کرده است. این نقل با تعبیر مکارم الأخلاق در دیگر منابع نیامده است. امّا این صفات سهگانه با تعبیرهای دیگر در منابع شیعی همچون: تحف العقول، معانی الأخبار، الأمالی صدوق، مشکاة الأنوار، روضة الواعظین، الزهد حسین بن سعید، و در منابع اهل سنّت مانند: المستدرک حاکم، سنن الکبری، معجم الکبیر و معجم الأوسط، مکارم الأخلاق ابن ابی الدنیا و الجزء ابن عمشلیق آمدهاند. پس در منابع شیعی، چهار روایت با اعتبار منبع «الف/۶»، «الف/۷»، «ب/۳»، «ب/۸» و «ج/۴» داریم که به تعبیر مکارم الأخلاق در باره آنها وارد شده است. اعتبار نقلهای اهل سنّت نیز عبارتاند از: «الف / ۷»، «الف / ۹»، «ب / ۱»، «ب / ۲» و «ب / ۴».
نکته مهم این که اوّلاً در نقلهای شیعی، گوینده سخن، گاه پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و گاه امام صادق علیه السلام است. روایتهای پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، گاه خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام و گاه خطاب به فرد نامعلوم و گاه خطاب به جمع نامعلوماند. روایتهایی که به امام صادق علیه السلام برمیگردند، چهار خصلت را برای مکارم الأخلاق برشمردهاند که یکی از آنها اضافهتر از کلام پیامبر خدا صلی الله علیه و اله است. ثانیاً در معانی الأخبار، الأمالی صدوق، روضة الواعظین و مشکاة الانوار، همان تعبیر «مکارم الأخلاق»، و در تحف العقول تعبیر «خیر أخلاق الدنیا والآخرة» و در الزهد حسین بن سعید بدون تعبیری خاص آمده است.
دسته دیگر، روایتی در معانی الأخبار است که با تعبیر مکارم الأخلاق وارد شده و موارد دیگری را نقل کردهاند. شبیه این نقل از اعلام الدین دیلمی نیز نقل شده است؛ امّا در دیگر نقلهایی که در منابعی همچون الخصال، الزهد و مشکاة الأنوار، این سه خصلت در آنها آمده است، هیچ