فيقول الله له : ألم آمرك بطاعتي ؟ ألم أنهكعن معصيتی؟ فيقول: بلى يا ربّ ولكن غلبت علی شهوتی، فإن تعذّبنی فبذنبی لمتظلمنی ... .۱
روز قيامت، بنده‌ای را حاضر می‌كنند كه [به واسطه شهوتراني] به خود ظلم كرده است. پس، از طرف خدا ندا می‌آيد: «مگر من تو را به اطاعت خودم امر نكردم؟ مگر تو را از گناه نسبت به خود نهی نكردم [پس چرا مرتكب گناه شدی]؟». اين بنده در جواب می‌گويد: بله ای

1.. وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۲۳۲.


لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام
176

يمنعون حقّ الله تعالی فی أموالهم ... .۱
... گروهی که با بدترین بو [در روز قیامت] محشور می‌شوند، کسانی هستند که غرق در شهوترانی و لذّات [نکوهیده] هستند و [از جمله،] حق خدا را از اموالشان پرداخت نمی‌کنند.
اين حالت، نتيجه اعمالي است كه در دنيا انجام دادند. هر عملي كه ما انجام مي‌دهيم، محكوم به يك سري پيامدهاست. از جمله اين پيامدها، آثار حقيقي اعمال ما در روز قيامت است كه به گونه‌های مختلف در پيشگاه خداوند متعال ظاهر خواهند شد.
از آنچه از ابتدای این فصل به عنوان «ملاک‌های لذّات نامطلوب» بیان شد، می‌توان نتیجه گرفت که شهوترانی، هم در زندگی دنیا و هم در آخرت، دارای پیامدهای منفی و ناگواری است. اتفاقاً یکی از ویژگی‌هایی که در آموزه‌های اسلامی برای شهوترانی و لذّت‌های نامطلوب بیان شده، این است که در دنیا مذموم و نکوهیده‌اند و در آخرت، وضع ناگواري را براي انسان موجب خواهند شد. این مطلب، از فرمایش امیرمؤمنان علیه السلام استفاده می‌شود که می‌فرماید:
إيّاكم و تحكم الشهوات عليكم، فإن عاجلها ذميم و آجلها وخيم.۲
مراقب باشید از حاکم شدن شهوت‌ها بر شما؛ زیرا شهوات در دنیا، مذموم هستند و در آخرت، حالشان وخیم است.
ولی گاهی اوقات، انسان چنان توجّهش به لذّت‌های پیش رویش معطوف می‌شود كه فرصت تفكّر به سرانجام امر را پيدا نمي‌كند. البته بخش عمده‌اي

1.. نور الثقلين، ج ۵، ص ۴۹۳.

2.. غرر الحكم، ح ۲۷۴۱.

  • نام منبع :
    لذّت و شادکامي از ديدگاه اسلام
    سایر پدیدآورندگان :
    مهدی عباسی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10273
صفحه از 179
پرینت  ارسال به