حوزه زبان مربوط میشود و به معنای هماهنگی زبان با واقعیتهاست. امانتداری ودیعههایی را شامل میشود که افراد نزد یکدیگر میگذارند. وجود این ویژگی، موجب آرامش در جامعه و افزایش اعتماد میگردد و حقوق افراد رعایت میشود. از آنچه گذشت میتوان نتیجه گرفت که این دوازده صفت، دوازده حوزه از حوزههای مهم، اساسی و حیاتیِ زندگی انسان را پوشش میدهند و به همین جهت است که جزء مکارم قرار گرفتهاند.
بخش دیگری از روایات مکارم اخلاق، عام بوده و به انبیا اختصاص داده نشده است. این گروه، خود سه گونهاند. گونه نخست که از شیعه و سنّی نقل شده است، ده صفت دارد: صدق، الیأس، صدق اللسان، أداء الأمانة، صلة الرحم، إقراء الضیف، إطعام السائل، المكافأة، على الصنایع، التذمّم للجار، التذمّم للصاحب و رأسهن الحیاء. نگاهی مجموعی به این گروه از مکارم اخلاق نشان میدهد که بیشتر به حوزه روابط اجتماعی مربوط میشوند. این صفات، ابعاد گوناگون روابط اجتماعی مانند: مواجهه ما نسبت به اموال دیگران، انتقال خبر، امانت، خویشاوندان، مهمان، نیازمندان، نیکوکاران و همراهان را شامل میشود و تنها صفت «حیا» است که بنیادیتر و اساسیتر به نظر میرسد و الزاماً به حوزه خاصی اختصاص ندارد؛ بلکه صفتی ریشهای است که میتواند در امور اجتماعی، منشأ صفات مثبت و سازنده گردد.
روایت دوم، حدیثی است که الخصال از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نقل میکند و تنها سه صفت در این روایت بیان شده است: تعطی من حرمك، تصل من قطعك و تعفو عمن ظلمك. هر سه مورد به نوعی واکنش کریمانه به سه موقعیت بد و منفی را بیان میکنند که عبارتاند از: محروم ساختن،