در عناوین همانند یکی از چند طریق شیخ صدوق و یکی از دو طریق شیخ کلینی۱ است که این دو طریق در تمامی روایات الفتح بن یزید در کتاب الکافی تکرار شده است. اما در اسناد عیاشی واسطهای نقل نشده است، با این همه در یکی از طرق صدوق، عیاشی واقع شده است. با این حساب میتوان طرق مرحوم کلینی، شیخ صدوق و مسعودی را طرق اتصال به اثر الفتح بن یزید دانست.
از خصوصیات بارز درباره روایات وی نحوه گزارش روایات است. برای نمونه اگرچه متن روایت مسعودی در متن روایی شیخ صدوق نیز ذکر شده است، اما بخش زیادی از روایات مشترک مرحوم کلینی و روایات شیخ صدوق دچار تفاوتاند؛ یعنی متونی که مرحوم کلینی نقل کرده، کوتاهتر از متون نقل شده توسط صدوق هستند و دچار تقطیع شدهاند.
روایات
۱. محمّد بن الحَسَن، عن عَبدِ الله بن الحَسَن العلوي و علي بن إبراهيم عن المختار بن محمّد بن المختار الهمداني، جميعاً عن الفتح بن يزيد، عن أبي الحَسَن علیه السلام، قالَ: «سَألتُهُ عن أدنى المَعرِفَةِ، فَقالَ: الإقرارُ بأنّه لا إله غَيرُهُ و لا شِبهَ لَهُ و لا نَظيرَ، و أنَّهُ قَديمٌ مُثبَتٌ مَوجودٌ غَيرُ فَقيدٍ، و أنَّهُ لَيسَ كَمِثلِهِ. شَيءٌ».۲
رواه الصدوق في التوحيد (ص۲۸۳، ح۱) و عيون أخبار الرضا علیه السلام (ج۱، ص۱۳۳، ح۲۹): حدّثنا محمّد بن علي ماجيلويه رحمه الله، قالَ: حدّثنا علي بن إبراهيم بن هاشم، مثله.
۲. حدّثنا علي بن أحمد بن محمّد بن عمران الدقّاق رحمه الله، قالَ: حدّثنا محمّد بن أبي عَبدِالله الكوفي، قالَ: حدّثنا محمّد بن إسماعيل البرمكي، قالَ: حدّثنا الحسين بن الحَسَن بن بردة، قالَ: حدّثني العبّاس بن عمرو الفُقَيمي، عن أبي القاسم إبراهيم بن