19
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

بنابراین، این پژوهش به دیدگاه امامیه درباره عقل در پنج سده نخست با توجه به دو نقطه عطف گفته شده، یعنی شکل‌گیری متکلمان در اواخر سده نخست و نخستین تعاملات و تأثیر و تأثرات امامیه و معتزله در اواخر سده سوم، خواهد پرداخت. همچنین چون مباحث مطرح شده درباره عقل را می‌توان در دو حوزه وجودشناسی و معرفت‌شناسی دسته‌بندی کرد، دیدگاه‌های مطرح در این دو حوزه بررسی خواهد شد.

در این پژوهش رویکردی تاریخ کلامی خواهیم داشت و به بررسی تحولات اندیشه امامیه در مسئله عقل در پنج سده نخست خواهیم پرداخت. برخلاف آثار کلامی که به اجتهاد و استنباط در یک موضوع می‌پردازند و مسئله و فرضیه آنها کلامی است، در این اثر به تحلیل و بررسی تحول اندیشه امامیه در مسئله عقل در پنج سده نخست خواهیم پرداخت و مسئله و فرضیه ما نیز تاریخ کلامی خواهد بود.

البته، پژوهش‌های ناظر به تاریخ کلام لایه‌های مختلفی دارند. نخستین و ابتدایی‌ترین آثار مرتبط با تاریخ اندیشه آثاری‌اند که به توصیف اندیشه‌ جریان‌های مختلف فکری و سیر تطوّر آنها پرداخته‌اند. این آثار را در اصطلاح «عقیده‌‌نگاری» می‌خوانند. نمونه‌های اولیه این آثار را می‌توان در کتب مقالات‌نگاری گذشته مشاهده کرد. در این آثار کمتر به ادله اقوال مختلف پرداخته شده است. چنین آثاری به این دلیل که کمتر به ادله و شواهد اندیشه‌ها توجه کرده‌اند و تنها فهرستی از اندیشه‌های گذشتگان ارائه کرده‌اند، نمی‌توانند تصویری کامل از اندیشه‌های گذشته برای مخاطبان ارائه کنند و به همین دلیل، ضروری است که در پژوهش‌های ناظر به تاریخ کلام به ادله و شواهد هر دیدگاه نیز اشاره و پرداخته شود.

با توجه به این‌که در مطرح شدن یک اندیشه به جز ادله و شواهد، انگیزه‌ها و شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و گفتمان علمی هر دوره نیز مهم و تأثیرگذاراند، ضروری است چنین مطالعاتی با توجه به شرایط و زمینه‌های بیرونی مانند سیاست،


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
18

برخی معتزلیان به امامیه پیوستند۱ و همچنین نسل جدیدی از متکلمان در بین امامیه شکل گرفت۲ که ارتباطی با متکلمان پیشین امامیه نداشتند و به طور مستقل به بررسی آراء و اندیشه‌های کلامی موجود در جهان اسلام و نظریه‌پردازی نوین در کلام امامیه پرداختند. این جریان کمی بعد با ظهور شخصیت‌های مهمی مانند شیخ مفید و سید مرتضی در مدرسه بغداد به اوج خود رسید و کلام امامیه تا سال‌ها بر بنیان‌های کلامی مدرسه بغداد امتداد پیدا کرد. اندیشه‌های کلامی جدید اشتراک‌های بسیاری با معتزله داشتند و همین امر زمینه این پرسش را فراهم ‌می‌کند که آیا کلام امامیه در این دوره از معتزله تأثیر پذیرفته است؟۳ بنابراین، بررسی دیدگاه امامیه درباره عقل در این دوره و مقایسه آن با گذشته، ابعاد دیگری از کلام امامیه را در این دوره‌ نشان می‌دهد که در بخش دیگری از این پژوهش بدان پرداخته‌ایم.

گرایش حدیثی امامیه در دوره حضور نیز با کمی تفاوت در مدرسه قم و در قالب جریان‌های مختلف به حیات خود ادامه داد. محدّثان بزرگی مانند سعد بن عبداللّه اشعری، محمد بن حسن صفار، احمد بن محمد بن خالد برقی، محمد بن یعقوب کلینی و محمد بن علی بن بابویه از بزرگان قم هستند که آثار آنان نیز به ما رسیده است. بررسی تعامل این گروه با این اندیشه‌های جدید سیر عقل‌گرایی در امامیه را بهتر آشکار خواهد کرد.

1.. از این گروه در پژوهش‌های معاصر به «معتزلیان شیعه‌شده» یاد شده است و از جمله آنان می‌توان به ابوعیسی وراق، ابن راوندی، ابن قبه، ابن مملک و ابن فسانجس اشاره کرد (نک: عباس میرزایی، «نقش معتزلیان شیعه شده در گرایش کلام امامیه به اعتزال»).

2.. از جمله این افراد می‌توان به ابوسهل و ابومحمد نوبختی (سید علی حسینی‌زاده، «آراء کلامی نوبختیان در میانه مدرسه کوفه و بغداد»)، ابومحمد عسکری، ابن جبرویه، ابن ابی‌عقیل عمانی، ابن جنید اسکافی، ناشی اصغر، ابوالجیش بلخی، طاهر غلام ابوالجیش (سیداکبر موسوی تنیانی، «متکلمان ناشناخته امامی بغداد از غیبت صغری تا دوران شیخ مفید») اشاره کرد.

3.. برای مثال، نک: مکدرموت، اندیشه‌های کلامی شیخ مفید.

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23599
صفحه از 297
پرینت  ارسال به