ـ و نیز کاربرد واژه «سألت» در آن، به هر دو کتاب مبوب و المسائل مرتبط دانست. هر چند که کاربرد همین واژه میتواند موجب تمیز دادن روایات المسائل از کتاب مبوب باشد، اما شیخ طوسی برای وی دو ترجمه در ذیل سعد بن سعد الأشعری و سعد بن الأحوص الأشعری، به همراه طریق به کتاب وی ـ بدون عنوان مشخص کتاب ـ ارائه کرده که احتمالاً هر یک برگرفته از مصادر فهرستیِ جداگانه شیخ بوده است. از میان این دو طریق، طریق دومِ شیخ برخلاف طریق نخست آن، نمونههای روایی دارد. علاوه بر آن، با طریق نجاشی به کتاب غیر مبوب و المسائل همخوانی بیشتری دارد.۱
گفتنی است که طریق شیخ به سعد بن سعد و زکریا بن آدم و ادریس بن عبداللّٰه بهواسطه محمّد بن حسن ابیخالد سنبوله میباشد.۲ بر اساس تحلیل فهرستی محتمل است این طریقها همسان با اجازات۳ / کتاب فهرستیِ نسبت داده شده به أحمد بن ابیعبداللّٰه البرقی باشد که فقط در فهرست شیخ طوسی گزارش آن آمده است. بنابراین، تعبیر «کتاب» ممکن است مسبوق به اطلاعات فهرستی کتاب برقی باشد.
همچنین در اسناد روایاتی از کتاب بصائر الدرجات، روایات سعد از امام رضا علیه السلام وجود دارد که همگی با واسطههایی که غالباً صاحبان آثار از امام رضا علیه السلام هستند ـ نقل
1.. طریق نجاشی و طریق شیخ به کتب وی به شرح ذیل است؛
كتابه المبوّب روایة عبّاد بن سلیمان: أخبرناه علی بن أحمد بن محمّد بن طاهر، قال: حدّثنا محمّد بن الحسن بن الولید، قال: حدّثنا الحسن بن متیل عن عبّاد بن سلیمان، عن سعد به. الكتاب غیر المبوّب روایة محمّد بن خالد البرقی، أخبرنا الحسین و غیره، عن ابن حمزة عن ابن بطّة، عن الصفّار، عن أحمد بن محمّد، عن محمّد بن خالد، عنه. مسائله للرضا علیه السلام: أخبرنا الحسین بن عبید اللّٰه، عن أحمد بن جعفر، عن أحمد بن إدریس، عن أحمد بن محمّد بن عیسى، عن محمّد بن خالد البرقی عنه (رجال النجاشی، ص ۱۷۹). أخبرنا به عدّة من أصحابنا، عن أبی المفضّل، عن ابن بطّة، عن أحمد بن أبی عبد اللّٰه، عن محمّد بن الحسن بن أبی خالد سنبولة، عنه (الفهرست، ص۲۱۶). رویناه بالإسناد الأول عن ابن بطّة، عن أحمد بن محمّد بن عیسى، عن البرقی، عن سعد (همان، ص ۲۱۷).
2.. همان، به ترتیب: ص ۲۱۶، ر ۳۱۷، و ص ۲۰۶، ر ۳۰۸ و ص ۸۹، ر ۳۰۸.
3.. برای نمونههایی از این اجازات رجوع شود به همان، ص ۸۹، ص ۲۰۷ وص ۲۱۶.