تَعْقِلُون)۱، (وَ مِنْ ثَمَراتِ النَّخیلِ وَالْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَکَراً وَرِزْقاً حَسَناً إِنَّ فی ذلِکَ لَآیةً لِقَوْمٍ یعْقِلُون)۲، (وَ فِی الْأَرْضِ قِطَعٌ مُتَجاوِراتٌ وَجَنَّاتٌ مِنْ أَعْنابٍ وَزَرْعٌ وَنَخیلٌ صِنْوانٌ وَغَیرُ صِنْوانٍ یسْقى بِماءٍ واحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَها عَلى بَعْضٍ فِی الْأُکُلِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یعْقِلُون)۳ و (إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلافِ اللَّیلِ وَالنَّهارِ وَالْفُلْکِ الَّتی تَجْری فِی الْبَحْرِ بِما ینْفَعُ النَّاسَ وَما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّماءِ مِنْ ماءٍ فَأَحْیا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَبَثَّ فیها مِنْ کُلِّ دابَّةٍ وَتَصْریفِ الرِّیاحِ وَالسَّحابِ الْمُسَخَّرِ بَینَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ)۴ به آیات تکوینی خداوند اشاره دارند.۵
کنش انسان در فهم این آیات در قرآن «تعقل» خوانده میشود و انسان با تأمل در آنها به آموزهها و ایمان دینی دست مییابد.
کاربردهای فعلی عقل در آیات قرآن گاه با عبارات فعلی دیگری مانند تَفکُّر، علم، سمع و فقه جانشین شده است که تقارب معنایی این اصطلاحات را با هم نشان میدهد. در برخی موارد این اصطلاحات در عباراتی کاملاً مشابه جایگزین هم شدهاند.۶ برای مثال میتوان به آیات ۲۴۲ بقره۷ و ۲۱۹ بقره۸ اشاره کرد. در این آیات در قسمت پایانی آیه تنها جای تعقلون و تتفکرون عوض شده است.
1.. سورۀ مؤمنون، آیۀ ۸۰.
2.. سورۀ نحل، آیۀ ۶۷.
3.. سورۀ رعد، آیۀ ۴.
4.. سورۀ بقره، آیۀ ۱۶۴.
5.. در اینجا تنها به برخی از این آیات اشاره شد.
6.. در اینباره مقایسه آیۀ ۲۴۲ بقره با ۲۱۹ بقره نمونه خوبی است. در این دو آیه جای تعقلون و تتفکرون عوض شده است. همچنین برای موردی دیگر آیات ۲۱ تا ۲۴ سورۀ روم را ببنید که در آیۀ نخست از «فکر»، آیۀ دوم از «علم»، آیۀ سوم از «سمع» و در آیۀ چهارم از «عقل» استفاده شده است.
7.. (كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون).
8.. (يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فيهِما إِثْمٌ كَبيرٌ وَمَنافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَيَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُون).