81
بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه

فصل سوم : شيوه شناسى «رجال النجاشى»

مهم ترين بخش در بازشناسى كتاب هاى رجالى ، شناخت شيوه تأليف آنها و در نتيجه شناخت شيوه بازيافت اطّلاعات از آنهاست .
در اين فصل بر آنيم كه شيوه نجاشى در تأليف كتاب رجال النجاشى را بازشناسى كرده ، محدوده اطّلاعات فراهم آمده در آن را مشخّص نماييم .
اين مقصود ، در دو گفتار ، سامان مى يابد .

گفتار اوّل : روش شرح حال نگارى (ترجمه) در «رجال النجاشى»

روش عملى نجاشى رحمه الله در كتابش را مى توان از زواياى : ملاك انتخاب عناوين ، چگونگى اطّلاع رسانى ، ميزان اعتنا به آراى ديگران ، و مقدار نقل از ديگران ، بررسى نمود .

مبحث اوّل . ملاك نجاشى در انتخاب عناوين

افرادى كه نجاشى رحمه الله نام آنان را براى گنجاندن در رجال النجاشى برگزيده است ، داراى خصوصيّاتى هستند كه وى بر اساس آن خصوصيّات ، به ترجمه آنان پرداخته است .
براى بازيابى اين خصوصيّات ، لازم است تا بار ديگر انگيزه نگارش رجال النجاشى را از نظر بگذرانيم . چنان كه پيش تر گذشت ، به دنبال ادّعاى مخالفان كه : شيعه سابقه
علمى ، عالمان برجسته و نيز تصنيف كتاب ندارد ، نجاشى رحمه الله در مقام پاسخگويى ، كتابى نوشت و موضوع آن را گردآورى نام مصنّفان شيعه و بر شمردن تصنيفاتى قرار داد كه براى شيعه تأليف شده بودند تا بدين طريق ، سابقه مذهب شيعه را آشكار سازد .
نجاشى رحمه الله در ابتداى جزء دوم كتاب خود ـ و در برخى نسخه ها در عنوان جزء اوّل كتاب ـ تصريح كرده است كه در كتاب فهرست أسماء مصنّفى الشيعة ، درباره مصنّفان شيعه ، هر آنچه را از مدح يا ذم گفته شده ، آورده است .
از سوى ديگر ، در روزگار نجاشى ، كتاب هايى وجود داشتند كه بر اساس اصول شيعه و يا براى شيعه نگاشته شده بودند و سندشان به معصومان عليهم السلام مى رسيد ، ولى مؤلّفان آنها كسانى بودند كه امامى مذهب نبوده ، به برخى مذاهب ديگر (همچون : اهل سنّت ، زيديّه ، فَطَحيّه و واقفيّه) گرايش داشتند و يا كسانى (همچون : غاليان و اهل بدعت) بودند كه على رغم داشتن مذهب امامى ، به سبب عقايد خاصّشان ، از گروه اماميّه تمايز داشتند .
اين ، در حالى است كه اصحاب ، به برخى از اين كتاب ها اعتماد كرده بودند و از همين روست كه نجاشى رحمه الله در كتابش از آنها نام برده و در شرح حال مؤلّفان آنها به انحراف مذهبى آنان تصريح كرده است .
نجاشى رحمه الله در مقدّمه كتاب خود ، خصوصيّت افراد برگزيده شده براى كتابش را «مصنّف شيعه بودن» معرّفى كرده است ۱ كه مراد وى از شيعه ، معناى عامّ آن (اماميّه و مذاهب فاسدى كه از شعبه هاى مذهب اماميّه به شمار مى روند) بوده است . البتّه وى در ضمن كتابش در مقام شرح حال نگارى بعضى از اشخاص ، به ضابطه اى اشاره مى كند كه در عمل نيز به آن ، عنايت داشته است .
از جمله مؤلّفان غير شيعه اى كه نامشان در رجال النجاشى آمده است ، افراد زيرند :
۱ . خالد بن طُهْمان .
نجاشى رحمه الله در شرح حال وى تصريح نموده كه وى عامّى بوده ؛ ليكن نسخه احاديثى داشته كه از ابو جعفر عليه السلام روايت مى كرده است . ۲
۲ . اسحاق بن بشر .
نجاشى رحمه الله در شرح حال وى تصريح نموده كه وى عامّى بوده و رجاليان ، وى را در ميان اصحاب امام صادق عليه السلام برشمرده اند . ۳
۳ . يحيى بن سعيد قطّان .
نجاشى رحمه الله در شرح حال وى تصريح نموده كه وى از عامّه بوده و نسخه اى را از امام صادق عليه السلام روايت كرده است . ۴
همچنين ، نجاشى رحمه الله مؤلّفانى را كه عامّى نبوده و از مذاهب شيعه غير امامى تبعيّت مى كرده اند ، در كتابش عنوان كرده و به فساد مذهب آنان تصريح نموده است ، از جمله به :
محمّد بن عبد الملك بن محمّد تبّان ، كه در شرح حال او مى گويد :
كان معتزليّا ، ثمّ أظهر الانتقال، و لم يكن ساكنا و قد ضمنّا أن نذكر كلّ مصنّف ينتهى إلى هذه الطائفة. ۵
در اين عبارت ، نجاشى رحمه الله او را معتزلى مذهبى معرّفى كرده كه ابتدا به مذهب حق گرويد ، ليكن بر يك مذهب استقرار نداشت . نيز ذكر نام وى را چنين توجيه مى كند كه : ما متعهّد شده ايم تا هر مؤلّفى را كه به شيعه منسوب است ، ذكر نماييم .
يا مفضّل بن عمر جعفى ، كه نجاشى رحمه الله وى را فاسدمذهب و خطّابى معرّفى كرده ، ليكن ذكر نام او را به جهت شرطى دانسته كه پيش تر گذاشته بوده است . ۶
و ... .
آنچه لازم به ذكر است ، اين كه : نجاشى رحمه الله علاوه بر نام مؤلّفان و مصنّفان ، نام راويان نسخه ها را نيز در فهرست خود ، ترجمه (شرح حال نگارى) كرده است . در اين جا بايد ديد كه : مراد دقيق از «نسخه» چيست؟
شيخ آقابزرگ تهرانى در الذريعة در تبيين معناى نسخه مى گويد :
نسخه، عنوان عامّ برخى رساله هاى كوچك از مؤلَّفات قرن هاى نخستين است كه مسائل و احكام دينى را در بر دارند و از مصادر شريعت شمرده مى شوند.
نسخه ، همچون اصول اربعمئة است كه راوى ، آن را از مصنّفش ، با واسطه يا بى واسطه ، نقل مى كند و از آن به «نسخه فلانى از فلانى» تعبير مى شود ... . ۷
وى در احتمالى ديگر مى گويد :
شايد «نسخه»، نام كتابى است كه احكام تأسيسى اى را در بر دارد كه امام عليه السلام آنها را وضع ، و بر راوى املا نموده است ، كه اين ، در برابر «اصل» به كار برده مى شود و آن ، كتابى است كه احكام امضايى اى را در بر دارد كه راوى ، آنها را نقل كرده و سپس خود ، كتاب را بر امام عليه السلام عرضه نموده و تأييد آن را از او گرفته است. ۸
از تتبّع در مواردى كه نسخه اى به يك راوى نسبت داده شده ، چنين ظاهر مى شود كه احتمال اوّل ، قوى تر است ؛ زيرا در تمام موارد مذكور ، نسخه به نام امام معصوم ، نسبت داده شده ، كه اين ، شاهد آن است كه نسخه ها همچون اصل ها حاوى كلمات ائمّه عليهم السلام بوده و اين اشخاص ، راويان آنها محسوب مى شده اند .
در رجال النجاشى ، نام راويان نسخه ها ، عناوين بسيارى را تشكيل داده اند . ۹
با اين همه ، در كتاب رجال النجاشى موجود، شرح حال اشخاصى نيز وجود دارد كه تأليف يا نسخه اى براى آنها ذكر نشده و تنها معرّفى مختصرى گرديده اند . شمار اين گروه به سى و نه نفر مى رسد ، كه عبارت اند از :
۱ . احمد بن بكر بن جناح ۱۰
۲ . احمد بن محمّد ابو بشر سراج ۱۱
۳ . اسحاق بن عبد اللّه اشعرى ۱۲
۴ . اسماعيل بن ابى زياد سلمى ۱۳
۵ . اسماعيل بن زيد طحّان ۱۴
۶ . اسماعيل بن عمر ۱۵
۷ . اسماعيل قصير ۱۶
۸ . ثُبَيت ۱۷
۹ . ثوير بن ابى فاخته ۱۸
۱۰ . جعفر بن مازن ۱۹
۱۱ . جعفر بن محمّد سنجارى ۲۰
۱۲ . حسن بن عطيّه ۲۱
۱۳ . حسن بن قدامه ۲۲
۱۴ . حسن بن عمر بن سلمان ۲۳
۱۵ . خالد بن سَدير ۲۴
۱۶ . خالد بن نجيح جوّان ۲۵
۱۷ . داوود بن قاسم ۲۶
۱۸ . سعيد بن خَيْثم ۲۷
۱۹ . سليمان بن سفيان ۲۸
۲۰ . صَعْصَعة بن صوحان ۲۹
۲۱ . عبد اللّه بن قاسم حارثى ۳۰
۲۲ . عبدوس بن ابراهيم ۳۱
۲۳ . عمرو بن شمر ۳۲
۲۴ . عمرو بن عبيد ازرق ۳۳
۲۵ . عمران بن حمران ۳۴
۲۶ . عمران بن شفا ۳۵
۲۷ . عمران بن ميثم ۳۶
۲۸ . كثير بن كلثم ۳۷
۲۹ . متوكّل بن عمير ۳۸
۳۰ . محمّد بن خالد اَصم ۳۹
۳۱ . محمّد بن زيد رزامى ۴۰
۳۲ . محمّد بن صامت ۴۱
۳۳ . محمّد بن عبيد اللّه بن ابى رافع ۴۲
۳۴ . مصعب بن سلاّم ۴۳
۳۵ . موسى بن حمّاد ۴۴
۳۶ . نجيع بن قُباء ۴۵
۳۷ . ابو طالب بصرى ۴۶
۳۸ . ابو عيينه ۴۷
۳۹ . ابو ولاّد حنّاط ۴۸

1. رجال النجاشى ، ص ۲۱۱ .

2. رجال النجاشى ، ص ۱۵۱ (ش ۳۹۷) .

3. رجال النجاشى ، ص ۷۲ (ش ۱۷۱) .

4. رجال النجاشى ، ص ۴۴۳ (ش ۱۱۹۶) .

5. رجال النجاشى ، ص ۴۰۳ (ش ۱۰۶۹) .

6. رجال النجاشى ، ص ۴۱۶ (ش ۱۱۱۲) .

7. الذريعة ، ج ۲۴ ، ص ۱۴۷ .

8. الذريعة ، ج ۲۴ ، ص ۱۴۸ .

9. رجال النجاشى ، ص ۹ (ش ۶) و ص ۲۳ (ش ۳۴) و ص ۴۷ (ش ۹۵) و ص ۵۱ (ش ۱۱۲) و ص ۱۰۱ (ش ۲۵۲) و ص ۱۱۶ (ش ۲۹۸) و ص۱۵۱ (ش ۳۹۶) و ص ۱۸۰ (ش ۴۷۵) و ص ۱۹۰ (ش ۵۰۶) و ص۲۲۴ (ش ۵۸۶ و ۵۸۷) و ص ۲۲۷ (ش ۵۹۹) و ص ۲۲۸ (ش ۶۰۳) و ص ۲۲۹ (ش ۶۰۶) و ص ۲۵۷ (ش ۶۷۶) و ص ۲۷۲ (ش ۷۱۴) و ص ۲۷۸ (ش ۷۳۱) و ص ۲۸۶ (ش ۷۶۲) و ص ۲۸۸ (ش ۷۶۹) و ص ۳۰۴ (ش ۸۳۱) و ص ۳۱۰ (ش ۸۴۷) و ص ۳۵۵ (ش ۹۵۰ و ۹۵۱) و ص ۳۵۸ (ش ۹۶۲) و ص ۳۶۶ (ش ۹۹۲) و ص ۳۶۷ (ش ۹۹۳) و ص ۳۶۹ (ش ۱۰۰۱ و ۱۰۰۳) و ص ۳۷۰ (ش ۱۰۰۶) و ص ۴۱۶ (ش ۱۱۱۳) و ص ۴۲۳ (ش ۱۱۳۶) و ص ۴۳۱ (ش ۱۱۵۸) و ص ۴۴۳ (ش ۱۱۹۶) و ص ۴۶۰ (ش ۱۲۵۶) .

10. رجال النجاشى، ص ۸۹ (ش ۲۲۲) .

11. رجال النجاشى، ص ۸۹ (ش ۲۱۹) .

12. رجال النجاشى، ص ۷۳ (ش ۱۷۴) .

13. رجال النجاشى، ص ۲۷ (ش ۵۱) .

14. رجال النجاشى، ص ۲۸ (ش ۵۴) .

15. رجال النجاشى، ص ۲۸ (ش ۵۵) .

16. رجال النجاشى، ص ۳۰ (ش ۶۱) .

17. رجال النجاشى، ص ۱۱۷ (ش ۳۰۱) .

18. رجال النجاشى، ص ۱۱۸ (ش ۳۰۳) .

19. رجال النجاشى، ص ۱۲۵ (ش ۳۲۳) .

20. رجال النجاشى، ص ۱۲۵ (ش ۳۲۴) .

21. رجال النجاشى، ص ۴۶ (ش ۹۳) .

22. رجال النجاشى، ص ۴۷ (ش ۹۸) .

23. رجال النجاشى، ص ۵۶ (ش ۱۲۸) .

24. رجال النجاشى، ص ۱۵۰ (ش ۳۹۰) .

25. رجال النجاشى، ص ۱۵۰ (ش ۳۹۱) .

26. رجال النجاشى، ص ۱۵۶ (ش ۴۱۱) .

27. رجال النجاشى، ص ۱۸۰ (ش ۴۷۴) .

28. رجال النجاشى، ص ۱۸۳ (ش ۴۸۵) .

29. رجال النجاشى، ص ۲۰۳ (ش ۵۴۲) .

30. رجال النجاشى، ص ۲۲۶ (ش ۵۹۳) .

31. رجال النجاشى، ص ۳۰۲ (ش ۸۲۳) .

32. رجال النجاشى، ص ۲۸۷ (ش ۷۶۵) .

33. رجال النجاشى، ص ۲۸۸ (ش ۷۶۸) .

34. رجال النجاشى، ص ۲۹۲ (ش ۷۸۶) .

35. رجال النجاشى، ص ۲۹۲ (ش ۷۸۷) .

36. رجال النجاشى، ص ۲۹۲ (ش ۷۸۵) .

37. رجال النجاشى، ص ۳۱۹ (ش ۸۷۲) .

38. رجال النجاشى، ص ۴۲۶ (ش ۱۱۴۴) .

39. رجال النجاشى، ص ۳۶۴ (ش ۹۸۲) .

40. رجال النجاشى، ص ۳۶۸ (ش ۱۰۰۰) .

41. رجال النجاشى، ص ۳۶۴ (ش ۹۸۰) .

42. رجال النجاشى، ص ۳۵۳ (ش ۹۴۵) .

43. رجال النجاشى، ص ۴۲۰ (ش ۱۱۲۳) .

44. رجال النجاشى، ص ۴۱۰ (ش ۱۰۹۲) .

45. رجال النجاشى، ص ۴۲۹ (ش ۱۱۵۱) .

46. رجال النجاشى، ص ۴۵۷ (ش ۱۲۴۱) .

47. رجال النجاشى، ص ۴۶۰ (ش ۱۲۵۹) .

48. رجال النجاشى، ص ۴۶۱ (ش ۱۲۶۱) .


بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
80
  • نام منبع :
    بازشناسي منابع اصلي رجال شيعه
    سایر پدیدآورندگان :
    محمدکاظم رحمان‌ستایش و محمدرضا جدیدی نژاد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 7689
صفحه از 569
پرینت  ارسال به