بهخوبی استفاده کرد. برای مثال، راستیآزمایی گزارشهای او با شواهد موجود در کتابهای دیگر و همچنین منابع حدیثی امامیه تا حد زیادی به تحلیل درست کمک خواهد کرد.
گزارشهای موجود در کتب رجال و فهرست و همچنین کتابهای تاریخ نیز منابعیاند که میتواند به تحلیل اندیشه امامیه در این دوره کمک کند؛ برای مثال، گاه مناظرات و عباراتی از امامیان سدههای نخست در این کتابها نقل شده است که ابعاد مهمی از اندیشه امامیان در این دوره را روشن میکند.
درباره پیشینه این اثر نخست میتوان به کتاب Le Guide Divin Dans le shi'ism Originel۱ اثر دکتر محمدعلی امیرمعزّی اشاره کرد. دکتر محمدعلی امیرمعزّی از پژوهشگران و استادان برجسته شیعهشناسی در دانشگاه سوربن فرانسه است. او از شاگردان هانری کُربن و تحت تأثیر او در مطالعات اسلام و تشیع بوده و آثار بسیاری در حوزه اندیشه امامیه نخستین نگاشته است. کتاب او در سال ۱۹۹۲ میلادی به چاپ رسیده است. این کتاب دو سال بعد با همان عنوان (The Divine Guide in Early Shi`ism)۲ به زبان انگلیسی ترجمه و چاپ شد. امیرمعزّی در این کتاب - به زعم خود - در پی آن است که پرده از آموزه و اندیشه دوازده امام علیهم السلام بردارد و با رویکردی پدیدارشناسانه به بررسی و تحلیل نقادانه مجموعههایی که در آغاز، سنت ائمه علیهم السلام را گرد آوردند، بپردازد. به نظر او گوهر و ذات تشیع همان اعتقاد به «پیشوای ربانی» است: «جهانشناسى امامیه و نجاتشناسى و آخرتشناسىِ آن، همگى بر محور امامشناسى شکل میگیرد».
هرچند عنوان کتاب ظاهراً به عقل ربطی ندارد، ولی امیرمعزّی در فصل نخست
1.. پیشوای ربانی در تشیّع نخستین.
2.. AmirMoezzi, Mohammad Ali, The Divine Guide In Early Shi'ism: The Sources of Esotericism In Islam, State University of New York Press, ۱۹۹۴.