155
معنا و منزلت عقل در کلام امامیه

که در مسئله‌ای با یکی از اصحاب اختلاف پیدا می‌کرد، به همراه او نزد امام رفته و پرسش را نزد ایشان مطرح می‌کردند.۱

از هشام بن حکم - مهم‌ترین و مشهورترین متکلم امامیه در مدرسه کوفه۲ - شواهد بیشتری بر این باور موجود است. او در روایتی طولانی که از امام کاظم علیه السلام‌ نقل کرده است،۳ آشکارا بیان کرده است که خداوند به‌واسطه «عقل» ‌حجّت را بر انسان‌ها تمام کرده است.۴

البته، خداوند بشر را تنها به عقل خود وانگذاشته و پیامبرانش۵ را به ادله توحید و ربوبیت رهنمون شده است؛۶ بنابراین، از یک طرف ‌حجیّت عقل مورد قبول است و از طرف دیگر پیامبران بایستی بیانات الهی را به مردم منتقل کنند و استدلال بر توحید را به انجام رسانند. در ادامه این روایت فهرستی از آیات قرآن بیان شده است که دربردارنده استدلال‌هایی در امر توحید‌ند که به جایگاه فهم عقلانی دین اشاره دارد.۷ در جای دیگری از این روایت به همراهی عقل و علم تأکید شده است.۸ به بیان دیگر، بدون داشتن علم (تذکر و تنبه پیامبران) تعقلی هم در کار نخواهد بود.

1.. برای نمونه، او و زُراره هرگاه در مسئله‌ای اختلاف پیدا می‌کردند مسئله را نزد محمد بن مسلم مطرح می‌کردند؛ زیرا او روایات امام باقر علیه السلام‌ را به خوبی می‌شناخت و پاسخ آنها را با روایتی از ایشان می‌داد (شیخ مفید، الاختصاص، ص۵۳) همچنین او هنگامی که برخی از مخالفان دربارۀ مسئلۀ نماز بر جنازۀ کودکان با او بحث کردند، نزد امام رفت و مسئله را از ایشان پرسید (نک: کلینی، کافی، ج۳، ص۲۰۹).

2.. نجاشی، رجال، ص‌۴۳۳.

3.. کلینی، کافی، ج۱، ص‌۱۳-۲۰. تحلیل دیدگاه هشام دربارۀ عقل و وحی ابتدا در مجموعه درس‌های استاد محمدتقی سبحانی دربارۀ مدرسۀ کوفه ارائه شده است.

4.. «یا هِشَامُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَكْمَلَ لِلنَّاسِ الْحُجَجَ بِالْعُقُولِ» (کلینی، کافی، ج۱، ص۱۳).

5.. هشام بن حکم جایگاه پیامبران را برای ائمه علیهم السلام نیز باور داشته است.

6.. «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَكْمَلَ لِلنَّاسِ الْحُجَجَ بِالْعُقُولِ» (کلینی، کافی، ج۱، ص۱۳).

7.. کلینی، کافی، ج۱، ص‌۱۳- ۱۴.

8.. «يَا هِشَامُ إِنَّ الْعَقْلَ مَعَ الْعِلْمِ» (نک: کلینی، کافی، ج۱، ص۱۴).


معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
154

زُراره درباره نظریه استطاعت که اختلافی جدی در مدرسه کوفه بین اصحاب امامیه ایجاد کرد، نیز می‌تواند شاهدی بر این ادعا باشد؛ برای مثال، نقل شده که او پس از آگاهی از مخالفت امام صادق علیه السلام‌ با سخنان او درباره استطاعت، از باور خود دست نکشید و ادعا کرد که نظریه استطاعت را از آموزه‌های امام علیه السلام‌ برداشت کرده است.۱

تحلیل گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که زُراره در عین این‌که امام علیه السلام‌ را ‌حجّت می‌داند، ولی اولاً معتقد است که ‌حجیّت نهایی با عقل است و امام باید عقل او را قانع کند و ثانیاً این‌که اگر در گفت‌وگویی عقلانی با امام به انگاره‌ای باور پیدا کرد، با نقل‌قول دیگران از امام علیه السلام‌ سخن خود را وانمی‌گذارد.

هشام بن سالم، دیگر متکلم امامیه در مدرسه کوفه، نیز در فهم و استنباط اندیشه‌های کلامی دیدگاهی مشابه داشته است. او خود ادعا کرده است که پس از گفت‌وگویی با امام صادق علیه السلام‌ در مباحث توحید عالم‌ترین مردم در توحید شده است.۲ او در مجالس مختلف اهل بیت علیهم السلام حضور داشته و گاه این مجالس را نقل کرده است،۳ بارها مسائل کلامی‌ را برای فهم پاسخ درست نزد ائمه علیهم السلام مطرح کرده یا کسی را برای چنین پرسش‌هایی نزد ائمه علیهم السلام فرستاده است.۴ همچنین او هنگامی

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ص‌۱۴۷.

2.. شیخ صدوق، التوحید، ص‌۱۴۶.

3.. برای مثال، او در مجلسی بوده است که عبدالملک بن اعین و معاویة بن وهب از امام دربارۀ حدیث معراج و رؤیت الله می‌پرسند (خزاز، کفایة الاثر، ص۲۶۰- ۲۶۲). همچنین در جایی دیگر هنگامی که از امام صادق علیه السلام‌ دربارۀ معرفت الله می‌پرسند هشام بن سالم حضور داشته و پرسش و پاسخ را نقل کرده است (شیخ صدوق، التوحید، ص‌۲۸۹).

4.. برای مثال، پرسش او از امام صادق علیه السلام‌ دربارۀ حق خداوند بر بندگان (کلینی، کافی، ج۱، ص‌۵۰)، افضلیت امام حسن یا امام حسین علیهما السلام(شیخ صدوق، کمال الدین، ج۲، ص‌۴۱۶)، امام غائب یا قائم (ابن ابی زینب، الغیبة، ۲۶۵)، حدیث ابوالخطاب (صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۹۴)، سبّ امام علی علیه السلام‌ توسط مخالفان (کلینی، کافی، ج۷، ص۲۶۹)، احادیث عامه (صفار، بصائر الدرجات، ج۱، ص۳۶۳)، و مسائل بسیاری دربارۀ فقه و احکام و آداب می‌پرسد. (محمد نبها، مسند هشام بن سالم، ص۵۶- ۵۷).

  • نام منبع :
    معنا و منزلت عقل در کلام امامیه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد جعفر رضايي
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1396
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 23562
صفحه از 297
پرینت  ارسال به