33
نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی

الجزایر و تلاش‌های تبشیری او۱ اشاره کرد.

اسپانیا و سیسیل نقش مهمی در شکل‌گیری استشراق تبشیری داشتند؛ اما سیاست ظالمانه اسپانیا علیه مسلمانان، برپایی دادگاه‌های تفتیش و سوزاندن بیشتر آثار عربی اسلامی در اسپانیا سبب افول استشراق تبشیری در اسپانیا شد. فرانسه با تلاش‌های مبشر و مستشرق فرانسوی مشهور، گیوم پاستل،۲ گوی سبقت را در استشراق تبشیری از دیگران ربود. این زبان‌شناس زبان‌های ترکی، عربی، عبری و حبشی را فرا گرفته بود و در سال ۱۵۳۹میلادی کتاب مشهور نحو عربی را نوشت. به نظر وی، کسی که بر زبان عربی مسلط باشد می‌تواند سینه دشمنان مسیحیت را با شمشیر کتاب‌های مقدس بشکافد و عقاید دشمنان را با استفاده از باورهای خود آنان نابود کند.۳ بنابراین، وی به دو علت دینی کتاب نحو عربی را نوشت: ۱. تبشیر به مسیحیت؛ ۲. از بین بردن براهین و حجت‌های مسلمانان با براهین مشابه دیگر. مهم‌ترین خدمتی که پاستل به استشراق دینی انجام داد، جمع‌آوری مخطوطات نفیس و کتاب‌های عربی و شرقی بود؛ از آن جمله می‌توان تاریخ ابی‌الفداء، نوشته‌های یوحنای دمشقی و ترجمه سریانی عهد جدید را نام برد.۴

بعد از پایان جنگ‌های صلیبی، تبشیریان جای نظامیان را گرفتند و استشراق را برای تحقق اهداف خود به کار بستند. در ریشه‌یابی استشراق دینی کشف ارتباط نزدیک دو مفهوم استشراق و تبشیر بسیار اهمیت دارد؛ هر کدام چه هدفی را دنبال می‌کند و چه وسایلی را به خدمت می‌گیرد؟

استشراق، با توجه به مراحلی که از سر گذرانده، اهداف متعدد و متنوعی داشته است. استشراق در مرحله دینی به خدمت تبشیر درآمد و هم‌سو با آن در راه گسترش

1.. الشیال، التاریخ الاسلامی و اثره فی الفکر الاوروبی فی عصر النهضة ، ص۸۴.

2.. Guillaume Postel

3.. عبدالرحمن بدوی، موسوعة المستشرقین، ص۸۶.

4.. نجیب العقیقی، المستشرقون، ج۱، ص۱۷۲.


نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی
32

زبان عربی و عبری تدریس می‌شد. با بالا گرفتن حملات مسیحیان به مسلمانان در اسپانیا و به آتش کشیدن و از بین بردن آثار اسلامی، گروهی آثار عربی را گردآوری و ترجمه كردند و نسخه‌ای از آثار خود را به دانشگاه پاریس فرستادند.۱

بارزترین شخصی که از مدرسه تحقیقات شرقی در طلیطه خارج شد ریموند مارتینی۲ بود. گفته شده است که در آن زمان کسی در اروپا نبود که در شناخت زبان عربی و مؤلفان عرب با او هم‌دوشی کند. او عربی، عبری، کلدانی و یونانی را به خوبی می‌شناخت، در قرآن متبحر بود و صحیح مسلم و بخاری را حفظ کرده بود. وی کتاب خنجر ایمان را نوشت و در آن اسلام و یهودیت را رد کرد. او در این کتاب از براهین علمای مسلمان، به‌ویژه غزالی، بهره برد.۳

یکی از برون‌دادهای دانشگاه‌های اروپایی راهبانی تعلیم‌دیده بودند که تبشیر را اساس دانسته‌ها و آموخته‌های خود قرار داده بودند. این راهبان در جای‌جای عالم اسلامی حاضر می‌شدند و تلاش می‌کردند که مسیحیت را رواج دهند و مسلمانان را از دین خود بازگردانند؛ اما توفیق کمی می‌یافتند. نکته جالب توجه در این مسئله تسامح مسلمانان با مبشران مسیحی و باز گذاشتن عرصه برای تبشیر و بیان عقایدشان بود؛ برای نمونه، می‌توان به سفر تبشیری قدیس فرانسیس،۴ راهب متعصب مؤسس گروه راهبان فرانسیسکان، به مصر۵ و نیز سفر ریمون لیول۶ به

1.. محمد عبدالفتاح علیان، أضواء علی الاستشراق، ص۱۳۰.

2.. Reymond Martini

3.. این كتاب شیوع پیدا كرد و سال‌های زیادی نمونه كامل بحث‌های دینی بین فقهای مسلمان و مسیحی بود (نجیب العقیقی، المستشرقون، ج۱، ص۱۳۰).

4.. Francis of Assisig

5.. نک: محمد مصطفی زیادة، حمله لویس التاسع علی مصر، به نقل از الشیال، التاریخ الاسلامی و اثره فی الفکر الاوروبی فی عصر النهضة، ص۸۴؛ محمد فرید وجدی، دایرة معارف القرن العشرین، ج۲، ص۲۰۶.

6.. Raymon Lull

  • نام منبع :
    نقدی بر گفتمان شر ق‌شناسی
    سایر پدیدآورندگان :
    جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1397
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1767
صفحه از 143
پرینت  ارسال به