است. مصداق کامل لذّت و شادکامی را کسی میتواند بیابد که مجهّز به این چراغ باشد.
چارچوب شناخت، با وجود اجزایش، به دست میآید. فقدان هر یک از این اجزا، لطمهای است به اصل شناخت. عمل به فکر، بهرهمندی از عقل و فهم، حکمت و ...، ابزاری هستند که ساختار شناخت را تشکیل میدهند. آدمی به هر میزان که از این ابزار برخوردار باشد، به همان اندازه هم در درستی گزینش موفّقتر خواهد بود و صاحبِ نَفسی متعادل و متوازن میشود. اینجاست که بنا به فرمایش امام صادق علیه السلام شهوت انسان در مسیر محبّت معبودِ معشوق قرار میگیرد:
إن اولي الالباب الذين عملوا بالفكرةحتی ورثوا منه حب الله فإن حب الله إذا ورثه القلب و استضاء به أسرع إليه اللطف، فإذا نزل (منزلة) اللطف صار من أهل الفوائد، فإذا صار من أهل الفوائد تكلم بالحكمة فصار صاحب فطنة فإذا نزل منزلة الفطنة عمل فی القدرة، فإذا عمل فی القدرة عرف الأطباق السبعه، فإذا بلغ هذه المنزلة صار يتقلّب فی فكره بلطف و حكمة و بيان، فإذا بلغ هذه المنزلة جعل شهوته و محبّته فی خالقه ... .۱
همانا صاحبان خرد، کسانی هستند که بر مبنای فکر عمل میکنند تا اینکه محبّت خدا از این تفکّر نصیبشان میشود. هنگامی که محبّت خدا در دلشان افتاد و دلشان به آن، نورانی گردید، شریان لطف۲ الهی به سرعت به سویشان جریان مییابد. در این صورت، از جمله صاحبان مخازن علم و فضیلت خواهند بود. پس