267
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

به گفته او مشاهده احوال انسان‌ها حاکی از آن است که آنها همیشه نیازمند کسی هستند که باب استدلال را برای آنها بگشاید.۱ بنابراین، می‌توان ادعا کرد که در این نظریه پیامبران و ائمه علیهم السلام دو جایگاه جداگانه دارند: ۱) تعلیم اموری که عقل به آنها دسترسی ندارد (سمعیات)؛ ۲) تنبیه به اموری که عقل بالقوه می‌تواند آنها را دریابد (عقلیات).

پیشتر گفته شد که دیدگاه معتزله - برخلاف دیدگاه امامیه - آن بود که در امور عقلی نیازی به ارسال رسولان نیست و عقل به خودی خود می‌تواند امور عقلی را درک کند. معتزله در حقیقت نقش وحی را در امور عقلی، ارشادی می‌دانند. در این فرض، عقل مستقلاً معارف را کسب می‌کند و وحی هیچ نقشی نسبت به دریافت‌های عقلی ندارد، بلکه تنها تأییدکننده حکم عقل است. همان‌‌‌‌‌‌‌طور که از عبارات اشعری نیز معلوم شد برخی (هر چند اندک) در بین امامیه نیز چنین اعتقادی داشته‌اند.

بنابراین، از دیدگاه مفید و استادانش عقل در عین حال که ‌حجیّت دارد و کاشف از واقع است، ولی بی‌نیاز از نبوت و شرع نیست، بلکه پیامبران و ‌حجّت ‌های الهی که معلمان بشراند، آنها را با کیفیت استدلال عقلی آشنا می‌کنند و عقل همیشه به آنها نیازمند است.

پس از شیخ مفید، ابوالفتح کراجکی نیز همان‌‌‌‌‌‌‌طور که به برخی عبارات او اشاره شد، با این دیدگاه همراه می‌شود. به جز آنچه تا کنون از او نقل شد، می‌توان به تفسیر او از روایت امام حسین علیه السلام‌ که معرفة اللّه را معرفت امام دانسته‌اند،۲ اشاره کرد.

1.. «وهذا أمر يدل عليه ما نشاهده من أحوال العقلاء وافتقارهم إلى من يفتح لهم باب الاستدلال أولا» (كراجكی، ‌کنز الفوائد، ج۱، ص‌۲۲۵).

2.. «الإمام الصادق علیه السلام‌ قال‏ خرج الحسين بن علي ص‌ذات يوم على أصحابه فقال بعد الحمد لله جل وعز والصلاة على محمد رسوله صلی الله علیه و الهيا أيها الناس إن الله [والله‏] ما خلق العباد إلا ليعرفوه فإذا عرفوه عبدوه فإذا عبدوه استغنوا بعبادته من سواه فقال له رجل بأبي أنت وأمي يا ابن رسول الله ما معرفة الله قال معرفة أهل كل زمان إمامهم الذي يجب عليهم طاعته».


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
266

۳. حال این پرسش مطرح است که احتیاج عقل به سمع منبّه چگونه است؟ آیا عقل بدون این سمع نمی‌تواند استدلال نماید یا این‌که توانایی استدلال را دارد، ولی سمع منبه قوی‌ترین استدلال را ارائه می‌کند؟ پاسخ به این پرسش منوط به فهم دقیق «تنبیه سمع نسبت به استدلال عقلی» است. عبارتی از کراجکی، شاگرد مفید نقل شده است که در عین تأیید موضع شیخ مفید، این دیدگاه را آشکارتر می‌کند. او در بحث از ضرورت ‌حجّت در هر دوره می‌گوید:

۰.إن اللّه قد اوجد للناس فی کل زمان مسمعاً لهم من انبیائه وحججه بینه وبین الخلق ینبههم علی طریق الاستدلال فی العقلیات ویفقههم علی ما لا یعلمونه الا به من السمعیات.۱

این عبارت بیانگر آن است که در سمعیات عقل انسان امکان دسترسی به آنها را ندارد و بدون وجود پیامبران و امامان امکان دسترسی به آنها برای انسان‌ها فراهم نیست. ولی در عقلیات امکان این دسترسی وجود دارد، ولی پیامبران انسان‌ها را به شیوه‌های استدلال متنبه می‌کنند. کراجکی در جایی دیگر در بحث با براهمه درباره ضرورت ارسال رسل، امور را نسبت به حکم عقل به سه دسته تقسیم می‌کند: واجب، جایز و ممتنع. او سپس اموری مانند عبادات و علم به خواص ادویه را از نظر عقل جایز می‌داند و معتقد است که تنها راه برای قطع به آنها وحی است. با این حال او نیازمندی به وحی را مختص به این امور نمی‌داند و می‌گوید حتی اگر از این امور نیز صرف نظر کنیم، باز انسان‌ها به پیامبران نیازمندند؛ زیرا پیامبران شیوه استدلال را به انسان‌ها گوشزد می‌کنند و خواطر انسان را بیدار می‌کنند.۲

1.. كراجكی، ‌کنز الفوائد، ج۱، ص‌۲۴۲.

2.. «لأنهم ينبهون على طريق الاستدلال المسترشدين ويحركون الخواطر بالتذكار إلى سنن التأمل والاعتبار» (كراجكی، ‌کنز الفوائد، ج۱، ص‌۲۲۵).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23559
صفحه از 297
پرینت  ارسال به