191
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

هدایت الهی دانسته است.۱

این نظریه در نگاه مخالفانی مانند اشعری با ‌حجیّت عقل در کلام سازگار نیست. با این حال، برخی روایات در منابع امامیه بر جایگاه عقل در حصول معرفت تأکید دارند.۲ افزون بر این می‌توان به مواردی اشاره کرد که ائمه اطهار علیهم السلام‌ با مخالفان به مناظره و احتجاج عقلی پرداخته و با استدلال عقلی به اثبات معارف دینی اقدام کرده‌اند. روایت مشهور گفت‌وگوی امام صادق علیه السلام‌ با زندیق۳ و احتجاج‌های امام رضا علیه السلام‌ ۴ با مخالفان از جمله این موارداند.

می‌توان دیدگاه گروهی از امامیه (به جز جریان هشام بن حکم) برای حل این چالش را چنین توضیح داد که هرچند معرفت اعطایی از سوی خداوند است، ولی انسان با تکیه بر عقل خود به این معرفت اقرار می‌کند. تبیین این ادعا نیازمند بیان چند مقدمه است:

۱. پیشتر گفتیم که محدّثان و حتی برخی متکلمان امامیه در حوزه خداشناسی و

1.. «حَدَّثَنَا هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ قَالَ: حَضَرْتُ مُحَمَّدَ بْنَ النُّعْمَانِ الْأَحْوَلَ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ بِمَ عَرَفْتَ رَبَّكَ قَالَ بِتَوْفِيقِهِ‏ وَإِرْشَادِهِ وَتَعْرِيفِهِ وَهِدَايَتِه‏ (شیخ صدوق، التوحید، ص۲۸۹).

2.. «أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَيْفٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُبَيْدٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیه السلام‌ أَسْأَلُهُ عَنِ الرُّؤْيَةِ وَمَا تَرْوِيهِ الْعَامَّةُ وَالْخَاصَّةُ- وَسَأَلْتُهُ أَنْ يَشْرَحَ لِي ذَلِكَ فَكَتَبَ بِخَطِّهِ اتَّفَقَ الْجَمِيعُ لَا تَمَانُعَ بَيْنَهُمْ أَنَّ الْمَعْرِفَةَ مِنْ جِهَةِ الرُّؤْيَةِ ضَرُورَةٌ فَإِذَا جَازَ أَنْ يُرَى اللَّهُ بِالْعَيْنِ وَقَعَتِ الْمَعْرِفَةُ ضَرُورَةً- ثُمَّ لَمْ تَخْلُ تِلْكَ الْمَعْرِفَةُ مِنْ أَنْ تَكُونَ إِيمَاناً أَوْ لَيْسَتْ بِإِيمَانٍ فَإِنْ كَانَتْ تِلْكَ الْمَعْرِفَةُ مِنْ جِهَة الرُّؤْيَةِ إِيمَاناً فَالْمَعْرِفَةُ الَّتِي فِي دَارِ الدُّنْيَا مِنْ جِهَةِ الِاكْتِسَابِ لَيْسَتْ بِإِيمَانٍ لِأَنَّهَا ضِدُّهُ فَلَا يَكُونُ فِي الدُّنْيَا مُؤْمِنٌ لِأَنَّهُمْ لَمْ يَرَوُا اللَّهَ عَزَّ ذِكْرُهُ وَإِنْ لَمْ تَكُنْ تِلْكَ الْمَعْرِفَةُ الَّتِي مِنْ جِهَةِ الرُّؤْيَةِ إِيمَاناً لَمْ تَخْلُ هَذِهِ الْمَعْرِفَةُ الَّتِي مِنْ جِهَةِ الِاكْتِسَابِ أَنْ تَزُولَ وَلَا تَزُولُ فِي الْمَعَادِ فَهَذَا دَلِيلٌ عَلَى أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَا يُرَى بِالْعَيْنِ إِذِ الْعَيْنُ تُؤَدِّي إِلَى مَا وَصَفْنَاه» (کلینی، کافی، ج۱، ص‌۹۶-۹۷).

3.. شیخ صدوق، التوحید، ص۲۴۳- ۲۵۰.

4.. گفت‌وگوی امام رضا علیه السلام‌ با عمران صابی به برخی از این ادله عقلی در باب معْرِفَةُ‌ الله بیان شده‌اند (نک: همان، ص۴۳۰-۴۴۱).


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
190

همچنین همو نزد امام رضا علیه السلام‌ دیدگاهی را گزارش کرده است که معرفت را اکتسابی می‌دانند و معتقداند معرفت نتیجه استدلال عقلی انسان‌هاست و امام علیه السلام‌ نیز در پاسخ این دیدگاه را انکار کرده‌اند.۱

عبدالرحیم القصیر در نامه‌ای برای امام صادق علیه السلام‌ از اختلاف بین مردم در این بحث پرسیده و حضرت معرفت را صُنع اللّه دانسته و در ادامه به تبیین نقش انسان در معرفت پرداخته‌اند. به گفته امام اصل معرفت و جحود توسط خداوند در قلب انسان خلق می‌شود و انسان‌ها تنها یکی از آنها را انتخاب می‌کنند و پاداش و جزای الهی بر مبنای همین انتخاب خواهد بود.۲ این دیدگاه حتی توسط متکلمان امامیه نیز پذیرفته شده است. اشعری اعتقاد هشام بن حکم و اصحابش به اضطراری بودن معرفت را گزارش کرده است.۳

همچنین در روایات امامیه نیز چنین اندیشه‌ای به او نسبت داده شده است.۴ مؤمن طاق دیگر متکلم امامیه نیز معرفت خود به خداوند را به توفیق، ارشاد، تعریف و

1.. «فَقُلْتُ لَهُ‏: قَوْلُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَتَعَالَى: إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى‏ قَالَ: «إِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَيُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ». فَقُلْتُ لَهُ: أَصْلَحَكَ اللَّهُ إِنَّ قَوْماً مِنْ أَصْحَابِنَا يَزْعُمُونَ أَنَّ الْمَعْرِفَةَ مُكْتَسَبَةٌ، وَأَنَّهُمْ إِذَا نَظَرُوا مِنْ وَجْهِ النَّظَرِ أَدْرَكُوا، فَأَنْكَرَ ذَلِكَ وَقَالَ: «فَمَا لِهَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكْتَسِبُونَ الْخَيْرَ لِأَنْفُسِهِمْ؟ لَيْسَ أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا وَهُوَ يُحِبُّ أَنْ يَكُونَ خَيْراً مِمَّنْ هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ، هَؤُلَاءِ بَنُو هَاشِمٍ‏ مَوْضِعُهُمْ مَوْضِعُهُمْ، وَقَرَابَتُهُمْ قَرَابَتُهُمْ، وَهُمْ أَحَقُّ بِهَذَا الْأَمْرِ مِنْكُمْ، أَفَتَرَوْنَ أَنَّهُمْ لَا يَنْظُرُونَ لِأَنْفُسِهِمْ، وَقَدْ عَرَفْتُمْ وَلَمْ يَعْرِفُوا؟! قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: لَوِ اسْتَطَاعَ النَّاسُ لَأَحَبُّونَا» (حمیری، قرب الاسناد، ص۳۵۶).

2.. «أَنَّ الْمَعْرِفَةَ مِنْ صُنْعِ‏ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فِی الْقَلْبِ مَخْلُوقَةٌ وَالْجُحُودَ صُنْعُ‏ اللَّهِ فِی الْقَلْبِ مَخْلُوقٌ‏ وَلَیسَ لِلْعِبَادِ فِیهِمَا مِنْ صُنْعٍ‏ وَلَهُمْ فِیهِمَا الِاخْتِیارُ مِنَ الِاكْتِسَابِ فَبِشَهْوَتِهِمُ الْإِیمَانَ اخْتَارُوا الْمَعْرِفَةَ فَكَانُوا بِذَلِكَ مُؤْمِنِینَ عَارِفِینَ وَبِشَهْوَتِهِمُ الْكُفْرَ اخْتَارُوا الْجُحُودَ فَكَانُوا بِذَلِكَ كَافِرِینَ جَاحِدِینَ ضُلَّالًا وَذَلِكَ بِتَوْفِیقِ اللَّهِ لَهُمْ وَخِذْلَانِ مَنْ خَذَلَهُ اللَّهُ فَبِالاخْتِیارِ وَالِاكْتِسَابِ عَاقَبَهُمُ اللَّهُ وَأَثَابَهُم» (شیخ صدوق، التوحید، ص۲۲۶- ۲۲۷).

3.. ‏اشعری، مقالات الاسلامیین، ص۵۲.

4.. «عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام‌ سَمِعْتُ هِشَامَ بْنَ الْحَكَمِ يَرْوِي عَنْكُمْ أَنَّ اللَّهَ جِسْمٌ صَمَدِيٌّ نُورِيٌّ مَعْرِفَتُهُ‏ ضَرُورَةٌ يَمُنُّ بِهَا عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ خَلْقِه» (کلینی، کافی، ج۱، ص۱۰۴).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23423
صفحه از 297
پرینت  ارسال به