531
بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث

۸۰۴.الدرّ المنثورـ به نقل از عبد الرحمان بن غنم ـ: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «جَوّاظ و جَعظَرى و عُتُلّ زنيم ، به بهشت نمى روند» .
مردى از مسلمانان گفت : جَوّاظ و جَعظَرى و عُتُلّ زنيم چيستند؟
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود : «جَوّاظ ، كسى است كه گرد مى آورد و دريغ مى ورزد . زبانه آتش ، او را فرا مى خواند ؛ همان آتشى كه پوست از سر مى كَنَد . جَعظَرى ، تندخوى سخت دل است . خدا فرمود : «پس به رحمتى از جانب خدا بود كه با آنان نرم خو شدى ، و اگر تندخو و سخت دل بودى ، قطعا از پيرامونت پراكنده مى شدند» . و عُتُلّ زنيم ، يعنى درشت خوى شكم فراخ تن درست پرآشامِ برخوردار از خوراك و نوشاك ، و ستمگر به مردم» .

۸۰۵.امام على عليه السلام :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله زمانى كه فاطمه را به همسرى ام در آورد ، به من سفارش كرد و فرمود : «از دروغ بپرهيز» تا آن كه فرمود : «و از غيبت و سخن چينى ، دورى كن ؛ زيرا غيبت ، روزه را باطل مى كند و سخن چينى ، سبب عذاب قبر مى شود ، و غيبت كننده ، از بهشت ، محروم است».

۸۰۶.امام باقر عليه السلام :بهشت بر خبركشان ۱ و سخن چينان ، حرام شده است.

1.واژه «قَتّات» در متن عربى ، به معناى سخن چين يا كسى است كه دزدكى به صحبت هاى مردم گوش مى دهد ، خواه آن را به ديگران منتقل كند يا نكند و يا كسى است كه سخنان مردم را گوش مى كند و آن را به دشمنشان اطّلاع مى دهد (لسان العرب).


بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
530

۸۰۴.الدّرّ المنثور عن عبد الرّحمن بن غنم :إِنَّ رَسُولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ : لا يَدخُلُ الجَنَّةَ جَوّاظٌ ، وَلا جَعظَرِيٌ ، وَلا العُتُلُّ الزَّنِيمُ .
فَقالَ لَهُ رَجُلٌ مِنَ المُسلِمِينَ : ما الجَوّاظُ وَالجَعظَرِيُ وَالعُتُلُّ الزَّنِيمُ؟
فَقالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : أَمّا الجَوّاظُ : فَالَّذِي جَمَعَ وَمَنَعَ ، تَدعُوهُ لَظى ۱ ، نَزّاعَةً لِلشَّوى ۲ . وَأَمّا الجَعظَرِيُ : فَالفَظُّ الغَلِيظُ ، قالَ اللّهُ : «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ» . ۳ وَأَمّا العُتُلُّ الزَّنِيمُ : فَشَدِيدُ الخُلُقِ ، رَحِيبُ الجَوفِ ، مُصَحَّحٌ شَرُوبٌ ، واجِدٌ لِلطَّعامِ وَالشَّرابِ ، ظَلُومٌ لِلنّاسِ . ۴

۸۰۵.الإمام عليّ عليه السلام :أَوصانِي رَسُولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله حِينَ زَوَّجَنِي فاطِمَةَ ، فَقالَ : إِيّاكَ وَالكَذِبَ! ـ إِلى أَن قالَ ـ : وَاحذَرِ الغِيبَةَ وَالنَّمِيمَةَ! فَإِنَّ الغِيبَةَ تُفَطِّرُ الصّائِمَ ، وَالنَّمِيمَةَ تُوجِبُ عَذابَ القَبرِ ، وَالمُغتاب هُوَ المَحجُوبُ عَنِ الجَنَّةِ . ۵

۸۰۶.الإمام الباقر عليه السلام :مُحَرَّمَةٌ الجَنَّةُ عَلَى القَتّاتِينَ المَشّائِينَ بِالنَّمِيمَةِ. ۶

1.لَظى : اسم من أسماء النار (النهاية : ج ۴ ص ۲۵۲ «لظا») . وراجع : القسم الثاني : أسماء جهنّم / لظى .

2.الشَّوى : جِلد الرأس، وقيل : أطراف البدن كالرأس واليد والرجل (النهاية : ج ۲ ص ۵۱۱ «شوى»).

3.آل عمران : ۱۵۹.

4.الدرّ المنثور : ج ۸ ص ۲۴۷ نقلاً عن أحمد و عبد بن حميد وابن أبي حاتم وابن مردويه وابن عساكر ، تفسير القرطبي : ج ۱۸ ص ۲۳۳ عن ابن مسعود نحوه .

5.مستدرك الوسائل : ج ۹ ص ۱۲۵ ح ۱۰۴۳۴ نقلاً عن لبّ اللباب ، بحار الأنوار : ج ۷۷ ص ۶۷ ح ۶ نقلاً عن تحف العقول .

6.الكافي : ج ۲ ص ۳۶۹ ح ۲ عن محمّد بن قيس ، تنبيه الخواطر : ج ۲ ص ۲۰۹ وفيه «الفتّانين» بدل «القتّاتين» ، بحار الأنوار : ج ۷۵ ص ۲۶۷ ح ۱۸.

  • نام منبع :
    بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ریشهری، با همكاری: سیّد رسول موسوی، ترجمه: حمیدرضا شیخی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1389
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 12663
صفحه از 798
پرینت  ارسال به