کتابی گفته میشود که در آن اغلاط فراوان وجود دارد.۱ در نتیجه برخی از عالمان رجال مانند شیخ طوسی۲ و ابن داود۳ قائلاند که این عبارت منافاتی با وثاقت راوی ندارد. هرچند برخی دیگر مانند علامه حلی با ملاحظه این واژه در پذیرش روایات احمد بن عمر توقف کردهاند.۴
نجاشی برای احمد بن عمر از اثری با عنوان «المسائل» یاد کرده۵ که با مجموعه روایات فراوان وی از امام رضا علیه السلام که غالبا با واژه «سَألْته» همراه است سازگاری دارد. اما شیخ طوسی برای وی از نگاشتهای با عنوان «کتاب» یاد کرده است۶ و در فهرست خود دو طریق۷ را به وی نقل میکند که با طریق نجاشی۸ به احمد بن عمر همخوان نیستند. شیخ طوسی در رجال به روایت مستقیم محمد بن عیسی الیقطینی از احمد بن عمر اشاره میکند،۹ در حالیکه محمد بن عیسی بن عبید در طریق نجاشی با یک واسطه از احمد بن عمر روایت نقل کرده است.۱۰ با این حال مسعودی روایتی را از حمیری به نقل از محمد بن عیسی از احمد بن عمر نقل میکند که با طریق شیخ
1.. در معنای این اصطلاح اقوال گوناگونی مطرح است، از جمله: برگرفته شدن از کتابی مشتمل بر اغلاط یا تصحیف شده و یا با عربی غیر صریح و یا مذموم بودن قبیلۀ مصنف. (عدة الرجال، ج۱، ص۱۶۵؛ مناهج الأخيار في شرح الاستبصار، ص۳۱۹؛ شعب المقال في درجات الرجال، ص ۱۶۱؛ الرسائل الرجالية، ج ۴ ، ص ۱۲۰؛ أعیان الشیعه، ج۳، ص۵۵؛ الذريعة، ج۲ ، ص ۱۳۹).
2.. عدة الرجال، ج۱، ص۱۶۵.
3.. رجال ابن داود، ص۳۵.
4.. خلاصة الأقوال، ص۱۴.
5.. رجال النجاشی، ص۹۹
6.. الفهرست، ص۸۲
7.. أخبرنا به ابن أبي جيد عن محمّد بن الحسن بن الوليد عن محمّد بن أبي القاسم عن محمّد بن علي الكوفي عن أحمد بن عمر (و رواه أيضاً ابن الوليد عن سعد و الحميري عن أحمد بن أبي عبد اللّٰه عن محمّد بن علي الكوفي عن أحمد بن عمر) (همان).
8.. أخبرنا محمّد بن علي قال: حدّثنا أحمد بن محمّد بن يحيى، قال: حدّثنا عبد اللّٰه بن جعفر، قال: حدّثنا محمّد بن عيسى بن عبيد، قال: حدّثنا عبد اللّٰه بن محمّد عن أحمد بن عمر (رجال النجاشی، ص۹۹).
9.. رجال الطوسی، ص۴۱۲، رقم۵۹۷۰.
10.. همان، ص۹۹، رقم۲۴۸.