1. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۶۹ (ش ۱۰۳) .
2. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۸۲ (ش ۱۴۴) .
3. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۱۲۸ (ش ۲۵۲) .
4. در اختيار معرفة الرجال ، شرح حالى براى وى نيامده است ؛ ليكن كشّى رحمه اللهاز وى روايت كرده است (يعنى او از مشايخ كشّى است) . وى در اختيار معرفة الرجال ، از احمد بن ادريس قمى و سعد بن عبد اللّه قمى روايت كرده است و روايتى وجود ندارد كه در آن ، وى از على بن حسن بن فضاله روايت كرده باشد .
5. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۱۵۳ (ش ۳۰۹) .
6. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۰۷ (ش ۱۰۳۶) .
7. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۰۷ (ش ۱۰۳۷) .
8. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۱۲ (ش ۱۰۵۲) .
9. در اختيار معرفة الرجال (ص ۳۴۷ ، ش ۶۴۵) ، شرح حال وى با عنوان : «أُديم بن الحرّ أبو الحرّ الحذّاء» آمده است .
10. در اختيار معرفة الرجال (ص ۳۴۷ ، ش ۶۴۵) ، شرح حال وى با عنوان : «أُديم بن الحرّ أبو الحرّ الحذّاء» آمده است .
11. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۱۲ (ش ۱۰۵۵) .
12. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۲۱ (ش ۱۰۷۷) .
13. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۵۶ (ش ۱۰۴۴) .
14. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۶۲ (ش ۱۰۶۴) .
15. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۶۲ (ش ۱۱۶۵) .
16. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۷۶ (ش ۱۱۹۰) .
17. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۸۵ (ش ۱۲۱۲) .
18. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۵۹۱ (ش ۱۲۲۲) .
19. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۶۲۰ (ش ۱۲۷۷) .
20. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۶۸۱ (ش ۱۳۸۶) .
21. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۷۳۷ (ش ۱۴۷۷) .
22. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۳۰ (ش ۱۵۹۴) .
23. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۳۹ (ش ۱۶۱۱) .
24. در كتاب رجال شيخ طوسى ، «بشر بن أبى عقبة المدائنىّ» آمده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۱۲۶ ، ش ۱۲۷۸ و ص ۱۶۹ ، ش ۱۹۶۴) .
25. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۴۶ (ش ۱۶۳۱) .
26. در كتاب رجال شيخ طوسى ، «بشر بن مسلمة» يك بار در باب اصحاب امام صادق عليه السلام و بار ديگر در باب اصحاب امام كاظم عليه السلام آمده است و مراد مرحوم شيخ نيز قطعا اتّحاد بوده است ، نه تغاير ، چنان كه ابن حجر توهّم كرده است (ر.ك: رجال الطوسى، ص ۱۶۸ ، ش ۱۹۵۳ و ص ۳۳۳ ، ش ۴۹۵۷) .
27. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۵ (ش ۱۶۴۷) .
28. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۷۰ (ش ۱۶۷۸) .
29. در اختيار معرفة الرجال (ص ۳۶۹ ، ش ۶۸۹) ، شرح حال وى موجود است .
30. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۷۰ (ش ۱۶۷۹) .
31. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۷۷ (ش ۱۶۹۵) .
32. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۹۰ (ش ۱۷۲۸) .
33. شيخ طوسى نيز وى را در باب اصحاب امام باقر عليه السلام ذكر كرده است (ر.ك : رجال الطوسى ، ص ۱۲۷ ، ش ۱۲۹۰) .
34. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۹۹ (ش ۱۷۴۷) .
35. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۹۹ (ش ۱۷۴۸) . عنوان : «بكر بن كردم» قطعا تصحيف شده «بكّار بن كَردُم» است كه در سه شماره پيش گذشت . اين اشتباه به وسيله ابن حجر اتّفاق افتاده است .
36. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۰۶ (ش ۱۷۶۳) .
37. در اختيار معرفة الرجال ، (ص ۱۶۱، ش ۲۷۰)، شرح حال وى موجود است .
38. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۰۷ (ش ۱۷۶۶) .
39. در اختيار معرفة الرجال (ص ۴۱۲، ش ۷۷۶) ، شرح حال وى موجود است .
40. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۳۰ (ش ۱۸۱۹) .
41. نام وى در اختيار معرفة الرجال نيامده است.
42. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۳۱ (ش ۱۸۲۱) .
43. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۳۶ (ش ۱۸۳۳) .
44. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۳۶ (ش ۱۸۳۲) .
45. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۴۳ (ش ۱۸۵۷) .
46. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۴۳ (ش ۱۸۵۸) .
47. در اختيار معرفة الرجال (ص ۴۱۲ ، ش ۷۷۶) ، شرح حال وى موجود است .
48. جمله : «و صنّف مختلف الرواية عن جعفر» ، در رجال النجاشى نيامده است ؛ بلكه به جاى آن ، جمله : «له كتاب ، تختلف الرواية عنه ، قد رواه جماعة من الناس» وجود دارد (ر . ك : رجال النجاشى ، ص ۱۱۸ ، ش ۳۰۲) .
49. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۴۶ (ش ۱۸۶۷) .
50. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۵۰ (ش ۱۸۸۰) .
51. در اختيار معرفة الرجال (ص ۳۳۵ ، ش ۶۱۳) ، شرح حال وى با عنوان : «جابر المكفوف» آمده است .
52. در كتاب رجال شيخ طوسى نيز در باب اصحاب امام صادق عليه السلام نام وى با عنوان : «جابر المكفوف الكوفىّ» آمده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۱۷۶ ، ش ۲۰۹۴) .
53. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۵۳ (ش ۱۸۸۵) .
54. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۵۴ (ش ۱۸۸۹) .
55. كشّى رحمه الله از وى بسيار زياد روايت كرده است ؛ امّا در اختيار معرفة الرجال ، مدح مذكور و يا شرح حالى ديگر درباره وى وجود ندارد . به عبارت ديگر ، نام وى ، تنها در ابتداى سند بسيارى از روايات آمده است .
56. نقل جمله مذكور از نجاشى ، از اشتباهات ابن حجر است ؛ زيرا ميان نجاشى و جبريل بن احمد ، فاصله بسيار (دو واسطه) وجود دارد . البتّه چنين جمله اى و بلكه نام جبريل بن احمد ، اصلاً در رجال النجاشى وجود ندارد .
57. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۶۷ (ش ۱۹۱۵) .
58. در كتاب رجال شيخ طوسى ، به جاى «العثمانىّ» ، «الغمشائىّ» آمده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۱۷۸ ، ش ۲۱۲۰) .
59. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۸۲ (ش ۱۹۲۹) .
60. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۸۲ (ش ۱۹۵۴) .
61. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۱۹۴ (ش ۱۹۸۴) .
62. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۲۹ (ش ۲۰۹۱) .
63. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۳۲ (ش ۲۰۹۷) .
64. در كتاب رجال شيخ طوسى ، وى از اصحاب امام على و امام حسن عليهماالسلام نيز شمرده شده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۵۹ ، ش ۵۰۰ و ص ۹۳ ، ش ۹۲۲) .
65. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۳۶ (ش ۲۰۱۸) .
66. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۳۷ (ش ۲۱۰۹) .
67. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۳۹ (ش ۲۱۱۲) .
68. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۵۰ (ش ۲۱۴۳) .
69. شيخ طوسى در كتاب رجالش ، وى را با عنوان : «الجهم بن حميد الرواسىّ» آورده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۲۷۶ ، ش ۲۰۸۹ و ص ۱۷۹ ، ش ۲۱۳۹) .
70. شيخ طوسى در كتاب رجالش ، وى را با عنوان : «الجهم بن حميد الرواسىّ» آورده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۲۷۶ ، ش ۲۰۸۹ و ص ۱۷۹ ، ش ۲۱۳۹) .
71. در اختيار معرفة الرجال (ص ۱۰۶ ، ش ۱۶۹) ، نام وى آمده و در شرح حالش روايتى نيز ذكر شده است ؛ ليكن مدحى كه ابن حجر از كشّى رحمه الله نقل نموده ، در آن موجود نيست .
72. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۶۰ (ش ۲۱۷۵) .
73. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۶۱ (ش ۲۱۷۹) .
74. در رجال الطوسى، چنين عنوانى وجود ندارد .
75. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۲۹۵ (ش ۲۲۵۷) .
76. در كتاب رجال شيخ طوسى ، نام وى به صورت : «حبيب السجستانىّ» ، «حبيب بن المعلّى السجستانىّ» و «حبيب بن المعلّى» آمده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۱۱۳ ، ش ۱۱۱۷ و ص ۱۳۲ ، ش ۱۳۵۳ و ۱۳۶۴ و ص ۱۸۵ ، ش ۲۲۶۳ و ص ۱۹۴ ، ش ۲۴۳۳ ) .
77. در اختيار معرفة الرجال (ص ۳۴۷ ، ش ۶۴۶) ، نام وى با عنوان : «حبيب السجستانىّ» آمده و در شرح حالش خبرى نيز ذكر شده است ؛ امّا آنچه ابن حجر از كشّى رحمه اللهنقل نموده ، در آن موجود نيست .
78. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۳۱۵ (ش ۲۳۰۵) .
79. شيخ طوسى در كتاب رجالش ، وى را با عنوان : «حبيب بن مظاهر الأسدىّ» آورده است . در اختيار معرفة الرجال نيز نام وى «حبيب بن مظاهر الأسدىّ» ذكر شده است .
80. در اختيار معرفة الرجال ، جمله : «كان من أصحاب علىّ ، ثمّ كان من أصحاب الحسن و الحسين» وجود ندارد ؛ ولى قصّه اى كه ابن حجر به آن اشاره كرده ، وجود دارد (ر . ك : اختيار معرفة الرجال ، ص ۷۸ ، ش ۱۳۳) .
81. در اختيار معرفة الرجال ، جمله : «كان من أصحاب علىّ ، ثمّ كان من أصحاب الحسن و الحسين» وجود ندارد ؛ ولى قصّه اى كه ابن حجر به آن اشاره كرده ، وجود دارد (ر . ك : اختيار معرفة الرجال ، ص ۷۸ ، ش ۱۳۳) .
82. در اختيار معرفة الرجال (ص ۳۲۱ ، ش ۵۸۳ و ص ۳۲۳ ، ش ۵۸۷ و ص ۳۲۶ ، ش ۵۹۲ و ص ۴۰۷ ، ش ۷۶۴) ، شرح حال وى وجود دارد .
83. در رجال النجاشى (ص ۱۴۸ ، ش ۳۸۴) ، چنين آمده است : «ثقة صحيح المذهب» .
84. در رجال النجاشى (ص ۱۴۸ ، ش ۳۸۴) ، چنين آمده است : «ثقة صحيح المذهب» .
85. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۳۳۸ (ش ۲۳۶۴) .
86. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۳۴۷ (ش ۲۳۸۴) .
87. اين راوى ، در الفهرست شيخ طوسى و در رجال الطوسى ، چه با عنوان : «حسّان بن مهران الجمّال» و چه با عنوان : «حسّان بن مهران الغنوىّ» توثيق نشده است (ر . ك : الفهرست ، ص ۶۴ ، ش ۲۶۴ ؛ رجال الطوسى ، ص ۱۳۲ ، ش ۱۳۶۸ و ص ۱۹۳ ، ش ۲۴۱۰ و ۲۴۱۱) .
88. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۳۵۵ (ش ۲۴۰۵) .
89. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۳۵۶ (ش ۲۴۰۶) .
90. در اختيار معرفة الرجال (ص ۴۴۹ ، ش ۸۴۷ و ص ۵۵۳ ، ش ۱۰۴۴) ، شرح حال وى موجود است .
91. در كتاب رجال شيخ طوسى در باب اصحاب امام رضا عليه السلام ، وى به جاى «الواسطىّ» با «المدائنىّ» توصيف شده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۳۵۵ ، ش ۵۲۶۳) .
92. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۰۸ (ش ۲۶۸۶۰) .
93. در كتاب رجال شيخ طوسى، نام وى تنها در باب اصحاب امام صادق عليه السلام (دو مرتبه) آمده و نامش در باب اصحاب امام باقر عليه السلام ذكر نشده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۱۸۲ ، ش ۲۲۰۵ و ص ۱۹۶ ، ش ۲۴۵۵) . در الفهرست شيخ طوسى نيز به جاى «له كتاب النوادر» ، «له كتاب» آمده است (ر . ك : الفهرست ، ص ۵۹ ، ش ۲۲۱) .
94. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۱۱ (ش ۲۶۹۴) .
95. چنين عنوانى ، نه تنها در اختيار معرفة الرجال و رجال الطوسى ، موجود نيست ؛ بلكه اصلاً در هيچ كتاب رجالى اى وجود ندارد .
96. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۱۱ (ش ۲۶۹۵) .
97. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۱۱ (ش ۲۶۹۷) .
98. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۱۷ (ش ۲۷۰۹) .
99. در اختيار معرفة الرجال ، وى عنوان و شرح حال مستقل ندارد ؛ ولى در شرح حال پدرش زراره ، دو خبر ذكر شده كه به او نيز مربوط است : در خبر اوّل، امام عليه السلام وى را دعا كرده است و در خبر دوم ، وى به امام صادق عليه السلام گفته : «إنّ أبى يقرأ عليك السلام و يقول لك ... » (ر . ك : اختيار معرفة الرجال : ص ۱۳۹ ، ش ۲۲۱ و ص ۱۴۱ ، ش ۲۲۲) .
100. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۲۴ (ش ۲۷۲۵) .
101. در اختيار معرفة الرجال ، وى عنوان و شرح حال مستقل ندارد ؛ ولى در روايت شماره ۷۸۴ ، از او نقل شده كه : «أرسلنى محمّد بن عبد اللّه بن الحسن إلى أبى عبد اللّه عليه السلام يطلب منه راية رسول اللّه صلى الله عليه و آله العقاب ، فقال : يا جارية! هاتى» .
102. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۲۴ (ش ۲۷۲۷).
103. در اختيار معرفة الرجال (ص ۵۵۱ ، ش ۱۰۴۱) ، شرح حال وى موجود است .
104. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۲۴ (ش ۲۷۲۸) .
105. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۲۵ (ش ۲۷۳۰) .
106. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۳۲ (ش ۲۷۴۸) .
107. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۵۴۹ (ش ۲۷۷۸) .
108. در اختيار معرفة الرجال (ص ۵۸۹ ، ش ۱۱۰۲) ، وى عنوان و شرح حال مستقلّى دارد ؛ ليكن از كتاب هاى وى ، نامى برده نشده است .
109. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۶۷۹ (ش ۱۳۷۸) .
110. در كتاب رجال شيخ طوسى ، نام وى در باب اصحاب امام سجّاد و امام صادق عليهماالسلامذكر شده است (ر . ك : رجال الطوسى ، ص ۱۱۰ ، ش ۱۰۷۲ و ص ۱۶۳ ، ش ۱۸۵۶) . ظاهرا در برخى از نسخه هاى رجال الطوسى ، وى تنها در شمار اصحاب امام سجّاد عليه السلام ذكر شده است .
111. لسان الميزان ، ج ۱ ، ص ۷۳۸ (ش ۱۴۸۳) .
112. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۴۸ (ش ۱۶۳۷) .
113. لسان الميزان ، ج ۲ ، ص ۳۰۸ (ش ۲۲۹۰) .
114. لسان الميزان ، ج ۶ ، ص ۷۰۴ (ش ۸۴۱۳) .