الجزایر و تلاشهای تبشیری او۱ اشاره کرد.
اسپانیا و سیسیل نقش مهمی در شکلگیری استشراق تبشیری داشتند؛ اما سیاست ظالمانه اسپانیا علیه مسلمانان، برپایی دادگاههای تفتیش و سوزاندن بیشتر آثار عربی اسلامی در اسپانیا سبب افول استشراق تبشیری در اسپانیا شد. فرانسه با تلاشهای مبشر و مستشرق فرانسوی مشهور، گیوم پاستل،۲ گوی سبقت را در استشراق تبشیری از دیگران ربود. این زبانشناس زبانهای ترکی، عربی، عبری و حبشی را فرا گرفته بود و در سال ۱۵۳۹میلادی کتاب مشهور نحو عربی را نوشت. به نظر وی، کسی که بر زبان عربی مسلط باشد میتواند سینه دشمنان مسیحیت را با شمشیر کتابهای مقدس بشکافد و عقاید دشمنان را با استفاده از باورهای خود آنان نابود کند.۳ بنابراین، وی به دو علت دینی کتاب نحو عربی را نوشت: ۱. تبشیر به مسیحیت؛ ۲. از بین بردن براهین و حجتهای مسلمانان با براهین مشابه دیگر. مهمترین خدمتی که پاستل به استشراق دینی انجام داد، جمعآوری مخطوطات نفیس و کتابهای عربی و شرقی بود؛ از آن جمله میتوان تاریخ ابیالفداء، نوشتههای یوحنای دمشقی و ترجمه سریانی عهد جدید را نام برد.۴
بعد از پایان جنگهای صلیبی، تبشیریان جای نظامیان را گرفتند و استشراق را برای تحقق اهداف خود به کار بستند. در ریشهیابی استشراق دینی کشف ارتباط نزدیک دو مفهوم استشراق و تبشیر بسیار اهمیت دارد؛ هر کدام چه هدفی را دنبال میکند و چه وسایلی را به خدمت میگیرد؟
استشراق، با توجه به مراحلی که از سر گذرانده، اهداف متعدد و متنوعی داشته است. استشراق در مرحله دینی به خدمت تبشیر درآمد و همسو با آن در راه گسترش